6 kortárs kollázsművész kiállítása nyílt november 30-án a New York-i Frosch & Portmann galériában. Ha unod a szokásos újságpapír-összevagdosást, ez a kiállítás neked való! Ugyan baromira messze van tőlünk New York, de érdemes megnézni, mit hagynánk ki!
A 2009-ben zürichi művészettörténészek által alapított Frosch & Portmannban idén november 30-ától startolt hat művész kiállítása Kraaam címmel, amely az egyik kiállító – Fritz Sauter – képén is látható, és egy bevett képregényes hangutánzó szó.
A kollázs mint technika unalomig ismételt a 20. század második felétől kezdve, épp ezért itt az ideje, hogy a fogalmát újradefiniáljuk. Így tette ezt Dennis Dawson, Tyler Hildebrand, Eva Lake, Paul Loughney, Fritz Sauter és Robert Yoder is.
A művészek alkotásai, bár megidézik a múlt századi klasszikusokat, napjaink popkulturális utalásokkal dolgoznak. Sőt, felszabadítják a képzőművészeti határokat.
Mindegyikük munkája más és más aspektusból közelíti meg a kollázstechnikát. Dennis Dawson képei például kitépett újságpapírok. Különböző tárgyak ötvözetei, amelyeket egymásra rétegezve hozza létre a részletekbe menő kompozíciót, a századelő modernistáit evokálva, mégis teljesen új alkotói nyelvet létrehozva.
Tyler Hildebrand multimediális képei világos, játékos rajzok és az amerikai popkultúra ikonjainak ötvözetei. Az egyik kollázsában például egy gazdáját ölelő macska mellé Joseph Paul Franklin sorozatgyilkos anyjához írt egyik levelének eredeti példánya került.
Eva Lake Donald Judd 1960-as évekbeli divatfotóit helyezi meghökkentő környezetbe, áthágva ezzel a képzőművészeti kanonizáció határait. Targets című sorozatában pedig a női narratíva dominál.
Hollywood csillagai mint tárgyiasított áldozatok, akik ennek ellenére rezisztens pózokban tűnnek fel a képeken.
Paul Loughney antropológiailag közelíti meg a kortárs magazinok hasábjait – a testrészeket szimbólumokká emelve igyekszik körbejárni a kérdést, miként épül az identitásunk a szépség és a vágy megkonstruált ideáira.
Fritz Sauter gyakorlatilag egy polihisztor. A svájci művész a kollázsalkotáson kívül könyvszerkesztéssel, költészettel és rádiózással is foglalkozik. Okosan ötvözi az úgynevezett “magas” anyagokat, mint amilyenek az Edward Hopper-festményrészletek az “alacsonyakkal”. Olyan ez, mint a KRAAAM felirat egy képregényből.
Robert Yoder fő forrásai a divathirdetések, amelyeket gondosan kivág eredeti környezetükből, majd újradefiniál. Szürrealisztikus kollázsai jó példái a hétköznapi tárgyak és az elvont fogalmak találkozásának, a művész a képei szigorú elrendezéséről és utánozhatatlan technikájáról ismert.
Ha esetleg mégis arra járnátok, a KRAAAM 2017. november 30-ától 2018. január 7-ig tart a New York-i Frosch & Portmann galériában.