A 15. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál keretében 59 filmet vetítettek a budapesti művészmozikban, amelyek 35 ország rendezőinek munkái. Miért szerettük volna mindenképp megnézni és miért volt számunkra az egyik legérdekesebb a Farkasok szabadon? Írásunk címe árulkodó lehet.

A film 5, egymástól földrajzilag, gazdaságilag, vallási tekintetben és politikai berendezkedés alapján is eltérő állam – Hongkong, Tunézia, India, Japán és az Amerikai Egyesült Államok – példáján mutatja be, hogyan irányítják politikai vezetők adott nemzet népét a demokrácia köntösébe bújtatva.

consumerism animation
Farkasok szabadon / Fotó: Cinephil

Patrick Hamm, a film Amerikában élő német producere a vetítés után mesélt arról, miért ezt az 5 országot választották ki annak ellenére, hogy Magyarország és Lengyelország is felkerült a listájukra. Ő és Rupert Russell, a film rendezője hosszú ideig gyűjtötték a filmhez a felvételeket és beszámolókat. Végül azokat az országokat választották, amelyek a leginkább alkalmasak annak az üzenetnek az átadására, amit a nézőknek eredetileg szántak.

Jó estét, Mr. Waldheim, jó estét, igazság! / ContextUs

Egy dokumentumfilm több dolog miatt lehet érdekes: a téma, a felvételek kora, az elbeszélés személyessége, a hitelesség, a filmszakmai megoldások vagy ezek összessége teheti izgalmassá. A 15. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztiválon bemutatott Jó estét, Mr. Waldheim (The Waldheim Waltz) minden

Talán a film folytatásában sikerül kitérni az európai országok helyzetére is, bár a legjobban annak örülnénk, ha ez fel sem merült volna.

Eltúlzott mozifilmhatás?

A Farkasok szabadon (Freedom for the Wolf) Rupert Russell első egész estés dokumentumfilmje. A sokszor mozifilmszerű kamerafelvételeket animációkkal töri meg és egészíti ki a rendező. A film eleje túlzottan megrendezettnek tűnt, ami a hitelességen némileg csorbított.

Hiányzott a dokumentumfilmekre általában jellemző természetesség. Lehet, hogy azért, mert nem jártam még Hongkongban, és ijesztően hatottak a sci-fibe illő felvezető snittek.

A néhány percig tartó bizonytalankodásom azonban gyorsan feledésbe merült. A film mindenkit érintő témája, az izgalmas vágások és a jelenetek végig lekötöttek.

Russel egyébként a Harvardon szerezte doktoriját, az Országos Tudományos Alapítvány ösztöndíjasaként. Jelenleg egy animációs rövidfilmsorozaton dolgozik a politikai elmebaj felerősödéséről How the World Went Mad címmel. Érdemes lehet ismét fontolóra vennie magyarországi példa bevonását.

Haldokló demokrácia a világ különböző pontjain

Hongkong függetlensége mindig is viszonylagos volt: Nagy-Britannia 1997-ben „adta vissza” a városállamot Kínának. A korábbi brit terület megtartotta önálló valutaként a dollárt és saját vámszabályait, különleges jogállását és társadalmi viszonyait is.

A 2014-ben kirobbant lázongás hátterében az állt, hogy az az év augusztusában elfogadott reformok szerint nem lesz általános választójog Hongkongban: a fő miniszterjelölteket Peking választja ki, hiába az „egy ország, két rendszer” elve.

A Foglald el a központot!  ellenzéki mozgalom képviselői kifordított esernyőkkel vonultak Hongkong üzleti negyedébe, hogy több ezren álljanak ki a szabad döntés joga és a független Hongkong mellett. Az „esernyős forradalom” békés tüntetésnek indult, de a filmben látható felvételekből és a beszámolókból kiderül: a rendőrök nem voltak képesek – sem hajlandóak – könnygáz bevetése nélkül tűrni az utcára vonuló ellenzéki tömeget.

https://vimeo.com/297931808

2011-ben kormányellenes tüntetéssorozat vette kezdetét az arab államokban. A filmben példaként felhozott Tunézia több városára is kiterjedő „jázminos forradalom” résztvevői leginkább a szólásszabadság hiánya miatt döntöttek úgy, hogy tömegesen adnak hangot a véleményüknek.

A választópolgárok emellett az akkori államfő, Zín el-Ábidín ben Ali kormányzása alatt elterjedt korrupció, a munkanélküliség és az általánosan alacsony életszínvonal okán vonultak az utcára.

A tüntetések az államfő lemondásához vezettek, majd az első szabad választások eredményeként Moncef Marzoukit lett az új elnök. A filmben az utca embere mellett egy rapper és politikusok mesélnek a történésekről és az arab tavasz utáni időszakról. Vajon jó döntést hoztak?

e87d3e6f ef95 4845 b074 cd40701eca81
Jelenet a filmből / Fotó: IDFA

Indiában fogyasztói szabadsággal leplezik a valódi demokrácia hiányát. Bollywoodi komikusok beszámolói szerint a szólásszabadság fogalma mintha nem is létezne, a hindu-muszlim vallási harc pedig örök

Japánban is különös módon értelmezik a demokrácia fogalmát. A film a tánctilalmi törvény és annak megszegése példáin, illetve a távol-keleti és nyugati kultúra szembeállításán keresztül mutatja be a szabadság korlátozását.

Freedom for the wolf
Jelenet a filmből / Fotó: DMovies

Az Egyesült Államokról szóló, záró részben a bőrszín alapján történő megkülönböztetésre helyezi a hangsúlyt a rendező, a néző pedig szomorúan konstatálja, hogy a demokrácia már a szabadság földjeként emlegetett Amerikában is halott.

Egyszerre szórakoztató és fájdalmas

Sok országban soha nem is létezett, néhány helyen eltűnőben van, másutt átalakulóban – ez a demokrácia ma. A film alátámasztja azt a szomorú tényt, miszerint a szó eredeti jelentése elveszni látszik, közben pedig a legjobb pillanatokban dobja fel a kedvünket egy-egy, csupán keserédes snittel vagy nyilatkozattal.

Sokrétű a Farkasok szabadon „szereplőgárdája”, így nemcsak az tartja fenn a folyamatos érdeklődést a film iránt, hogy 5 különböző kultúra képviselői szólalnak meg.

A napjaink egyik legnagyobb veszélyét jelentő kérdés – a szabadságkorlátozás legkülönfélébb megjelenési formáinak – demonstrációja hallható lázongó aktivistáktól, elnémított médiaszemélyiségektől, művészektől, társadalomkutatóktól. Mellettük megszólalnak politikusok és a szabadságért küzdő vagy annak hiányába teljesen belenyugvó hétköznapi emberek.

A Deutsche Welle címlapon hozza Orbán kijelentését: “A liberális demokrácia korának vége”

“A zátonyra futott liberális demokráciát egy 21. századi keresztény demokráciával cseréltük le, ami garantálja az emberek szabadságát és biztonságát” – idéz a lap Orbán tegnapi, parlamenti beiktatásakor tartott beszédéből. “Ez a hagyományos családmodellt támogatja, ami egy férfiből és egy nőből áll, távol tartja az antiszemitizmust, és esélyt teremt a növekedésre” – tette hozzá .

Az is elgondolkodtató a filmben, hogy mennyire másként értelmezik a szabadság és demokrácia fogalmát különböző társadalmakban. Érdemes megismerkedni a többi szociokulturális nézettel, és nagyon várom a film folytatását, amelyben a rendező más országok példáján keresztül is elemezné a demokrácia haldoklásának folyamatát.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.