Vissza a jövőbe: újra archaikus technikákat használnak a legnagyobb kortárs fotósok

Kortárs fotográfusok archaikus technikákkal készült felvételeiből nyílik nemzetközi kiállítás Vissza a jövőbe – A 19. század a 21. században címmel péntektől a Mai Manó Házban.

Számos mai fotográfusra jellemző ugyanaz a technikákkal, anyagokkal, eljárásokkal folytatott kísérletezés, amely a fényképezés csaknem két évszázaddal ezelőtti úttörőit is jellemezte – emlékeztetett a csütörtöki sajtóbejáráson a kiállítás társkurátora, Claudia Küssel.

A kortárs és archív felvételeket is felvonultató tárlat az amszterdami Foam, a németországi C/O Berlin és a Mai Manó Ház együttműködésében jött létre.

A másik két helyszínen már bemutatott kiállítás hasonló koncepcióval, de részben eltérő anyaggal valósult meg: a kortárs alkotók munkái mindhárom tárlatban helyi fotográfusok archív felvételeivel léptek párbeszédbe.

Mai Manó Ház: A fotográfia szentélye, avagy utazás az objektív körül (SzépMűvészet)

Részlet a SzépMűvészet (M5) 2018.06.24-i adásából https://www.mediaklikk.hu/video/szepmuveszet-2018-06-24-i-adas-2/ DANA LIXENBERG: IMPERIAL COURTS 1993 – 20…

Claudia Küssel hangsúlyozta, a mai művészek nem csupán ihletet nyertek az egykori elődeik által kikísérletezett eljárásokból, hanem tovább is gondolták azokat.

Ennek során a 19. századi témák kortárs variációit alkották meg, miközben sokan olyan technikákat is felhasználtak, mint a 3D nyomtatás, a Photoshop vagy a szkennelés.

A kísérletezések során némelyikük olyan új műalkotásokat hozott létre, amelyek már nem is igazán fotográfiára, inkább festményre vagy szoborra emlékeztetnek, mint Sam Falls fotogramjai, illetve Thomas Hauser objektjei.

adam jeppesen
Adam Jeppesen fotóművész / Kép: Van der Mieden Gallery

Adam Jeppesen (Dánia) például lenvászonra készít sajátos hangulatú fotótanulmányokat a cianotípia technikájának használatával, míg munkáira 19. századi cianotípiák: az épülő Szent István-bazilika tornyából készül városképek felelnek a kiállításban.

150 év lenyomata egy hiánypótló könyvben: A magyar fotográfia 1840-től a rendszerváltásig

Robert Capa, André Kertész, Brassai és Munkácsi Márton nevei valószínűleg mindannyiunk számára ismertek. Híres, sőt világhíres magyar, illetve magyar származású fotósok voltak. Hatással voltak nem csak kortársaikra, de a későbbi generációkat is inspirálták. Rodney Smith például nagy tisztelettel emlékezett meg Kertészről a legnagyobb fotóművészek között említve őt, akinek “a kompozicionális érzéke kifogástalan volt.”

Thomas Mailaender (Franciaország) Bőremlékek című sorozata egy 1812-ben feljegyzett esetet idéz meg. Ekkor egy tisztáson hat birkát agyoncsapott a villám, és a feldolgozásuk során derült ki, hogy bőrükbe beleégett a környező fák képe; ennek nyomán Mailaender szintén állati bőrre hívott elő korabeli képeslapokat, reklámokat.

Kihirdették a Magyar Sajtófotó Pályázat győzteseit

Mónus Márton (MTI/MTVA) a legjobb hírképért járó Escher Károly-díjat, valamint a legjobb teljesítményt nyújtó 30 év alatti fotográfusnak odaítélt Szalay Zoltán-díjat is elnyerte – jelentették be a szervezők a pályázat hétfői budapesti eredményhirdetésén. A legjobb kollekcióért járó Munkácsi Márton-díjjal Kurucz Árpádot ( Magyar Idők) jutalmazták, a megyékben dolgozó, legjobb teljesítményt nyújtó fotóriporter pedig Török János ( Délmagyarország) lett.

Nicolai Howalt (Dánia) elmondta, hogy egy 19. századi dán orvos által kidolgozott, különleges lencsét használt fel munkáihoz. Egykor ezzel az eszközzel bőrbetegségeket gyógyítottak, Howaltot azonban a fény megragadása, ábrázolhatósága érdekelte, ezért fényérzékeny fotópapírra végzett fotokémiai kísérleteket.

manohaz kassayrobert2 taxi magazin
Mai Manó Ház neo-reneszánsz épülete / Kép: Taxi Magazin

Johan Österholm (Svédország) fényzajtól mentes tájakat használt sötétkamra helyett, hogy a Hold fényét rögzítse; “lunagramjaival” Gothard Jenő 19. századi csillagászati fotóit állítja párhuzamba a tárlat. A Mai Manó Ház csaknem húsz művész munkáit felvonultató kiállítása péntektől március 17-ig lesz látogatható.

Facebook-esemény: ITT

Időpont: 2019. február 1. – március 17.

Helyszín: Mai Manó Ház, Budapest


Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból