A kopár tűzfalak az utóbbi évtizedekben alternatív vásznat képezve nyújtanak felületet a művészeknek – a világ minden pontján találkozhatunk graffitikkel díszített darabokkal. Pár éve Budapesten is fel-felbukkan ez a fajta street art. De mi történik, ha kifordítjuk ezt a jelenséget és a csupasz tűzfalakat helyezzük a vászonra? Erre a kérdésre ad választ a Gruber Béla-díjas Oláh Norbert Tűzfalak című kiállítása a Kahan Art Space-ben.
A tűzfalak házrészek vagy épületek lebontásával feltárult falak, melyek mellett nap mint nap sétálunk el, legtöbbször tudomást sem véve róluk. Az így megüresedett foghíjtelkek gyakran parkolók, szabadtéri bárok, közösségi kertek szerepében éledtek újjá. A tűzfalak viszont továbbra is omladozva, a történelem súlyát cipelve tekintenek le ránk.
Az ambivalens kerület
A kiállítás ezeket a falakat helyezi középpontba. Mindennek különös fűszert ad helyszín, a hírhedt ’nyócker’, mely talán Budapest izgalmasabb kerülete. Egyik végén a Palotanegyed fényűző épületeivel, a másikon pedig a cigánytelep omladozó házaival.
Ebben az ambivalens környezetben találta meg Oláh Norbert a szépséget és a falak mögött zajló emberi történeteket.
A kiállított művek többsége filctollal készült, de találhatunk itt tusrajzokat, kollázsokat és egy, az alkotói folyamatot megörökítő videóinstallációt is. A tűfilc-technikának köszönhetően egészen apró részletek figyelhetők meg, még a kiállítótér legnagyobb méretű Tűzfal!!! című alkotásán is.
A művész szinte tégláról téglára, soronként építette fel a rajzokat – ezt a folyamatot követhetjük végig a videóinstalláción is. Oláh Norbert így maga is „építőmunkássá” válik a művek létrehozása során.
Kopár falak, emberi sorsok
Bár emberi alakokat nem találunk a rajzokon, mégis történeteket olvashatunk például a Világítóudvar (A Bérkocsis utcában) című festményen, a kopár falakon megbújó muskátlival díszített ablak mögött.
De a tégla megszemélyesített entitásként is megjelenik a Téglavers című képversben, melyet Szegedi Tamás színész, drámainstruktor írt Oláh Norbert rajzaihoz – afféle közös projekt részeként született párhuzamosan vers és kép. A tégla ebben emberi tulajdonságokkal felruházva mesél születéséről és sorsáról, a szavaknak pedig természetesen egy tűzfal szolgál hátteréül.
Szegedi Tamás Oláh Norbert kiállítás-megnyitóján
Kahan art space
Hasonlóan különös megoldás A Lovassy és a Tavaszmező sarok című mű, mely megtöri a sík felületek sorát. A sarokképként elhelyezkedő filcrajz tükör segítségével válik háromdimenzióssá. Ennek az optikai trükknek és a részletgazdagságnak köszönhetően a befogadó mozgásával életre kel a mű.
Tűzfalak geometriája
Bár a rajzok többségére ez a fajta részletesség jellemző, találhatunk olyanokat is, melyek a téglák kidolgozott megjelenítése helyett az épület formáját helyezik a figyelem középpontjába.
A kilenc elemből álló Tűzfal variációk olyan művészettörténeti jellegzetességek alkalmazásával fejti le egyazon épület rétegeit, mint a kubizmus vagy a pointilizmus, minden képen új, izgalmas alakzatokat létrehozva.
Oláh Norbert filcművei különös korrajzok napjaink Budapestjéről. Egyszerre idegenítenek el és húznak közel olyan felületek művészi megközelítéséből, amik mellett nap mint nap sétálunk el. A kiállítás után biztos vagyok benne, hogy mindenki kicsit másként tekint majd a tűzfalakra.
A Tűzfalak című kiállítás megtekinthető: 2018. május 2-től június 2-ig, keddtől szombatig, 12:00 és 17:00 között a Kahan Art Space-ben.