Immár ötödik alkalommal, 2016. március 18-19-én került megrendezésre a József Attila Kör és a KULTer.hu által szervezett KULTOK konferencia, mely a Marketing, brand és kultusz a kortárs irodalomban címet viselte. Az előadássorozatok és kerekasztal-beszélgetések a Nagyerdei Víztorony H2O Galériájában kaptak helyet.

A konferencián a már címben is szereplő, tematikaként szolgáló jelenségek: a kortárs irodalom márkázhatóságának és népszerűsítésének különféle stratégiái, a kultuszképződés kérdései kerültek bemutatásra. 

A pénteki előadássorozat szekcióelnöke Szirák Péter, a DE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék tanszékvezetője volt, aki egyben a megnyitóbeszédet is tartotta. 

Egy-egy előadás végén lehetőség nyílt a közönség számára is, hogy hozzászóljanak a bizonyos tekintetben különböző, tematikájukat tekintve mégis egymáshoz illeszkedő előadásokhoz, feltegyék esetleges kérdéseiket, megosszák észrevételeiket.

Ezt követően Oláh Szabolcs, irodalomtörténész Tartalom című előadását hallhattuk, ami általa mondottan: meglepetés lehet a lakonikusságával”, mégis kimerítően taglalta az irodalmi márkaépítésben végbemenő kommunikáció tartalmának fontos szerepét, melynek lényege a figyelem gazdaságban rejlik, és célja a content vonzóvá és emlékezetessé tétele.

Bíró Balogh Tamás szegedi irodalomtörténész felettébb jó kedélyek között lezajló előadásának címe Írói és olvasói kultuszok, melynek témái egyrészt írói oldalról a fülszövegekkel, azok alkalmazott műfaji relevanciájával, másrészt pedig olvasói oldalról a dedikációk jelenségei voltak.

Úgy gondolja, hogy a fülszöveg igazából ahhoz a réteghez szól, akiket úgy nevezhetünk, hogy a szakmai közönség, valamint a szerzőtársaknak és kritikusoknak.

Ám szűken értelmezendő ez a réteg. Következtetésének alátámasztásaként azzal érvelt, hogy a fiatalabb generáció köteteihez azok a szerzők írnak, akik már befutottnak mondhatóak, s ennek oka, hogy bevezessék az ifjakat az irodalmi közegbe.

Margócsy István E név, amelyet én magam teremték című izgalmas és a figyelmet intenzíven fenntartó előadásban főként Petőfi Sándor és Eszterházy Péter írói neveinek megkonstruálódására fókuszált, illetőleg az ezek között fennálló analóg tanulságokat fejtegette.

KULTOK / Marketing az irodalomban
KULTOK Marketing az irodalomban konferencia / Fotó: Ladányi Ivett

A folytatásban Visy Beatrix tárgyalt arról, hogy a halál egy lehetséges irodalmi kultusz csírája is lehet. Az előadás központjában, Borbély Szilárd Nincstelenek című regénye állt, melynek kapcsán felvetődött a kérdés: az alkotó halála hogyan formálta át a regény népszérűsödését, tágabb keretek között pedig,

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] ez a váratlan tragikum miképpen változtatta meg Borbély Szilárd életművének recepcióját és a személyéhez fűződő viszonyt.   [/perfectpullquote]

Valastyán Tamás Elmozdulások címmel tartott előadása során –kapcsolódóan az előzőhöz – Borbély Szilárd Míg alszik szívünk Jézuskája című művére és a Haszid szekvenciákra fókuszálva igyekezett bemutatni a zsidó-keresztény kultúra átértelmeződéseit, az ebből formáló dinamikus feszültségeket a szerző műveiben. Az előadó szerint Borbély Szilárd köteteiben a hagyományhoz való kapcsolódás egyidejűleg affirmatív, megerősítő és kritikai is.

Az ezt követő előadásban Balajthy Ágnes – az eddigi témákból kissé kilógó – a hetvenes-nyolcvanas évek egyik utazásirodalmi vezéralakjának, Bruce Chatwinnak az Álmosösvény című bestsellerét vizsgálta. Megtudhattuk, hogy a könyv egyfajta Ausztrália kultuszt teremtett, ennek kapcsán pedig fontos, hogy a turisztika és a szerzői brand között egyfajta csereviszony áll fenn.

Mindemellett arra is rálátást nyerhettünk, hogy a műben megjelenő és abban létrejövő Moleskine-füzet mint az identitás hordozója, miként lehet a szerzői imázs konstrukciójának egy alapeleme. Illetve, a szerző nevével generált brand is kreálhat olvasóközönséget a szerző irodalmi alkotásaira nézően.

A sorozat végét Balogh Endre a Prae.hu főszerkesztőjének Sértődés ne essék – tévhitek a könyveladás körül című előadása zárta, melyben igyekezett eloszlatni a szerzők leggyakoribb tévhiteit azzal kapcsolatban, hogy kik is akadályozzák őket az érvényesülésben. Ennek kapcsán felvetült a kiadó, a szerző, a szerkesztő és a korrektor különböző viszonyai is. Fontos kulcsszóként jelent meg a bizalom, mely alapvető kapocs a fentebbi relációk között is.

Egy félórás kávészünet következett, amely remek alkalmat teremtett az addig feltételezhetően elernyedt társaság izomzatának megmozgatására, pogácsázásra, cigarettázásra és közben a kötetlen beszélgetésekre is.

Ezután vette kezdetét az első kerekasztal-beszélgetés, melynek meghívottjai: Dávid Anna (Magvető Kiadó), Mészáros Sándor (Kalligram Kiadó) és Szabó Tibor Benjámin (Athenaeum Kiadó). A főszerkesztőkkel Herczeg Ákos beszélgetett a brand- és kultuszépítés lehetőségeiről. Az első kérdés rögtön lényegre törő volt:

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] a kultuszképződés eseményjellegű vagy a kiadó tudja-e valamiképpen alakítani ezt?   [/perfectpullquote]

Abban mindegyik szerkesztő egyetértett, hogy nehezen lehet eldönteni, kinek lesz kultusza és kinek nem. Mindenesetre kell valamiféle minőség a kiadó részéről is. A következőkben Paulo Coelho sikerének kapcsán Szabó Tibor Benjámin elmondta, hogy nem elég behozni a külföldi trendi szerzőt, ez jól látható Coelho példáján is, aki magyar nyelvterületen három kiadónál is megjelent, viszont csak az Athenaeum kiadónál vált sikeressé.

KULTOK / Marketing az irodalomban
KULTOK Marketing az irodalomban konferencia / Fotó: Ladányi Ivett

Szerinte alapvetően a legnagyobb marketing eszköz a működő mű, a figyelemfelkeltés, az aktualitás. Szó esett még Eszterházy Péter sikeréről is, és ennek kapcsán Herczeg Ákos feltett egy lényeges kérdést:

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Mitől válik presztízsirodalommá valami?   [/perfectpullquote]

Dávid Anna szerint Eszterházy most tapasztalja a kultusza rajongását. Mészáros Sándor úgy véli, Eszterházynak már a nyolcvanas években megalapozódott egy kultusza, illetve egy pozitív mediális imágóval rendelkezik, ami hozzájárul sikeréhez. Azt ezt követő kérdés konkrétan a kiadókat célozta meg, miszerint mennyire törekednek a szerzőválasztásnál arra, hogy valaki épít a brandre?

A válaszok egyöntetűen arra utaltak, hogy nincsenek ilyen jellegű intenciók, mivel ez nagyban összefügg a szerző személyiségének intro- vagy extrovertáltságával. Felvetődött az a kérdés is, hogy

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] a kortárs külföldi viszonylatokat tekintve, miért van nagyobb presztízse az olvasásnak, könyvvásárlásnak?   [/perfectpullquote]

Szabó Tibor Benjámin a magyar piac szűkösségében látja a mizériát. Mészáros Sándor lényegesnek véli azt a tényt is, hogy Magyarországon nincs ügynökség, amely a könyvek exportjaival foglalkozna. A beszélgetés ezt követő e-tapjában a kortárs magyar irodalomban lévő reklámértékről esett szó:

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Hogyan lehetne kiterjeszteni a könyvismertetéseket a magyar sajtóban?   [/perfectpullquote]

Dávid Anna szerint ez nem tartozik a kiadói hatáskörbe. Szabó Tibor Benjámin hangsúlyozta a vezető publicisták félmondatainak értékerejét. Mészáros Sándor véleménye szerint a mai könyvpiacon egy strukturális probléma lelhető fel, az olvasáskultúra romló tendenciája a réteg elszegélyesedésének tudható be. Az utolsó kérdés- és problémafelvetés a könyvre mint egy egységes design alapján létrejövő könyvtárgyra irányult és arra, hogy vajon a könyvek sorozat-designja mennyiben szolgálhat egy lehetséges marketing stratégiaként. Dávid Anna elárulta, hogy gondolkodnak egy olyan sorozatban, melyben „megbízhat a következő generáció”. Mészáros Sándor felhívta a figyelmet arra, hogy a technológiai fejlődés a könyvvásárlási szokásokat megfogja változtatni, de hangoztatta, hogy

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]nem szereti az apokaliptikus beszédet[/perfectpullquote]

KULTOK / Marketing az irodalomban

KULTOK Marketing az irodalomban konferencia / Fotó: Gyapjas Sándor

A konferenciasorozat végén következhetett a III. Debreceni Slam Poetry Verseny döntője, amelynek a Lovarda adott otthont. 

Gratulálunk a nyerteseknek: a két első helyezettnek, D. Nagy Bencének és Bájer Máténak, illetve a második helyezettnek és egyben a SUB.hu különdíjasának, Bégányi Dánielnek! 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.