A Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián szólalt fel Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója.
Zuckerberg szerint nincs összefüggés a Facebook és a társadalmi megosztottság között
Nem a közösségi média miatt válnak megosztottá a társadalmak, és az sem helytálló megállapítás, hogy a közösségi média révén csökken az emberekhez eljutó hírek és vélemények sokszínűsége – mondta a Facebook közösségi portált működtető amerikai vállalat vezérigazgatója, Mark Zuckerberg szombaton, az 56. Müncheni Biztonságpolitikai Konferencián (MSC), írja a Reuters.
Zuckerberg közölte: a vállalatától független társadalomtudományi kutatások eredményei szerint nincs ok-okozati összefüggés a közösségi portálok felemelkedése és a társadalmak megosztottsága között.
A vállalat saját adatai és a közreműködésével végzett tudományos kutatások azt is kimutatták, hogy a felhasználókhoz eljutó hírek és vélemények sokszínűsége nőtt az internet előtti, hagyományos média korszakához képest – tette hozzá.
Arról is szólt, hogy a 2016-os Brexit-népszavazással és az amerikai elnökválasztással kapcsolatos orosz információs műveletek óta sokat fejlődtek a demokratikus döntések külső befolyásolásának elhárításában.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Harmincötezren dolgoznak ezen a területen, és több pénzt költenek rá, mint amennyi a vállalat teljes bevétele volt 2012-ben, pedig akkor is egymilliárdnál több felhasználójuk volt [/perfectpullquote]
– jegyezte meg Zuckerberg.
No Title
“We take down now more than a million fake accounts a day across our network,” @Facebook CEO Mark #Zuckerberg says at #MSC2020. “The vast majority are not connected to state actors trying to interfere in elections, but certainly part of that is a state effort.” pic.twitter.com/Izmqt14jZ7
Elmondta, hogy naponta átlagosan egymillió hamis profilt törölnek a portálról, és az utóbbi napokban két nagyobb szabású dezinformációs műveletet akadályoztak meg. Az egyik Oroszországból indult és Ukrajnát célozta, a másik pedig Iránból indult és az Egyesült Államokban élő felhasználók félrevezetésére irányult.
A szabályozási modell a fontos
Kiemelte, hogy igen büszkék eredményeikre, és jól mutatja fejlődésüket a tavalyi európai parlamenti (EP-) választás, amelyet nem zavartak meg a portálon folytatott külső manipulációs kampányok. Viszont a választók félrevezetésére nemcsak külső tényezők, hanem belső erők, politikai szereplők is törekednek, így van még teendő ezen a területen.
Történetének legnagyobb bírságát szabta ki a magyar versenyhivatal a Facebookra
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) péntek délután bejelentette, hogy a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és Súgóközpontjában. A valóságban ugyanis a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért.
Hangsúlyozta, hogy a szolgáltató saját törekvései mellett, hivatalos, állami szabályozásra is szükség van a közösségi portálok megfelelő működéséhez, méghozzá a választások, a személyes adatok védelme, a tartalmak moderációja – például a közzététel engedélyezése vagy a tartalom törlése – és az adatok hordozhatósága területén.
Mint mondta, nem az a kérdés, hogy kell-e szabályozni a szolgáltató teendőit és felelősségét a felületein megjelenő tartalmakkal kapcsolatban, hanem az, hogy milyen szabályozási modellt kell alkalmazni.
A Facebook az új otthonunk: az adatainkkal fizettünk érte
Nem kérdés, az adathalász közösségi oldalak közül a Facebook tábora a legnépesebb. Itt értesülünk a legújabb hírekről, eseményekről, ezen keresztül kommunikálunk barátainkkal és minden valamirevaló cég az oldalon hirdeti szolgáltatásait és/vagy termékeit. Virtuálisan felköltöztünk a közösségi oldalra: naponta átlagosan 58 percet töltünk csak ezen a platformon.
Kifejtette, hogy eddig két modell alakult ki, az egyik a hagyományos sajtóra, köztük a nyomtatott újságok működésére szabott modell, amelyben a tartalmat megjelentető vállalat felelőssége igen széles körű, a másik modell pedig a távközlési szektorban jött létre, ahol a szolgáltatót, például a telefontársaságot nemigen lehet felelősségre vonni azért, hogy milyen tartalmakat, adatokat áramoltatnak a felhasználók a hálózatain.
15.02.2020 – Mark Zuckerberg & Wolfgang Ischinger (englisch) – Münchner Sicherheitskonferenz 2020
Podiumsdiskussion mit dem Vorstandsvorsitzenden der Facebook Inc. und dem Vorsitzenden der Münchner Sicherheitskonferenz (im englischen Originalton) im Hotel…
A Facebook esetében olyan szabályozási rendszert kellene kidolgozni, amely a két eddigi megoldás között helyezkedik el – mondta Mark Zuckerberg, aki első alkalommal vett részt a világ legfontosabb biztonságpolitikai fórumaként számon tartott MSC-n.