A negyedévesek január végén mutatták be John Steinbeck: Éden (1.rész) című előadásukat az Ódry Színpadon. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen Zsótér Sándor és Börcsök Enikő osztálya rövid és velős szünet nélküli bő órával csinál színházat nem kisiskolás fokon.
Less is more
Az osztálytól legutoljára az Ingolstadti inváziót láttam tavalyelőtt. Az arról szóló kritikámban már említettem, hogy szeretem az Ódry Színpadon mindig jelenlevő találékonyságot, és azt, hogy minimális anyagi ráfordítással milyen erős képeket tudnak teremteni azok az alkotók, akik bármelyik budapesti kőszínház előadásaival kacagva felveszik a versenyt.
Kelemen József rendezését tovább is néztem volna. Szinnai Tivadar műfordítása nyomán Németh Virág követhető lineáris történetvezetést és könnyen emészthető jeleneteket alkotott. A padláson a színpadot két oldalról övezik a nézői székek 3-3 sorban elrendezve. A roppant egyszerű világítás ötletesen van elhelyezve, és a neoncsövek árnyjátéka izgalmas fénybe tudja burkolni a színteret átalakulásoknál, jelenetváltásoknál, hangulat fokozásnál.
A facsaró viszki világa
Nagy Katica a tavaly megismert Ingolstadti invázió naív szűzlány (Berta) szerepéből kibújva kipróbálja magát a sötét oldalon is, Cathy szerepében ridegvérű, gyilkosan jó alakítást kapunk tőle. John Steinbeck ellentmondásoktól zsúfolt huszadik század eleji amerikája meghökkentően pontosan életre kel. A precíz alakítások és a letisztult karakterábrázolások által mi magunk is részeseivé válunk az intim jeleneteknek és a demokrácia illuziójának a huszadik század eleji Amerikában. Érzem Salinas, a kaliforniai farm izzadság szagát, ahogy sikálja a padlót a Hevesi László alakította Charles, és a viszkijének a szaga is facsarja az orromat. A Trask fiúk megkérdőjelezhetetlen magabiztossággal tárják elénk ezt a világot.
A rendező jó érzékkel használja fel a Charles karakteréből adódó nyersséget a színész instruálásakor.
A szerepek kiosztásánál nagy hangsúlyt kapott a színész hallgatók alap karaktere. Koller Krisztián ártatlanul sápadt tekintete tökéletesen passzol az átvert Adam figurájához, Nagy Katica romlottan félszeg hanghordozása hátborzongatóan sejteti a benne rejlő gonoszt. Az összhatáshoz a dinamikus jelenetek váltakozása során szervesen járul hozzá a többi kisebb szerepeket játszók asszisztálása. A jelenetek során éppen nem játszó színészek oldalt ülnek, olykor karakterükbe ragadva, olykor a nézőket mustrálva, elrévedve. Itt bizonytalanságot érzek, és néha zavar, hogy nincs egységes koncepció a jeleneten kívüli állapotaikra. Habár lerövidül a váltások közötti idő és pörgőssé válik az esemény, elvonja a figyelmet és nem ad hozzá az összképhez.
Így légy inspiráló
Talán ha elkészül a második rész is, és meg tudjuk, mi lesz a végkimenetel, akkor hasznos lenne kitalálni valamit erre. A váltások között elhangzó zene pedig erősebb hangulatot teremtene, ha következetesen fokozódna, és nem pedig műfajok között ugrálna.
Bevallom, egy kicsit vártam, hogy felcsendüljön a Rammstein Amerika című dala abban a jelenetben, amikor a bátyj magáévá teszi öccse friss feleségét egy rozoga asztalon.
Főleg a váltásokkor volt zene, talán valaki zongorázhatna is a bordélyházas jelenetek alatt. Ez a balga ötletelésem már az előadás hatása. Ha a rendezés célja az inspirálás volt, akkor telibe talált. Sok előadásban tapasztaltam korábban az Ódry Színpadon, hogy a színész hallgatók minél többet be akarnak mutatni a tudásukból, és ez sokszor zavaró volt mind a néző és a játszó számára egyaránt.
Kelemen József nem óhajt túl bonyolítani semmit, a színészek puszta jelenlétére és alapos felkészültségére építi az estét. A jelmezek zavarbaejtően el vannak találva – talán a saját ruháikat hordják a hallgatók, gondolom. Egy ponton meg is sajnálom egyiküket a lyukas cipője miatt.
Szinnai Tivadar műfordítása nyomán a színpadi változatot írta: Németh Virág
A IV. éves színművész osztály előadása
Szereplők
ADAM: KOLLER KRISZTIÁN
CHARLES: HEVESI LÁSZLÓ
CATHY: NAGY KATICA
SAM: SZALAY BENCE
MR. EDWARDS: KURELY LÁSZLÓ
ORVOS: FEHÉR ANDRÁS
SERIFF: HAJDU TIBOR
DOKTOR: KURELY LÁSZLÓ
QUINN SERIFFHELYETTES: FEHÉR ANDRÁS
BILLY FAYE: HAJDU TIBOR
A jelmezekben segítséget nyújtott: Cselényi Nóra
Zene: Pénzes Stefáni
A rendező munkatársa: Szélinger Anna
Rendezte: KELEMEN JÓZSEF