Deliága Éva évtizedes pszichológusi praxisa tapasztalatai alapján állította össze azt a módszercsokrot, amelyet már több száz család tesztelt és igazolt vissza. A dackorszakon is túlnyúló, óvodás- és kisiskoláskorban megnyilvánuló akaratosság szelíd feloldására szolgáló eszköztár kialakításánál figyelembe vette, hogy az eltérő személyiségű szülőknél és gyermekeiknél szituációtól függően más-más megoldás működhet.
ContextUs: Mikor kezdtél el a pszichológia iránt érdeklődni és vált vonzóvá számodra ez az irány?
A gimnáziumi éveim alatt, 1995-1999 között alkalmam nyílt pszichológiát tanulni a nemzetközi érettségi program keretei között, így 16 éves koromtól kezdve, már rendszeresen az életem részévé vált a pszichológia, először mint tantárgy. Korábban is humán érdeklődésű voltam, így ez a fakultáció minden volt számomra, egyfajta ötvözete mindannak, ami addig is érdekelt. Azzal a különbséggel, hogy a tárgy egyetemi továbbvitelével vonzónak láttam azt a kimenetelt, hogy konkrét szakmát szerezhetek, szemben azzal, ha pl. az irodalom irányába mentem volna tovább, és bölcsészként végeztem volna.
ContextUs: Mikor vált egyértelművé a gyermeki lélek mélyebb megismerésének igénye?
Valahogy automatikusan fordultam a gyermeklélektan irányába, már 16 évesen is gyermekterápiákról szóló esettanulmányokat olvasgattam a legszívesebben. Akkor még, magamat is közel érezve a gyermekkoromhoz, talán érdekelt, foglalkoztatott, hogy hogyan működik egy család, milyen motivációk rejlenek egy-egy viselkedés mögött, és, hogy hogyan alakul ki a személyiség.
ContextUs: Az első megjelent szakmai- és mesekönyvet szerzőtársaddal, Lovász Hajnalka pedagógussal közösen írtátok. Milyen indíttatásból választottátok a mesekönyvet mint műfajt?
Szándékunk szerint külön műfajt teremtettünk első könyvünkkel, a kreatív-segítő mesék műfaját. Különleges párosításnak számít mind a mai napig – pedig az ötletet eredetileg 2010-ben találta ki Hajnalka –, hogy felnőtteknek szánt, ám tömör, közérthetően megfogalmazott pszichológiai tartalmat ötvözzünk érzelmi kommunikációt, és problémamegoldást fejlesztő mesékkel.
ContextUs: Mit kezdjünk az akaratossággal? Pszichológiai útmutató + dacszelídítő mesék címmel jelent meg a könyv. A kisgyermekeknél fellépő indulatkezelési lehetőségeket, az akaratosság feloldását és még sok minden mást mutat meg a szülő számára. Mit emelnél ki legjobban?
Az empatikus kommunikáció fontosságát emelném ki, és azt a 8 módszerből álló eszköztárat, mellyel a szülő gazdagíthatja hisztikezelési repertoárját. A könyvben a dacoskodást megelőző tippeket is találhat a szülő.
ContextUs: A szülőknek vagy a gyerekeknek szántátok a könyvet?
Mind a kettőjüknek! A szülőknek szánt pszichológiai tartalom pontokba szedett, világosan megfogalmazott, tömör.
Elképzelésünk szerint a strandon vagy a metrón is lehet lapozgatni, hiszen első olvasásra is jól megragadható a lényege és nem hosszú.
A meséket tapasztalataink szerint újra és újra szokták kérni a gyerekek, és a szülők is bármikor felfrissíthetik pszichológiai tudásukat a könyv elejére lapozva. A műfaj újdonsága éppen abban rejlik, hogy kettő az egyben!
ContextUs: A szelíd mesei köntösbe bújtatott írások mit jelentenek a gyerekek számára? Szeretik ezeket a történeteket? Érkeztek már erről visszajelzések?
Igen, szerencsére sok visszajelzést kapunk. Az „oroszlános könyv”, így emlegetik a gyerekek, nagyon megszerették a bájos kis zoknilényeket.
A gyerekek számára Hajnalka olyan meséket írt, melynek tanulságát saját maguk vonhatják le, nem szájbarágósak, nem oktató jellegűek.
Állatokról szóló, kalandos, izgalmas történetek, melyeket végig hallgatva, észrevétlenül fejlődik a gyerekek empátiája és problémamegoldó képessége.
ContextUs: Mit fejlesztenek a történetek leginkább? Gondolok itt a pici gyerekek kommunikációs készségére, érzelmeik könnyebb kifejezésére, valamint a szülők személyiségére, szemléletmódjára.
A szülői szemléletmódban bekövetkező változás valóban nagyon fontos. Szerettem volna, ha a szülő nem érezné magát tehetetlennek többé, hiszen eszközöket kap a kezébe, melyek segítségével gyermeke akaratos megnyilvánulásait jobban tudja kezelni majd.
A történetek alapeleme az empátia, a kis zokniállatok mindig segítik egymást, igyekeznek megérteni a másik szempontját, és kompromisszumos megoldást találni olyan mindennapi élethelyzetekre, amik gyakran megjelennek egy kisgyerek életében is. Például nem akar felöltözni és elindulni otthonról, meg akar venni valamit a boltban, nem akar hazamenni a játszótérről. A gyerekek azonosulni tudnak a szereplők érzésvilágával és megoldási mintát kapnak jellemző élethelyzetekre.
ContextUs: A könyvön érződik a szeretetteli, gyermekközpontú megközelítés, a szülő-gyermek kapcsolat javítására irányuló törekvés. Mi a tapasztalat szülőként, nehéz a mai világban a gyermeki dacszelídítés?
Piszok nehéz! A szülőtanácsadások gyakori témája a dackorszak, ami sokszor öt éves kor utánig is elhúzódik. Előbb-utóbb minden szülő belefut ebbe az életkori sajátosságba, így jól teszi, ha idejekorán felvértezi magát.
ContextUs: Van már jövőbeni terv a következő könyv megírására?
A reményeinket is túlszárnyalja az érdeklődés, ami nagyon boldoggá tesz minket Hajnalkával, hiszen eredetileg is az volt a célunk, hogy minél több érintett szülőhöz és kisgyerekhez eljusson a könyv.
Úgy tűnik, hogy a gyerekek nagyon szeretik Várkonyi Marcsi illusztrátor kedves kis figuráit, szinte megelevenednek a lapokon a zokni figurancsok. Felmerült a folytatás ötlete, de ez még a jövő zenéje.
Az biztos azonban, hogy vannak még olyan pszichológiai témakörök, például a gyermeki agresszió, testvérféltékenység, a vélt vagy valós kudarc elviselésének nehézségei vagy a félelmek, szorongás. amelyek hasonlóan problematikusak tudnak lenni, és amiben jól jönne egy kis segítség a szülőknek.
ContextUs: Az érdeklődő szülők személyesen milyen programokon, fórumokon találhatnak meg Téged?
Ajánlom a szakmai Facebook-oldalamat, ahol értesülhetnek az aktuális eseményekről, előadásokról. A honlapomon pedig szülői tanácsadásra jelentkezhetnek be.