A barátnője háta mögött más nő után forduló férfi mémje már lecsengőben volt, amikor a téma most újra előkerült. A svéd reklámügyi ombudsman nem találta viccesnek, sőt, megállapítása szerint a kép szexista.
Az elcsavart fejű vagy elterelt figyelmű férfi mémjéről mi is írtunk, amikor kiderült, az egész Charlie Chaplinig nyúlik vissza. Az eredeti jelenet a Pay Day című 1922-es filmjében látható.
A kép legújabb kori története egyszerű stock-fotóként indult, majd pár hónappal ezelőtt meghódította a világhálót, és további mémek gyártásához járult hozzá.
Elsőre talán tényleg vicces, de ha jobban belegondolunk, azért meglehetősen bántó a dolog.
Ennél is erőteljesebben fogalmazott a svéd reklámügyi ombudsman, aki egyenesen azt állítja, hogy a mém szexista. Az ügyet a Bahnhof nevű internetszolgáltató cég robbantotta ki, akik munkaerő-toborzási programjuk részeként használták fel a képet. Az ő verziójukban a fiú “te” vagy, a lány, akivel együtt vagy, a “jelenlegi munkahelyed” és a csaj, aki után a srác megfordul az új munkahely, vagyis a Bahnhof.
Az álláshirdetés még áprilisban jelent meg, és több mint ezer komment érkezett rá. Sokan szexizmussal vádolták a hirdetőt.
A Local szerint a svéd reklámjogok állampolgári biztosa úgy ítélte meg, a mém mind a férfiakra, mind a nőkre nézve diszkriminatív.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] A nőket lecserélhető tételekként ábrázolja és azt sugallja, hogy csak a megjelenésük érdekes… Lealacsonyító gender-sztereotipikus szerepleosztásban jeleníti meg a férfiakat és a nőket is. Azt a benyomást kelti, hogy a férfiak úgy váltogatják a nő partnereiket, ahogy állást váltanak [/perfectpullquote]
– áll az ombudsmani jelentésben. Végeredményben a nőket szexuális tárgyakként jeleníti meg.
A svéd reklámipar önszabályozó, ami azt jelenti, hogy a reklámügyi biztosnak nincs jogosítványa bármit is tenni az ügyben. A Bahnhof is valami ilyesmire hivatkozott válaszában, azzal védekezve, hogy ez csak egy szakállas mém, ahol a nemi szerepek “irrelevánsak”. Facebook-posztjuk szerint a svéd reklámombudsman egyszerűen csak nem érti a mém kultúra lényegét.
Nem biztos, hogy ez a hozzáállás nagyon jót tett a cég reputációjának. Egy kommentelő egyenesen úgy fogalmazott, hogy ha a Bahnhof nem látja be, hogy a mém szexista, bármilyen szavakat írjon is a szereplőkre, akkor az nem lehet megfelelő munkahely egy nő számára, aki azt akarja, hogy komolyan vegyék a munkáját.