Kilencvenhét éves korában pénteken meghalt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész – tudatta a Kalman Maklary Fine Arts az MTI-vel.
Emléke alkotásain keresztül mindig élni fog
A Kalman Maklary Fine Arts galéria közleménye szerint a művész a Marcoussis-ban található Bellejame idősek otthonában halt meg Reigl Judit festőművész, ahova egy hónapja került egészsége védelmében.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Talán a legsikeresebb és legjobban rajongott magyar származású kortárs művészt vesztettük el, akinek emléke alkotásain keresztül mindig élni fog[/perfectpullquote]
– fogalmaztak.
Kiemelték, hogy művei a világ legfontosabb amerikai és európai múzeumaiban megtalálhatóak, köztük New Yorkban a Modern Művészetek Múzeumában (MoMA), a Metropolitan és a Guggenheim Múzeumban, a párizsi Georges Pompidou Központban és a londoni Tate Modernben.
A legkeresettebb élő magyar művészek élén
2018 októberében a Virág Judit Galéria árverésén a Broyage du vide (A semmi szétzúzása) című, 1954-ben festett vászna 65 millió forintért kelt el, ezzel a legmagasabb áron eladott élő művész által készített alkotás lett a magyar műkereskedelmi piacon.
Két hónappal később, 2018 decemberében a Kieselbach Galéria aukcióján az 1956-ban festett Robbanás ott 60 millió forintért kelt el.
Reigl Judit volt az egyetlen élő művész, aki fel tudott kerülni a Magyarországon 30 millió forint felett leütött művek alkotóinak listájára.
15 éve nyílt meg első magyarországi önálló kiállítása
Reigl Judit 1923. május 1-jén született Kapuváron, 1941-45 között a Képzőművészeti Főiskolán Szőnyi István tanítványa, 1946-48-ban a római Magyar Akadémia ösztöndíjasa volt. 1950-ben elhagyta Magyarországot, és Párizsban telepedett le. 1963-tól Marcoussis-ban (Ile-de-France régió) élt.
Klasszikus festészeti műfajokat példázó korai műveit erőteljes, tónusos festésmód jellemzi. Párizsi letelepedését követően fantasztikus lényekkel teli, szürreális, figuratív kompozíciókon dolgozott. 1951-1954 között készült nagyméretű művei a szürrealista “automatikus írás” módszerét használták. 1954-ben első párizsi kiállítását André Breton francia szürrealista költő nyitotta meg, de később szakított Bretonnal. Az 1980-as évek második felétől festészetében a finom és a monumentális viszonya vált dominánssá. A kilencvenes években újra visszatért a figuratív ábrázoláshoz.
Hantai Simon mellett a világ vezető múzeumai a szürrealizmusból induló és az absztrakció új útjait kereső művészként tartják számon.
Magyarországon 2005-ben nyílt először önálló kiállítása a Műcsarnokban. 2010-ben Debrecenben életművét bemutató, mintegy száz festményből álló tárlatot rendeztek. 2014-ben a budapesti Ludwig Múzeum adott otthont Űr és extázis című életmű-kiállításának. 2018 novemberében A Fekete is egy Szín címmel a Kalman Maklary Fine Arts galériában fekete-fehér kollázsait, tus papírmunkáit és olajfestményeit mutatták be.
A Kossuth-díjjal 2011-ben tüntették ki az európai absztrakt expresszionista művészet képviselőjeként világszerte számon tartott művészi munkásságáért, művészi életútja elismeréseként.
Mint a Kalman Maklary Fine Arts közleménye felidézi, 1964-ben elnyerte a Guggenheim Nemzetközi Díjat, 1967-68-ban a Carnegie-díjat, 2008-ban a Magyar Köztársasági Érdemrend Középkeresztjét is, 2016-ban a francia kormány a Művészetek és Irodalom Érdemrend parancsnoki fokozatával tüntette ki. Riegl volt az egyik első, aki megkapta a Franciaországban 2017-ben kifejezetten női művészeknek alapított AWARE díjat.