Elköltözik Németországból Ai WeiWei világhírű kínai ellenzéki művész, döntését a német társadalom zártságával indokolta egy pénteki lapinterjúban.
“Ennek az országnak nincs szüksége rám” – mondta a családjával 2015 óta berlini emigrációban élő képzőművész, építész, filmes, emberi jogi aktivista a Die Welt című német lapban közölt interjúban. Kiemelte, hogy
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Németország nem nyitott társadalom”, hanem “olyan társadalom, amely nyitott szeretne lenni, de főleg saját magát védi. A német kultúra annyira erős, hogy nem igazán fogad el más gondolatokat és érveket, alig van tér a nyílt vitákra, alig van tisztelet az eltérő hangok iránt[/perfectpullquote]
– mondta Ai WeiWei.
Arról is szólt, hogy a Berlinale nemzetközi filmfesztiválon az utóbbi években egyetlen alkotását sem fogadták be. A német főváros szemléjének programjába csak olyan kínai vonatkozású filmet vesznek fel, amelynek bemutatásához hozzájárulnak a kínai hatóságok – jelentette ki Ai WeiWei, megjegyezve: a fesztivál idei versenyfilmjei közül is azért került ki az utolsó pillanatban Csang Ji-mou kínai sztárrendező One Second (Egy másodperc) című filmje – amelynek premierjét technikai okokra hivatkozva törölték a programból -, mert nem volt meg valamennyi kínai hatósági engedély.
Ai Weiwei Legóból készített portrékat az eltűnt mexikói gyerekekről
Aligha létezik még egy olyan nagylelkű és tehetséges művész, mint Ai Weiwei. A művészetében mindig jelen van az alázat és az empátia. Ezt ismét bizonyította legújabb munkájában, amellyel az eltűnt mexikói tanulók és tanárok előtt teszi tiszteletét. ai weiwei lego, ai weiwei mexikó
A német főváros képzőművészeti egyetemének (Universität der Künste Berlin) vendégoktatói meghívásával 2015-ben Berlinbe érkezett művész az utóbbi években szerzett tapasztalatairól azt is elmondta, hogy “Németország minden korábbinál szorosabb kapcsolatot épített ki Kínával, a német ipar jövője teljes egészében Kínától függ”. Közben a kínai kormány “börtönbe zárja az összes emberi jogi ügyvédet”, és ezek az emberek a büntetésük letöltése után “nyomtalanul eltűnnek”.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Minden nyugati politikus, minden nyugati üzletember pontosan tudja, hogy mi folyik, de nem mondanak semmit. Ki is akarná elveszíteni a kilátásban lévő nagy üzleteket. Nem ítélek el ezért senkit, de azt elítélem, hogy úgy tesznek, mintha mindez nem történne meg[/perfectpullquote]
– mondta Ai WeiWei.
Ai Weiwei: A politikai művészet jövője / Talán igen, talán nem – Kritika
„Egyetlen nagy művésszel nem találkozom, aki művein át ne avatkozott volna bele a világ rendjébe, jobban mondva rendetlenségébe.” (Kassák Lajos) Művészet gépkarabéllyal A művészet, ha a politika, Hannah Arendt által sokszor leírt definíciójából indulunk ki, kétségkívül politikai aktus. Olyan emberek közötti tevékenység, amelyben klasszikusan autoriter módon közvetlen visszacsatolás nélkül kíván a művész hatni a befogadóra.
Terveiről a többi között elmondta, hogy a megbízásából operatőrök hetek óta forgatnak a hongkongi tüntetéseken. Hozzátette: még nem tudja, hová költözik Németországból.