Végéhez közeledik az V. Esterházy Művészeti Díj nyerteseinek kiállítása. A zsűritagok három olyan különleges művészeti pozíció mellett döntöttek, melyek hűen tükrözik a kortárs képzőművészet aktuális irányait. Összesen 266 pályázóból választották ki a három győztest, akik fejenként 5000 eurót nyertek.
Fenyvesi Áron művészettörténész, az V. Esterházy Művészeti Díj egyik zsűritagja tárlatvezetésére invitál minket a Ludwig Múzeum.
Ezer Ákos, Keresztes Zsófia és Nagy Imre örülhetett a végén a 266 pályázó közül. Ő az a három művész, akiknek alkotásain keresztül letapogathatjuk a kortárs képzőművészet működését.
#Ezer Ákos
A Magyar Képzőművészeti Egyetemen végzett Ezer Ákos festőművészre eleinte a mesterei, Kovács Attila (2008-09), Halász András (2009-2010) és Károly Zsigmondi (2010-2014) volt hatással. 2009-től kezdve folyamatosan láttatta magát kiállításain. Sőt, nem csak idehaza, de Csehországban és Németországban is kiállították műveit.
Korszakonként változóan, igen. Az első kiállítás, ami nagy hatással volt rám, az a Kogartban látott Csernus kiállítás volt. Megfogott, hogy milyen grandiózus műveket lehet olajfestékkel, vásznon készíteni. Aztán a Britt iskola, Francis Bacon tett rám nagy benyomást, az egyetem alatt fogott meg és mélyültem el David Hockney műveiben, Ronald B. Kitaj nagy szabadságérzetet adott a festészettel kapcsolatban
— mesélte a Nyitott Műtermek Galériája-interjúban arra a kérdésre, hogy ki gyakorolt a legnagyobb hatást a képeire.
Festményei vidám erőteljességgel mutatják be az egyszerű ember bukdácsolását, meghiúsult álmait, esendőségét. Figuratív teremtményei önmagára is reflektáló absztrakcióként jelennek meg.
Tavaly a K&H Művészeti Ösztöndíját nyerte el, korábban, 2012-ben pedig az Ari Kupsus Concert Society Prize-t.
#Keresztes Zsófia
Keresztes Zsófia (1985-ben született Budapesten, itt él és alkot) személyében egy olyan fiatal művészt ismerhetünk meg, aki egy poszt-szkeptikus és poszt-feminista generáció tagjaként óriási önbizalommal, ugyanakkor nagyon érzékien bánik az anyaggal, a testiséggel és a térrel. Térben burjánzó szobrai napjaink fogyasztáson alapuló önemésztésének rituális maszkjai.
Az eddigi tapasztalataimból kiindulva csak akkor lehetséges, hogy fennmaradj ebben a szakmában, ha nagyon eltökélten és következetesen dolgozol, mert egyáltalán nem jön gyorsan a siker, és rengeteg dolgot kell még a műtermi munka mellett ahhoz elvégezni, hogy megismerjék azt, amit csinálsz
— mondta Keresztes Zsófia az Urbanplayernek adott interjújában.
Magyarország mellett Ausztriában, Csehországban és Németországban, valamint Olaszországban is kiállították festményeit.
#Nagy Imre
Nagy Imre (1975-ben született Budapesten, Bécsben végezte tanulmányait, ahol azóta is él és alkot) alkotásai generációjának általános állapotát testesítik meg: a légüres teret és az ingatag létet.
Mindennapi használati tárgyakból látszólag ideiglenesen állítja össze őket.
Titokzatos elveszettségükben és anyagi esetlegességükben ugyanakkor autonóm kisugárzással és aurával rendelkeznek.
A 2009-ben megalapított Esterházy Művészeti Díj célja a fiatal, tehetséges magyar művészek felkarolása és a nemzetközi párbeszéd támogatása. Az egyenként 5000 euróval jutalmazott díjat kétévente, minimum kettő és maximum három 45 év alatti magyar képzőművésznek ítéli oda a független szakmai zsűri, aminek tagjai:
- Sandro Droschl, a gráci Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien igazgatója
- Dr. Fabényi Julia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum főigazgatója,
- Fenyvesi Áron, kurátor, műkritikus, a Trafó Galéria vezetője,
- Dr. Ottrubay István, a díj alapítója, az Esterházy Magánalapítvány vezérigazgatója,
- Rieder Gábor, az ArtKartell főszerkesztője, a Gallery Weekend művészeti vezetője,
- Vitus Weh, az Esterházy Magánalapítvány művészeti tanácsadója,
- Luisa Ziaja, a bécsi 21er Haus kurátora.