“Kedves Krisztián! Mi ez a könyv?” – hangzott az első kérdés Grecsó Krisztián legújabb, Harminc év napsütés című könyvével foglalkozó eseményén. A Margó Feszt második napján egy jó hangulatú beszélgetésnek lehettünk tanúi Nádasdy Ádám és az író között, mely során a szerző igyekezett valamelyest választ nyújtani a fent idézett kérdésre.

Grecsó Krisztián 2017 szeptemberében megjelent novelláskötetét nagyapja csendes kalendáriuma inspirálta, melybe harminc évnyi időjárási viszonyt jegyzett le. Az író véleménye szerint ez a füzet egy valódi naplót helyettesített, a személyes gondolatok és érzelmek hiányát pedig félelem és szorongás indokolta. Átlagos parasztemberként nagyapjának neveltetése nem engedett egy történetíráshoz hasonló polgári gesztust, a harminc év időjárásának részletei közé mindössze egy személyes mondat csúszott.

Összeszedtem ezeket a szövegeket, és hirtelen azt láttam, hogy ez lehetne az, amit ő megírhatott volna. Ha alanyian ír, talán ilyen történeteket írt volna.

A szóban forgó tárcanovellák központi kérdése az otthonosság, ami különösen érdekes az író életében bekövetkező számtalan költözködés, iskolaváltás tekintetében. Grecsó az általános iskolát Szegváron, a gimnáziumot Csongrádon, az egyetemet Békéscsabán, majd Szegeden végezte. Az irodalmi fesztivál rendezvényén a szerző további személyes történeteket mesélt el különböző életszakaszaiból, melyek tökéletes kiegészítőjeként szolgálnak a mű novelláihoz. Az író betekintést nyújtott a diákotthonban töltött időszakába, az első albérletében uralkodó állapotokba és az egyetemi éveinek körülményeibe is. Életének olyan fontos helyszínei színesedtek ki a beszélgetés alkalmával, melyek a könyv számos történetének is otthont nyújtanak.

grecso4
/ Fotó: Margó Feszt

A beszélgetés központi témájává az iskolás évek váltak, ami egyáltalán nem meglepő azt tekintve, hogy a téma kiemelkedő szerepet játszik a Harminc év napsütésben. A kötet novellái túlnyomó többségben iskoláskori történetekről mesélnek, azonban érdekes kérdés, hogy ennek ellenére miért nem szól egyetlen történet sem az iskoláról. A könyvben nem jelennek meg tanárok, egy történet sem játszódik a tanteremben, de valójában az iskola épületében sem.

Ez érdekes, pedig sokat írok róluk. […] Kiváló viszonyban voltam a tanáraimmal, nagyon sokat segítettek, rám is fért, és nagyon hálás vagyok nekik. Az írói indulásomban egy nagyon nagy törés lehetett volna, ha pont a magyar tanárom nem segít

­– reagált az író a megfigyelésre.

Grecsó bevallása szerint egyáltalán nem tért el egy átlagos tanulótól, azonban kreativitása már akkoriban megmutatkozott. Általános iskolában furcsálló szemekkel nézték, amikor néptánc órán lépéseket kezdett kitalálni, továbbá a szerző elmesélte azt a megmosolyogtató történetet is, mikor felkeresett egy újonnan felvett tanárt, mivel írt egy színdarabot.

Nagyon meglepődött, hogy valaki őt keresi egyik nap után. […] Kint vártam a tanári előtt, és mondtam neki, hogy „Tanár úr, az a helyzet, hogy írtam egy színdarabot, és meg kéne rendezni.

Az emlegetett darabot valóban meg is rendezték, és egy megyei tehetségkutató versenyen be is mutatták. A történet csattanója az, hogy az értékelés során a diáktársulatot tehetségesként írták le, csupán azt akarták megtudni, hogy ki írta azt a csapnivaló darabot. Grecsó nem felejtette el a tanár úr támogatását, és azt, hogy nem szégyenítette meg a bírók előtt, csupán ebbe a válogatásba az ehhez hasonló történetek nem kerültek bele.

grecso3
/ Fotó: Margó Feszt

Az író kendőzetlenül, könnyeden mesélt más kezdeti sikertelenségeiről, fiatalkori bukdácsolásairól is. Azért ment a Tanítóképzőre, mert a magyar szakra nem vették fel, azonban tanítóként teljesen sikertelen volt, nem is dolgozott. Később a tudásért ment a szegedi bölcsészkarra, nem a diplomáért, elmondása alapján itt is sokat bukdácsolt, sokszor megbukott a vizsgáin. Kezdetben, a Pletykaanyu megjelenése előtt senki nem olvasta írásait, teljesen ismeretlen volt. A beszélgetés lefestette, mennyire természetes az, hogy fiatalként botladozva, nehézségek sorával küzdve találjuk meg a saját utunkat.

[A bölcsészkar] csodálatos is volt, gyönyörű öt év volt, […] nagyon élveztem, és nagyon jó volt ott — a Tanítóképzőn is, csak az ugye nem volt nekem való –, de azért a nélkülözés legdurvább időszaka következett

– emlékezett vissza.

A Szegeden töltött egyetemi évek nehezen indultak, Grecsó minimális anyagi segítséget sem tudott kapni, de a sajtó akkori helyzetének köszönhetően az írásból el tudta tartani magát. Azonban mire elvégezte a bölcsészkart, már ismertté vált, privilegizált helyzetbe került, ennek ellenére nem szerzett PhD-fokozatot.

Felvettek volna, de nem a tudásom miatt. Olyan ember elől vettem volna el a helyet, akinek ott lett volna a helye.

A Harminc év napsütés egyedülálló módon mutatkozott be a Margó Irodalmi Fesztiválon. Egy őszinte, személyes beszélgetés kerekedett ki az eseményből, mely tökéletes ízelítőt adott a könyv hangvételéből, kontextusba helyezve és kiegészítve a benne olvashatókat. A közönség végigkövethetett harminc év Grecsót egy órába – és egy kötetbe –, sűrítve.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.