Az Art Week keretében Győrffy László kalauzolta a megjelent érdeklődőket a test mentén. A találkozás Várady Róbert Merülés című kiállításán a Várfok Project Roomban történt, melyet Kerekes Gábor Szöllősi Géza Body, Fetish, Death közös kiállítása követett volna az Art+Text Budapest galériában, de némi szervezési probléma miatt felcserélődött Kis Róka Csaba Terjedő bomlás című anyagával az acb attachmentben, és végül az Art+Text sem maradt ki a programból.

Túránk vezetőjéről röviden:

Győrffy László képzőművész 1976-ban született Budapesten. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán végzett 2001-ben. 2003-ban elnyerte a STRABAG festészeti fődíját, 2005-ben a Római Magyar Akadémia ösztöndíjasa, 2009-ben Kállai Ernő-ösztöndíjas. Magyarországon kívül Párizsban és Los Angelesben voltak önálló kiállításai, 2005-óta rendszeresen publikál művészeti folyóiratokban.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Várady munkái kapcsán az alak és a virtuális tér kapcsolata, az Art+Text kiállításán a test mulandósága, az enyészet, a nosztalgia és a konzerválhatóság kérdései, míg a Kis Róka Csabánál a horror és a pusztulás/bomlás festői képei kerülnek előtérbe.[/perfectpullquote]

– világosított fel minket Győrffy László az Art Week ajánlójában.

Várady Róbert Merülés, Várfok Project Room, A kiállítás nyitva: 2016. 04. 08.-2016. 05. 06., kedd-szombat 11 és 18 óra között.

Várady Róbert konzekvensen képvisel egyfajta reflektált, figuratív festészetet. Bölcsész végzettségéből adódóan sokat foglalkozik filozófiai témákkal, metafizikával, természettudományokkal, mely műveiben is megjelenik. A kiállított képekben felfedezhető valamiféle csapda: banális, hétköznapi jeleneteket ábrázolnak, emberek tartanak valahová, vagy csak állnak egy steril térben, de valami nincs rendben. Ezek igazából nem hétköznapi szituációk, mert valami furcsa, oda nem illő megzavarja a rendet. Valójában virtuális terekről van szó, nem szocio-ábrázolásról, ezért is van a képekben valami hideg merevség már az alakok megformálását illetően is. Várady úgy kezeli a festészetet, vagy magát a képet, mint egy interface, mely két különböző rendszert köt össze.

Ez esetben is virtuális valóságok jönnek létre. Már Jean Baudrillard foglalkozott azzal, hogy a valódi élet lassan szimulációvá válik, annyira intenzív a jelenléte a virtuális valóságoknak, a technikának a mindennapokban, hogy ezek felértékelődnek és létrejönnek bizonyos hiperterek, amik a képeket már maguk generálják.

Festésmódja nagyon aprólékos, és némileg személytelen, nem látunk olyan ecsetvonásokat, kézjegyeket, amelyek egyébként hagyományosan jeleznék az alkotó jelenlétét. Egy külső tekintet jelenik meg a képeken, melyhez olyan témák kapcsolódnak, mint a kibernetika, vagy a klónozás. A virtuális valóságnak az előtérbe kerüléséről van szó, és arról a fajta elbizonytalanításról, hogy nem tudjuk már pontosan megállapítani meddig tart a tapasztalati valóság és honnantól kezdődik az a hipertér, ahol szinte minden lehetséges.

Fotó: Várfok Project Room

Várady képei témáihoz vegyes forrásokból merít, mindenféle életkorból, társadalmi státuszból, és leginkább talán a naiv hétköznapiságot szeretné hangsúlyozni. Nyilvánvalóan nem feltételezünk egy olyan tudást, ami ezeknek a képeknek az olvasásához szükséges, vagy akár a virtuális valóságok felfejtéséhez. Minden olyan steril, valószerűtlen. Sosem mutatja meg a sci-finek olyan elemeit, amelyről egyből beazonosítható lenne, hogy tudományos fantasztikus helyzetről van szó, de utalás történik rá.

Az ember legeslegelső protézise a képmás. Protéziseket, tehát nem valós személyiségeket látunk, nem konkrét személyeket, csak azok utánzatait. A klón erre a kiváló metafora, az azonosság pokla, melyben nem tudhatjuk, hogy melyik a valódi. Itt egy mesterséges előállításról van szó és Várady azt állítja a maga eszközeivel, hogy a festészet is tulajdonképpen nem más, mint egy mesterséges gyár, ami létrehozza ezeket a virtuális valóságokat, és igazából ezzel szolgálja szórakoztatásunkat. Gilles Deleuze mondta, hogy a tudatalatti nem színház, hanem gyár, ami ez esetben tökéletesen megjelenik.

Folytatva barangolásunkat a test mentén, azt mondhatjuk, hogy annak felszínén indultunk el, egy konstruált, virtuális test mentén és később eljutunk a zsigerekig, bele a húsba, ami Szöllősi Gézánál és Kis Róka Csabánál történik meg.

Kerekes Gábor és Szöllősi Géza Body, Fetish, Death, Art+Text Budapest, 2016. március 24-Április 23.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A test-fétis-halál fogalmi hármas köré szervezett kiállítás különleges keresztmetszetét mutatja be a két évvel ezelőtt, 69. életévében elhunyt Kerekes Gábor fotográfus gazdag és sokrétű életművének. Az archaikus technikákat tudományos fényképekkel vegyítő Kerekes egy alkimista fotós lencséjén keresztül vizsgálta a tapintható külvilágot és az emberi psziché titkos mozgatórugóit.[/perfectpullquote]

– tudhattuk meg az ajánlóból.

Erre a tematikára reflektálnak Szöllősi Géza művei egyéni módon.

Kerekes GáborKami mederben (2013) című képe. Fotó: Art+Text Galéria
Kerekes GáborKami mederben (2013) című képe. Fotó: Art+Text Galéria

Szöllősi egy különleges karaktere a magyar képzőművészeti világnak. Vizuális művészként aposztrofálja magát, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett, és olyan filmekben működött közre, mint például a Taxidermia Pálfi György, vagy az Ópium Szász János rendezésében.

A kiállításon szereplő fotókat tulajdonképpen újrakreálja a térben, vagy azokat a motívumokat hozza létre valódi tárgyakból. Művészetének jellegzetessége a kollázs technika. Végeredményben ő is szimulál, létrehoz tárgyakból, anyagokból egy arcot, vagy egy testet. Hússzobrairól híresült el több mint tíz éve, melyek különböző állati húsokból összevarrt portrékat ábrázoló szobrok, női szeméremtestek. A hús romlandó anyag, ahogy maga a test is, tehát tulajdonképpen újraalkotja az emberi testet a maga valójában. Művei feszültséget keltenek, illetve problémákat vetnek fel, mivel átlépnek egy bizonyos határt, felborítják a szimbolikus rendet, melyet civilizációnk jelent. A határok az élő és az élettelen, az ember és az állat, a mesterséges és a természetes, szép és rút között húzódnak, áthágásuk felkavarja a szemlélőt.

Szöllősi szimulációja akkor a legérdekesebb, mikor egy absztraktabb képre reflektál. Például egy közelről lefotózott szemet újraalkot egy gombából. Ez egy új eljárás, aminél ismét arról van szó, hogyan lehet az élő anyagokat kollázs-szerűen összerakni és tartósítani. Víztiszta, áttetsző műgyantából önti ki ezeket a kis szobrokat, melyekből a legújabbak megtekinthetők voltak a kiállításon.

Szöllősi

Kis Róka Csaba  Terjedő bomlás, acb Attachment, 2016.03.11-05.13.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Kis Róka Csaba (1981) már pályája kezdetén felhívta magára a közönség és a szakma figyelmét különleges, egyéni, expresszív festői gyakorlatával. A klasszikus festészeti hagyományok ütköztetése a tabudöntögetően véres, erőszakos témákkal gazdag táptalajt kínált mind a méltatók mind a bírálók számára.[/perfectpullquote]

– olvasható az acb Galéria ajánlójában.

Igen termékeny festőművészről van szó, aki az utóbbi években egyre inkább absztraktabb, letisztultabb formákat kezdett használni, de a megnyíló test horrora megmaradt témáiban. Legújabb sorozatán a színek és festői minőségek válnak a kompozíció meghatározóivá. Győrffy szerint igazán izgalmas Kis Róka munkáiban, hogy az absztrakció és az ábrázolás határán táncolnak ezek a művek. Nem tudjuk pontosan, hogy mit látunk. Részben a death-metal borítók világa, hangulata köszön vissza a képeken, melyek színkezelésében fontos szerepet játszik a klasszikus festészet.

Fotó: acb attachment

2011-ben kezdődött nála ez a folyamat, mely a figurálisból szép lassan evezett az absztrakt irányába. Hosszú ez az időszak, amely során a sokalakos figuratív képeket igyekezett leszűkíteni, hogy minél sűrítettebb legyen és minél kevesebb eszközzel tudja elmondani azt a borzalmat, melyet szeret megjeleníteni. Kis Róka úgy tartja, hogy az ember alapvetően agresszív lény, tele hatalomvággyal és ez a lényegi mondanivaló a most kiállított művekből sem hiányzik.

Mind a három kiállítás beváltotta a hozzá fűzött reményeket, és be kell vallanom, hogy bár laikusként vettem részt az eseményen, nem csupán a művészek nevét jegyeztem meg azt hiszem egy életre, hanem komolyan elkezdtem érdeklődni az alkotók munkássága iránt. Ez nem egyedül a vizuális élménynek köszönhető, hanem Győrffy László informatív értelmezésének, útmutatásának, felkészültségének egyaránt. Bízom benne, hogy még számos művész munkájával találkozom a jövőben, hiszen az idei volt az első Art Week Budapesten.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.