Samuel Maoz alkotása már a premier pillanatában igazi siker/botrányfilm lett. Az izraeli jobboldal és támogatói a hadsereget gyalázó filmként könyvelték el. Az izraeli katonasággal kritikusabb helyi és nyugati liberális véleményformálók az igazság hírnökeként tekintettekaz alkotásra.

A Foxtrott központi témája – az izraeli katonaság, univerzálisabb értelemben a „ karddal élő” társadalmak erkölcsi kérdései – heves vitákat váltott ki. Az általában liberálisnak nevezhető izraeli művészréteggel már többször konfliktusba került Miri Regev kultuszminiszter még bojkottálta is a filmet. A politikusmegítélése szerint az negatív színben tünteti fel és ezért sérti az izraeli fegyveres erők, egyben Izrael hírnevét is. Egy ilyen vihart kavaró film esetében érdemes a foxtrott táncra jellemző három lépést visszalépni, távolabbról megnézni, hogy miről van szó.

A hármas határon

Az alaptörténet nem a legösszetettebb: egy középkorú, felső-középosztálybeli izraeli házaspár otthonába becsöngetnek a hadsereg bürokratái, hogy elmondják, fiuk, Jonathan szolgálat közben életét vesztette. Jonathan apja, Michael ezután egyedül szeretne gyászolni, és egyre kevésbé bírja arokonság és a katonaság túlbuzgását fiuk temetésének megszervezésében. Ezutánegy kafkai fordulattal Jonathan ellenőrzőpontjánál találjuk magunkat, valahol, valamikor (talán bárhol, bármikor?) Izrael és a megszállt palesztin területek határvidékén.

Ennél a pontnál veszi kezdetét az igazi tánc, egy szürreális izraeli foxtrott.

Anélkül, hogy a cselekményből a kelleténél többet elárulnék, az elmondható, hogy a rendező a történetet három részre osztva meséli el. A film kiemelkedő eszköze, hogy a történet három része más-más képi megoldással kerül elmesélésre, mintha nem is egy filmet néznénk. A rendező sikerrel teremtette meg minden egyes szín képi világát: úgy a szinte már börtönszerűnek ható családi ház letisztult tereit, mint az ellenőrzőpont science fictionbe illő lápos, sehova se tartó vidékét.

ezgif.com resize 5

Ingoványos talajon

Bár a film mindhárom szakasza izgalmas kérdéseket feszeget: a gyászt, az egyéni és kollektív traumák feldolgozását, az elhallgatást, mégis a botrányt leginkább kiváltó a katonai ellenőrzőponton játszódó második szakaszról írnék hosszabban.

Európai, fegyveres konfliktusokat csak hírekből ismerő emberként ez foglalkoztathat minket leginkább.

A rendező itt teljesedik ki legjobban a szimbólumok használatában. A morális útvesztést szimbolizáló láptól kezdve, a semmiből-sehova tartó úton keresztül, a süllyedő konténerig Maoz hadsereg – és talán megszállás kritikája – itt bontakozik ki leginkább. A katonai ellenőrzőpontonjátszódik a film címadó jelenete is: az eszement foxtrottot járó katonafiú, ami, habár szabadságvágyat szimbolizál, a táncot mégiscsak gépfegyverrel járja a fiatal katona.

Az ellenőrzőponton az idő besűrűsödik, néha átgyalogol egy teve, elhajt egy autó, tulajdonképpen semmi sem történik. Egészen addig, amíg nem jön az életet és a halált elválasztó pillanat. A filmmel kapcsolatban sokan írtak sokfélét, de mégis ezt a pillanatot és az erre adott reakciót emelik ki legkevesebben. A figyelmetlenségből fakadó tragédia és az erre adott reakció mutatja meg legjobban, hogy milyen kihívást jelent traumákkal, bűnökkel szembenézni, mennyivel könnyebb azokat besüllyeszteni a láp alá.

ezgif.com resize 1 2

Ez azonban mocskos egy tánc

A film körüli botrányból arra lehetne következtetni, hogy kellemetlen dolgokról beszél, mítoszokat rombol le és szembenéz az izraeli társadalmat foglalkoztató kérdésekkel. Ennél azonban bonyolultabb a kérdés.

Tény, hogy Samuel Maoz immáron másodszor beszél arról, hogy milyen katonának lenni, sebeket tép fel filmjeivel és beszéltetni próbálja az embereket ezekről a sebekről. Ráadásul olyan ellenszélben teszi mindezt, hogy már a próbálkozás miatt is megbecsülést érdemel.

Ha végigvesszük a vádakat, amikkel illették, majd ezt követően megnézzük a filmet, akkor nyugodtan kijelenthető, hogy a rendező nem hajt végre mítoszrombolást.

A stilizált ellenőrzőponton olyan dolgok történnek, beleértve a tragédiát is, ami katonai ellenőrzőpontokon a világ erőszakosabb felén szinte rutinnak számítanak. A rendező vádlói szemében azzal követte el a bűnt, hogyezekről az esetekről egyáltalán mert mesélni.

Érdemes azonban fontolóra venni egy másik oldalról érkező kritikát is. Gideon Levy a Haaretzsokat kritizált baloldali publicistája írja, hogy Samuel Maoz nemhogy rombolná a mítoszokat, inkább építi azokat. Ilyen ellenőrzőpont ugyanis nem létezik, nincsenek csodaszép nagy totálon jól mutató ellenőrzőpontok sem Izraelben, sem máshol a világon. És valóban, megszállt területek határán, a lápba beleragadt katonai konténerekben ritkán történnek szép dolgok, a morális ingovány mindent és mindenkit áthat egy idő után. A katonai közigazgatás nem lágy foxtrott, sokkal inkább brutális pogó.

FOXTROT Trailer | TIFF 2017

A grieving father experiences the absurd circumstances around death of his son, in this latest critical reflection on military culture from Israeli filmmaker…

A Foxtrott témáját tekintve egy sok lehetőséget magában hordozó film, ami azonban a rendező Libanon című filmjével ellentétben nagyon is a felszínt kapargatja csupán. Igaz ez a színészi játékra is, habár a főszereplők tisztességgel eljátsszák a rájuk osztott szerepet, azonban hatalmas alakításokkal nem igazán találkozhatunk.

A szép metaforák, és a varázslatos operatőri munka sokat dob ugyan rajta, de egyet kell értenünk azokkal a véleményekkel, amelyek szerint Maoz úgy tesz fel nagy kérdéseket, hogy igazából nem áll szándékában mélyebben belemenni.

Giora Bejach nevét mindenképp megkell említeni. Bejach nagyszerűen adja vissza a rendező által elképzelt képi világot. Egyszerre érezzük magunkat egy valós helyszínen és közben mégis egy világon kívüli helyen.

Noha egy-egy szépen kidolgozott metaforánál mintha elkezdené azokat a bizonyos kényes kérdéseket reflektorfénybe helyezni, de aztán megáll és továbblép. Egyszerre fog sokat és keveset, egyik pillanatban az izraeli társadalom összes traumáját és kihívását megfejtené, a másikban pedig ezzel ellenkezőleg leegyszerűsíti azokat.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.