A LATARKA Galéria kiállításai mindig komplexitást tükröznek. Egy téma 360 fokban körbejárva, minden oldalról és szemszögből bemutatva, természetesen azon művészek alkotásainak kiválasztásával, amik éppen az adott kurátori koncepcióba illenek. Ez most sem történt másképp. Igazán izgalmas utazást tehetünk a „Vénuszi Földön”.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] … Úgy érted, én azt feltételeztem, hogy ez a világ olyan, mint Éden bukása előtt. [/perfectpullquote]
(Nászút az űrben, George Griffith, 1900)
Az Éden projekt nemzetközi művészek látomása, Thais Lenkiewicz brit születésű, lengyel származású művész koncepciója, aki 2 éve él és dolgozik Budapesten. Lenkiewicz egy mai, globális témát átfogva, párhuzamot keres a Föld jövője és a Vénusz bolygó múltjának tükrében.
A Vénusz a történelem folyamán a művészek és a romantikus elképzelések témájaként gyakran megjelent a képzőművészeti és irodalmi alkotásokban.
Egyfajta idealizált Édent testesített meg, gyakran hasonlították a női szépséget is ehhez a „csillaghoz”. Istennőként tisztelték, vagy a modern korban a női princípiummal azonosították, míg a Mars a férfias jegyet testesítette meg. A csillagászati kutatások fejlődésével, rájöttek a tudósok, hogy valóban számtalan hasonlóság figyelhető meg a Vénusz és a Föld viszonylatában. Gyakran nevezik a Föld ikertestvérének.
Csakhogy az első űrszonda Vénuszra érkezésével egy a bolygónkkal való másik párhuzamot is felfedeztek. A Vénuszon uralkodó körülmények egy végzetes üvegházhatás következményeit mutatták.
A Vénusz inkább volt pokol, mint Éden. A kiállítás egy kísérleti jellegű, művészi performance; Ember és a természet kapcsolatáról és az éghajlatváltozás következményeiről.
Figyelem felhívás, vészjelzés az emberiségnek, egy lehetséges vég bemutatása, amit éppen mi földlakók idézünk elő a saját bolygónknak okozott traumával, a környezetszennyezéssel, az erdőirtással, élő vizeink mérgezésével.
Van a kiállításnak egy külön érdekessége, ami egy fiatal brit művész, Bex Ilsley applikációja és az After Eden (Venus) címet viseli. Ez egy digitális nyomat alumínium lemezre, ami az úgynevezett Oculus szemüvegen keresztül, egy virtuális valóságot teremt, a kiállítás látogatói számára.
A kiállítást Tomasz Piars a LATARKA galéria egyik kurátora és Thais Lenkiewicz nyitotta meg.
Lenkiewicz egy a projekthez illő könyvből olvasott fel részletet, melynek címe: Farewell Fantastic Venus (Búcsú a Fantasztikus Vénusztól), ami Brian W. Aldiss remek válogatása rövid, sci-fi témájú novellákból. A felolvasás egy kivonat volt Georg Griffith, Honeymoon in Space (Nászút az Űrben) című művéből.
A kiállító művészek: Beata Filipowicz (PL), Thaïs Lenkiewicz (UK), Sarah Knobel (USA), Lee McDonald (UK), Bex Ilsley (UK), Kathy Rose (USA), Klaus Pinter (A), Thomas C. Chung (AUS), Angela Darby (IRL), Katrina Stamatopoulos (AUS), Silvia Amancei & Bogdan Armanu (RO), Duncan Poulton (UK), Fábián Emőke (HU)
Rendkívül érdekes, figyelem felkeltő kiállítás és performansz, egy lehetséges földi jövő felvázolása egy valódi vénuszi múlt tükrében. Érdemes ellátogatni a LATARKA Galériába.
A kiállítás megtekinthető 2016. szeptember 29-ig.