A stockholmi Nemzeti Múzeum visszaadja az idősebb Lucas Cranach iskolájának művészei által festett Krisztus siralmai című festményt Lengyelországnak. Bebizonyosodott, hogy a képet a második világháború idején ellopták.
1 400 kilométeres távolság
“A Nemzeti Múzeum azt tanácsolta a svéd kormánynak, hogy az 1538 körül készült festményt szolgáltassák vissza a wroclawi Nemzeti Múzeumnak” – közölte az intézmény kedden.
A műalkotás 1880 óta volt a lengyel múzeum tulajdonában, és valószínűleg 1942-ben lopták el, amikor a múzeum megkezdte biztonságos helyre áttelepíteni kiállításait a második világháború idején.
A négyzet: Hogyan viselkedjünk Svédország legmenőbb Múzeumában – Kritika / ContextUs
A négyzet főszereplője egy múzeumi kurátor, a PR-ért felelős Christian (Claes Bang), akinek pénztárcáját és telefonját egy utcai műbalhé során ellopják. Innen kezdődik minden probléma. Vagyis csak egy, amiből nagyjából az egyetlen összefüggő történetszál bontakozik ki, mondhatni a film szerkezeti gerince, amelyhez a többi szál inkább csak mellérendeléssel kapcsolódik, nem logikailag/tartalmilag.
A Balti-tenger egyik öblének partján fekvő svéd múzeum 1970-ben egy mariefredi aukción vásárolta meg a festményt négyezer svéd koronáért, és nem volt tudatában annak, hogy a műkincs lopott.
Krisztus siralmai magánkézből a nem megfelelő országba vándoroltak
A műalkotás Sigfrid Häggbergnek, az Ericsson távközlési vállalat egyik menedzserének a tulajdonában volt.
A Häggberg család szerint a férfi nem vásárolta a festményt, hanem valaki egykoron átadta neki megőrzésre
– írta meg a The Art Newspaper a svéd Nemzeti Múzeum közleményét. A lengyel kulturális tárca második világháború idején elveszett műalkotások után kutató különleges bizottsága mutatott be dokumentumokat a svéd Nemzeti Múzeumnak, amelyek igazolják a mű eredetét, és minisztérium kérte a festmény visszaszolgáltatását 2019-ben.