Az elmúlt hetek eseményei és a George Floyd halála következtében kirobbant tüntetések rávilágítottak a rasszizmus legnagyobb problémáira. A feketék támogatása és egyenlőségükért vívott harc ma már elengedhetetlen. Cikkünkben összeszedtünk 10 olyan vállalkozást, amiket feketék hoztak létre, ám a hátrányos megkülönböztetésük révén nem kaptak elég figyelmet, holott abszolút megéri a tehetséges dizájnerek alkotásaiba invesztálnunk és ezzel támogatnunk őket.
Cushnie
A New York-i Cushnie Carly Cushnie keze alatt nőtte magát a vörös szőnyegek egyik kedvenc márkájává. A vállalkozás a finom, testhez simuló esti viseletekről híresült el, amelyek közül már Michelle Obama, Jennifer Lopez és Ashley Graham is viselt pár csodás darabot. Az esküvői viseletnek is tökéletes szettek közül válogatott Sophie Turner is, aki a Joe Jonas-szal kötött házassága előestéjén egy Cushnie-szettben búcsúztatta szingliségét. A márka azonban bővelkedik az elegáns hétköznapi viseletektől is, a blézerek, az egyberuhák és szoknyák megállják a helyüket a hétköznapos események során is.
Christopher John Rogers
A Christopher John Rogers az egyik legnevesebb márka a fekete személyek által megalkotott vállalkozások körében, ami a CFDA Vogue Fashion Fund Award-ot is elnyerte a tavalyi évben. A feltűnő színek és formák csak úgy vonzzák a tekinteteket. A ruháknak ezt az egyedi előnyét használta ki már több híresség is, mint a márka két nagy rajongója, Rihanna és Tracee Ellis Ross is. Tavasszal jelent meg a divatház legújabb kollekciója, a Net-a-Porter.
Wales Bonner
A Grace Wales Bonner az egyik legtöbb reményt és izgalmat tartogató név most a brit dizájnerek körében, miután a 2014-ben férfi ruhaneműket tervező vállalat női kollekciók elkészítésébe kezdett. Az utóbbi években olyan nevekkel dolgoztak együtt, mint amilyen a Dior is. Többek között a sussex-i hercegnő is viselte már a márka darabjait. Az európai és afrikai felmenőkkel rendelkező tervező a kulturális különbségeket vegyíti kollekcióiban, ezzel válaszolva a nemi, és rasszbeli különbségekre. Ha az általunk viselt darabokon békében férnek meg egymás mellett a különböző nemzetek mintái, a hétköznapi életben miért is ne viselkedhetnénk mi is hasonlóképp?
Fenty
A Fentyt nem kell bemutatni különösebben tekintve, hogy Rihanna márkája mindig jókor van jó helyen. Az énekesnő által elképzelt darabok és divatbemutatók hihetetlen népszerűségre tettek szert az elmúlt években a rajongók és a kritikusok körében is. A márka nagy előnye, hogy nem szorítkozik a magas, vékony modellekre és nem is idealizált testalkatokra tervezik a darabjaikat.
Rihanna Savage X Fenty kampánya nagyon forróra sikeredett Megan Thee Stallionnal
A Savage X Fenty nemrégiben jelentette be, hogy a márka legújabb nagykövete Megan Thee, aki a fehérneműket bemutató reklámkampány legújabb arca is. Rihanna szerint Meg az az erő, ami után mindig is kutattak. Thee egy igazi kockázatvállaló nő, egy olyan attitűddel, karakterrel és jellemmel, ami helyett nehezebb lenne találóbbat találni az arculatukhoz.
Az utóbbi éveken a Fenty kifutóján fekete és fehér bőrszínű személyek egyaránt megjelentek a közönség előtt, különböző testalkatokkal és méretekkel, de a kifutón való lépkedés a terhes vagy az éppen szülésen átesett nők elől sem zárta le a lehetőségek repertoárját. A Fenty fő üzenete, hogy minden női test egyaránt gyönyörű, kilóktól, számoktól és színektől függetlenül.
Off-White
Virgil Abloh Off-White brendje egy olyan fiatalnak mondható márka, ami gyorsan írta be magát a divattörténelembe egyedülálló utcai viseleteivel és 10 milliós követőtáborával. Olyan neves hírességek viselték az Off-White kényelmes darabjait, mint a Hadid-testvérek, Kim Kardashian West, Kendall Jenner vagy Hailey Bieber.
Pyer Moss
A márka 2013-ban alakult Kerby Jean-Raymond által, aki szerint a Pyer Moss egy művészi projekt. Kollekcióinak darabjai nemcsak hétköznapi viseletekként funkcionálnak, de a történetmondás, az aktivista megmozdulások, a vita, a színház és a társadalmi üzenetek eszköze is. A Pyer Moss imád más márkákkal és dizájnerekkel együtt dolgozni és bizonyos tematikára építeni a munkáikat. A ruhákban ugyanis számtalan történet tükröződik, mint például a 19. századi fekete cowboyok kalandjai vagy a Rock ‘N’ Roll kezdeti éveinek izgalmai.
Sindiso Khumalo
A Sindiso Khumalo nem csak az afrikai kultúra örökségeire, de a fenntarthatóságra is nagy hangsúlyt fektet. Khumalo 2014-ben alapította a márkáját, miután jelentős tudásra és tapasztalatra tett szert a Central Saint Martins és a United Nations Ethical Fashion Initiative intézményekben. Ezek a lehetőségek kiváló mankóul szolgáltak számára, hogy más neves alkotókkal ismerkedhessen meg és a kapcsolatok révén népszerűsíthesse márkáját. A Sindiso Khumalo vintage motívumokkal, egyszerű mintákkal és anyagokkal idézi a feketék varázslatos kultúráját.
Mateo
A New York-i Mateo 2009-ben jelent meg először a piacon mint férfiaknak szánt ékszerüzlet, de az évek során jelentős arculatváltáson estek át. A nemrégiben napvilágot látott női kollekciók letisztult formákkal kápráztatják el a vásárlókat. A 14 karátos arannyal és gyémánttal díszített kiegészítők a modern esztétika lehetőségeivel játszadoznak. Zendaya, Michelle Obama, Kerry Washington, Taylor Swift és Kate Hudson is viselte már a Mateo egyedülálló, letisztult darabjait az utóbbi években.
Thebe Magugu
A Thebe Magugu a 2019-es LVMH Prize győztese volt és egyben az első afrikai dizájner is, a kitüntetésben részesülhetett. Thebe Magugu inspirációját a Dél-Afrikában felelhető városok kultúráiból merítette, köztük szülővárosának örökségéből is. A tervező a otthonának eseményekben gazdag és változatos történelmét vegyíti kollekcióiba, mindezt téve egy kortárs módon.
Brother Vellies
Aurora James 2013-ban mutatta be a luxus lábbeliket tervező vállalatát, a Brother Vellies-t. Kollekcióiban az afrikai mintákat, trendeket és elkészítési technikákat vegyíti, így nem csak megjelenésben, de már a tervezésben és a kivitelezésben is egy más kultúra vonásait ismerhetjük fel. A lapos talpú szandáloktól elkezdve csizmákon át a magassarkú csodákig mindenféle lábbelire rálelhetünk a márka darabjai között.
Köszönjük, Harper’s Bazaar!