Céline Sciamma filmjei és az okos marketingakció annyira betaláltak a dél-koreai társadalomban, hogy a koronavírus-járvány alatt is csúcsot döntögetnek a mozipénztárak. De mi is történik egészen pontosan Dél-Koreában?
Mozi és #MeToo
Céline Sciamma Tomboy című filmje hatalmas sikerrel fut a dél-koreai mozikban – mindezt bemutatója után 9 évvel. Eddig 30 ezren tekintették meg, és az Instagramot is elözönlötték a filmhez kapcsolódó posztok. Mi lehet a hatalmas érdeklődésnek oka egy 2011-es film iránt?
Sciamma tavalyi filmjét, a Portré a lángoló fiatal lányrólt 150 ezren látták, így az utóbbi idők egyik legkedveltebb francia filmje lett az országban, írja a The Guardian. Így május közepén bemutatták a rendezőnő első filmjét, a Tomboy-t is, amelyben ebben a cikkünkben írtunk. A kritikusok tetszését maximálisan elnyerő mozi egy 10 éves kisfiúról szól, aki költözés miatt a nyári szünetben új környezetbe kerül, ahol szembesül a hagyományostól eltérő nemi identitással.
Tomboy (2011) Movie Trailer HD
Rocket Releasing presents writer-director Celine Sciamma’s multiple award-winner TOMBOY, a truly contemporary coming of age story, scheduled to open in New Y…
A jelenség nem egyedülálló, hanem annak a tendenciának a része, ami a női rendezők nőkről szóló történeteit övezi az utóbbi évekbe Dél-Koreában. Dave Kim, a szöuli Pride Filmfesztivál szervezője és aktivista azt állítja, a nők jogai nem csak a való életben, hanem a filmművészetben is a dél-koreai társadalom érdeklődésének középpontjába kerültek.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A #MeToo mozgalom után, 2018-ban határozottan megnőtt a feminizmus támogatása Dél-Koreában, ami erősen hatással volt a művészfilmek piacára is. A mozilátogatók többsége fiatal, 20-35 közötti nőkből áll, akik egyre jobban igénylik a női szemszögből vagy női rendező által készült műveket[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Kim. „Az elmúlt 1-2 évben a legsikeresebb független filmek a társadalom peremén élő vagy fiatal nőkről és az identitáskeresés témájáról szóltak. A Portré a lángoló fiatal lányról is ezt bizonyítja” – erősítette meg a jelenség létezését Pierce Conran filmes szakújságíró is.
Élősködők: Az osztályharc már a spájzban van – Kritika
A koreai filmművészetre egy ideje rendkívül jellemző, hogy elmossák a zsáner- és a szerzői művészfilmek közötti határt. Bong Joon-hon művei ennek kivétel nélkül remek mintapéldái. Nem más a helyzet az Élősködőkkel sem. élősködők film, élősködők kritika, koreai filmek 2019, bong joon hon, élősködők filmkritika
A #MeToo mozgalom drámai változásokat hozott el Dél-Koreában. Az ország mindig is az OECD rangsor alján állt a nők jogainak, legfőképp a nők és a férfiak fizetései közötti különbségek tekintetében. A dél-koreai Harvey Weinstein korábban nagymenő politikusnak számított, aki belebukott a szexuális zaklatási botrányokba. Az USÁ-hoz és Európához hasonlóan itt is tömegesen kezdték el zaklatási történeteiket megosztani a nők.
Mozi és marketing
A Tomboy sikerének másik összetevője az az egyedülállóan ravasz marketingfogás, ami a közösségi médiában is nyomon követhető. A Tomboy forgalmazója kitűzőket és képeslapokat készített a film kulcsjeleneteiből, amelyekhez alkalmi vetítéseken lehetett csak hozzájutni annak, aki bizonyos alkalommal megtekintette a filmet.
Portré a lángoló fiatal lányról (16) hamarosan a mozikban!
Nézd meg a Cinegón! https://cinego.hu/filmek/portre-a-langolo-fiatal-lanyrol Héloïse-ról (Adèle Haenel) portrét rendel grófi családja, hogy a festmény segíts…
„Egyre több ember gyűjti a filmes emléktárgyakat. A közönség már nem csak a reklámtárgyakat látják ezekben az ajándékokban, hanem arra is kíváncsiak, hogyan ragadják meg a történet mondanivalóját és egyes részleteit”
– állította Oh Sebeom tervező. Mivel nem tömeggyártásra készülnek, hanem limitált szériás termékekről van szó, a céljuk, hogy a film vetítése során fenntartsa a közönség érdeklődését.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A rajongók, aki hozzájutottak egy-egy ilyen emléktárgyhoz, egészen biztosan posztolnak az Instagramon, így gyakorlatilag organikus módon működik a filmek promóciója a közösségi médiában.[/perfectpullquote]
A trükk pedig a jegybevételek szerint bevált. Az 51 milliós Dél-Koreában gyakran dőlnek meg a globális jegyeladási rekordok, pedig lakosságszámban eltörpülnek Oroszországhoz vagy Kínához képest. Míg Dél-Koreában egy ember átlagban 4,3 alkalommal ment moziba 2019-ben, az Egyesült Királyságban 2,64, az Egyesült Államokban pedig 3,77 filmet tekintett meg egy ember moziban. Még a koronavírus-járvány alatt sem zártak be a mozik Dél-Koreában.
Hieu Chau filmes szakember szerint a K-pop-rajongók által a virtuális térben generált trendhullámokhoz hasonló pezsgő közösségi média jelenlétet lehet kiváltani egy személyes moziélményhez járó exkluzív ajándéktárggyal is. A közösségi médiában egyébként bajosan prezentálható, megfoghatatlan moziélményt jól megoszthatóvá, dokumentálhatóvá teszik ezek az apróságok.