A sokat mutató, bevállalós daraboknak egész történelme van. A milóni Vénusztól kezdve egészen Rihannáig számos nő hódította már meg a világot a meztelenség művészetével.
A fantázia heccelése
A Szex és New York hatodik epizódjában Carrie Bradshaw egy ikonikus ruhában lépett a közönség elé, ami anélkül fedett fel mindent a testéből, hogy bármijét is villantania kellett volna. Innen kapta a nevét a “meztelen ruha” kifejezés, ami a későbbiekben több híresség és fantázia szülte karakter meghatározó védjegyévé vált.
De nem Carrie Bradshaw volt az első, aki észvesztő ruhakölteményekkel csavarta el a férfiak agyát. Marilyn Monroe, Hollywood egyik legnagyobb sztárja és szexszimbóluma is imádta a hasonló darabokat. Három hónappal a halála előtt John F. Kennedy amerikai elnök születésnapján vett részt egy talpig érő ruhában, ami nem csak, hogy 2500 strasszkővel volt ékesítve, de szabadon hagyta az egész hátát is. A ruha nem fedte fel a nő kebleit vagy combjait, az egész szerelés mégis észvesztő hatást eredményezett. A darabot amúgy a francia dizájner, Jean Louis tervezte, aki imádta a provokatív elképzeléseit az ártalmatlan csillogás fényében feltüntetni. Monroe tudta, hogy ezek az illúzióra hajazó ruhák a befogadók képzeletét heccelik. És nem titok, hogy a színésznő nem állt messze az efféle játszmáktól.
A szexualitás ünneplése
A meztelen ruhák mindig a szexről szólnak. Csak úgy, ahogy a művészetben a nők meztelensége, ezek a darabok is kérlelhetetlenül lobbantják fel a befogadó vágyakozását. Gondoljunk csak a milói Vénusz szobrára. A szabad keblek és a széles csipő mint a nőiesség, valamint termékenység szimbólumai nemcsak jelképek csupán, de kétségkívül kellemes látványt is nyújtanak.
Patti Smith, a punklegenda 7 ikonikus megjelenése
Patti Smith, a punklegenda 7 ikonikus megjelenése Patti Smith 1975-ben debütált Horses albuma nemcsak zeneileg itta bele magát a popkultúrába, de annak borítója is meghatározta a zenei világ későbbi lemezeit. A képet az énekes együttműködője és jó barátja, Robert Mapplethorpe készítette a New York-i Fifth Avenue egyik apartmanjában.
A Louvre egyik leghíresebb alkotása azonban többször is életre kelt már a történelem során, gondoljunk csak Eva Green The Dreamersben való szereplésére vagy a Vanity Fair Oscar after-partiján megjelenő Emily Ratajkowskira, akik mind a ketten a csupasz szépség mintaképét idézték meg hófehér, lepelszerű szerelésükkel.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Mindez csak arról szól, hogy uralhatom és ünnepelhetem a szexualitásomat. Ez az én döntésem, és ennek muszáj helyet adni a kultúrában is[/perfectpullquote]
– mondja Ratajkowski, aki nem csak a Vanity Fair buliján, de más eseményeken, és a közösségi oldalán is előszeretettel tárja tökéletes idomait a nézőközönség elé. És tényleg van valami, ezekben a tulajdonképp mindent takaró, mégis elképesztően izgató szettekben. A 2014-es CFDA Fashion Award Stlyist Icone díját Rihanna nyerte el, aki szintén egy strasszokkal díszített, mindent takaró, hosszú, de átlátszó darabban, szó szerint csillogott. Anna Wintour is egyet értett abban, hogy a kompromitáló szettekben mégiscsak van valami, amitől eláll az ember szava és leesik az álla. Szexi és extravagáns. Kell ennél több?
Véletlen szexiség
De nem kell strasszkő ahhoz, hogy a nők kitűnjenek szépségükkel. Az Elite Model Management 1993-ban rendezett partiján Kate Moss egy egyszerű, átlátszó ruhában jelent meg, ami alatt csak egy fekete bugyit viselt.
Nem volt ez egyedülálló vagy briliáns darab, de menőnek számított. Ezt a menőséget rendkívül nehéz definiálni, de kétségkívül komplex kapcsolatban állt a pop kultúrával és annak befolyásos szereplőinek stílusával.
A Loewe jelentős adománnyal segíti a koronavírusban tanuló, nehéz helyzetű gyermekeket
Leugrani a Balatonra pár napra, kiruccanni a tengerpartra, élvezni a hullámok hűs érintését a bőrünkön, belemélyeszteni a forró homokba a lábujjainkat, érezni a naptej könnyed illatát. Minderre talán nem lesz lehetőségünk idén a koronavírus miatt. A spanyol világmárka, a Loewe azonban legújabb kollekciójával enyhíti a tengerpartok és strandok látványának égető hiányát.
A közönség elé lépő hírességek azonban nem mindig hajaznak a szexi hatás elérésére, van, hogy az csak úgy megtörténik. Jane Birkin a Slogan 1969-es premierjén egy hosszú ujjú, de meglehetősen rövid fekete ruhában érkezett, ami egyáltalán nem volt átlátszó. A rengeteg fotós készülékeinek villogó fényében a megörökített felvételeken már nemcsak a csinos ruha volt látható, hanem azalatt az alsóneműje és a szabadon hagyott mellei is. Ötven évvel a kis “baleset” után Birkin elárulta, hogy fogalma sem volt arról, hogy a képeken szinte meztelennek tűnt. Ha tudta volna, hogy a ruha ennyire átlátszó, valószínűleg aznap a szekrényében marad a darab, írja az i-d Vice.
Örökéletű trend
Mint ahogy mindent, a meztelen ruhák történelmét és viselőinek hosszú sorát is meg lehet vizsgálni egy másik szempontból is. Sokak szerint a villantós darabok ugyanis tényleg csak a külsőségekről, a magamutogatásról és a kompromittálásról szólnak, mintsem a nőiesség ünnepléséről. Arról nem is beszélve, hogy a ruhákat viselők kereszttűzbe kerülnek, hiszen nem mindenki képes felfedezni a szettekben a szépség művészetét.
Kirúgták a Luluemon igazgatóját, miután kiderült, rasszista pólódizájnt dobott piacra
A világ számos pontján felerősödnek a rasszista ideológiák, miszerint ártatlan civileket ítélnek meg ázsiai származásuk miatt így, a koronavírus-járvány idején. Mint beszámoltunk róla, többen is fizikai és verbális bántalmazás áldozatául estek, mintha tehetnének a pandémia pusztításáért. Viszont például egy kínai tervező elmondta, hogyan lehet védekezni a vírus ellen.
A MeToo óta pedig egy-egy ilyen meztelen ruha igazi céltáblaként szolgálhat, hiszen a nők a sokat mutató viseleteken keresztül nemcsak felhívják magukra a figyelmet, de önkéntelenül is beindítják a férfiak fantáziáját, ez pedig gyakran tettlegességhez vezethet.
Tálalási tippek a #metoo-hoz – Mert nem mindegy: iszogató pár vagy két részeg állat
2017 őszén hatalmas botrányt kavart egy Harvey Weinsteinről szóló cikk, amit a New York Times közölt. Mint kiderült, a Good Will Hunting, a Ponyvaregény és többek között a Szerelmes Shakespeare producere éveken át szexuálisan zaklatott színésznőket, majd különböző módokon el is hallgattatta vagy megfenyegette őket.
Ugyan a meztelen ruhának vannak hátulütői és kockázatai, mégis kétségtelen, hogy nem véletlenül indult hódító útjára annak idején. Azonban, ahogy a plus-size modellek felé is egyre inkább nyit a divatipar, a ruhátlanság témája sem kerülhet ki a menőség definíciója alól. A trend azóta is virágzik, hiszen nemcsak ókori alkotásokon vagy a 20. század csillagai közt találhatunk bevállalós fellépéseket, de a legnagyobb hírességeket felvonultató események és a közösségi oldalak is remek terepei az áttetsző darabok bemutatásának.