Nem sok város szenvedi meg úgy a világjárvány kulturális hatásait mostanában, mint a francia riviérán található Cannes. Május 12-én kezdődött volna ugyanis a Cannes-i Filmfesztivál, de a mozi egyik legnagyobb seregszemléje idén elmarad. A világjárvány azt a kérdést is felvetette, hogy szükség van-e egyáltalán filmfesztiválokra.
Siker, pénz, csillogás – kell ez nekünk?
A városnak tehát ebben az évben már nem kell az előkészületekkel sürgölődnie: a vörös szőnyeget nem kell tisztítóba vinni, a szállodáknak sem szükséges a kelleténél alaposabban feltölteni a pezsgőkészleteiket. A hölgyek mentesülnek a magassarkúviseléstől (2015-ben több női meghívottat nem engedtek be lapostalpú cipőben!), mert sem tűsarkúban, sem balerinában nem lesz módjuk részt venni a rendezvényen, írja a The Guardian.
Eleinte megpróbálták későbbi időpontra halasztani és kényszermegoldások bevetésével (vajon milyen maszkokban vonultak volna a sztárok a vörös szőnyegen?) megszervezni. Végül mégis amellett döntöttek a szervezők, hogy ebben az évben inkább nem rendezik meg. A nagy őszi fesztiválok, mint például a velencei vagy a torontói megtartása jelenleg szintén kérdéses még. Mint az élet megannyi vonatkozásában, a világjárvány a filmfesztiválok esetében is megmutatta, mennyire kiszolgáltatott a szegmens. Valamint azt a kérdést is felvetette, hogy egyáltalán szükség van-e még filmfesztiválokra?
Cannes 2019: A pornófilmbe illő filmjelenetek miatt botrányba fulladt egy vetítés
Botrányba fulladt Abdellatif Kechiche visszatérése Cannes-ba. Hat évvel az Adéle élete 1-2. fejezet című filmjének fődíja után a tunéziai származású francia rendezőnek a hivatalos versenyprogramba meghívott Mektoub, My Love: Intermezzo című filmjét olyannyira negatívan fogadta a csütörtök esti bemutatón a közönség, hogy a főszerepet alakító Ophélie Bau még a vetítés alatt távozott a teremből.
Vessünk egy pillantást a tavaly Cannes-ban debütált filmekre: Élősködők, Volt egyszer egy Hollywood, Portré a lángoló fiatal lányról, Az Atlantiak, Fájdalom és dicsőség. A Cannes-i Filmfesztivál tehát szétválasztja a jót a középszerűtől, új és ismert tehetségeket emel fel. Kijelöli az év további részében érvényes menetrendet a filmes szakmában. Megkerülhetetlen zsinórmérték.
Fontos kereskedelmi funkciója mellett – a filmipar egyik legfőbb piacának számít – mára Cannes lett a mozi mint művészeti ág egyik klasszikus jelképe.
A baletthoz vagy az operához hasonlóan itt is elegáns, ünnepi öltözetben illik megjelenni, még akkor is, ha éppen a Kung Fu Panda bemutatójára ülünk be. Thierry Frémaux fesztiváligazgató is ezt az elitista álláspontot erősíti. 2018 óta nem vehettek részt a versenyprogramban a Netflix és az Amazon által készített alkotások, mert moziban nem vetítik őket. Frémaux olyannyira konzervatív, hogy a virtuális fesztivál lehetőségét is elvetette. Az esemény első embere szerint ugyanis a fesztivál lelke, története, eredményessége szenvedne csorbát, ha az online térbe kerülne.
Világ filmfesztiváljai, egyesüljetek!
Frémaux álláspontján túl azonban félő, hogy ha az esetleges virtuális eseménynek sikere lenne, feltehetnénk a kérdést, hogy mi szükség van az „igazi” fesztiválra. Ha tényleg a filmekre fókuszálunk, akkor minek a felhajtás, a vörös szőnyeg, a jachtokon tartott privát partik, ahova minket, földi halandókat nem is hívnak meg? A fenntarthatóság és takarékosság korában, amikor az emberiség legújabb küzdelmeiről szóló filmopuszokat promózzák, ez még maszkban is hatalmas képmutatásnak számít.
Indul a We Are One Filmfesztivál, az első online filmmustra
A történelmi jelentősségűnek számító, május 29-én kezdődő tíznapos We Are One Filmfesztivált a New York-i székhelyű Tribeca Enterprises szervezi – írja a Variety. A Tribeca produkciós irodát még 1989-ben, a manhattani Tribeca-negyedben alapította Robert De Niro és Jane Rosenthal producer. Az 1990-es évekig, a filmesek büdzséjét tekintve jobban megérte Vancouverbe vagy Torontoba vinni a készülő produkciók nagyvárosi jeleneteit.
Aztán az is lehet, hogy Cannes-nak hamarosan nem is lesz választása. Május 29-én kezdődik ugyanis a történelmi jelentőségű We Are One Fesztivál, amely a világ legnagyobb filmes seregszemléinek tíz napon át tartó streaming-programja lesz – minden Cannes-i kapaszkodjon meg: a YouTube-on! Berlin, Velence, a Sundance és Toronto mellett természetesen Cannes is fontos esemény és nem szabad lemondani róla. De most a döntéshozók és a filmrajongók esélyt kapnak, hogy átgondolhassák a prioritásokat.