Hilary Powell és Dan Edelstyn azt szeretné, ha a hitelmentes társadalom elve a közgazdászok képzésében is jelen lenne.
Második ősrobbanás a City árnyékában
Hilary Powell és Dan Edelstyn egy pénzzel teli Ford Transit felrobbantásával 1 millió fontnyi – valós – adósságállományt tüntettek el. Mindezt le is filmezték: a City-vel, a kapitalizmus jelképének tartott londoni felhőkarcolókkal a háttérben millió darabra hulló, aranyszínű furgon és a vele együtt megsemmisülő bankjegyek a Bank Job című filmjük csúcspontja, írja a The Guardian.
A házaspár Big Bang 2-nek nevezte el a robbantást. A névvel Margaret Thatcher 1986-os, Big Bangként emlegetett, a londoni tőzsdét érintő, a pénzpiacok liberalizációjára irányuló intézkedéscsomagjának drámai következményeire utaltak. Bár a tőzsdei kereskedés megkönnyítést célzó intézdések révén London megerősítette világelsőségét a pénzügyi világban, a lakosság, amely a postákon is könnyen hitelkártyához juthatott, gyorskölcsönöket vehetett fel, már a gazdasági visszaesés előtt nyakig eladósodott a pár meglátása szerint.
A robbantáshoz vezető út
Az akció előképe a KLF együttes egymillió egyfontos elégetése, és Michael Caine furgonrobbantós jelenete az Olasz melóból.
You Were Only Supposed To Blow The Bloody Doors Off! – The Italian Job (3/10) Movie CLIP (1969) HD
The Italian Job movie clips: http://j.mp/1Jd66CK BUY THE MOVIE: http://j.mp/s96pvz Don’t miss the HOTTEST NEW TRAILERS: http://bit.ly/1u2y6pr CLIP DESCRIPTIO…
Edelstyn egzisztenciális válságon ment keresztül, kereste az útját történészként és filmesként. Tíz évvel ezelőtt megfilmesítette zsidó származású ukrán családjának történetét, majd felélesztette ősei vodkafőzdéjét. De hamarosan rájött, mégsem akar vállalkozóként dolgozni és prémium minőségű vodkákat árulni. Néhány fontos könyv megmutatta számára a kiutat. Így jutott el New Yorkba, ahol kapcsolatba került az Elfoglaló mozgalom egyik kisebb csoportjának, a Strike Debtnek a tagjaival. Egyik projektjük során orvosi- és diákhiteleket vásároltak fel bagóért, és szabadították meg adósságuktól az embereket. Ekkor döntötte el, hogy neki is valami hasonló akciót kell szerveznie.
Paul McCarthy a leggusztustalanabb művész, akit utolért a világ
Vannak művészek, akik a jelenre, a legfrissebb aktualitásokra reagálnak, például a közéleti abszurditásokon szürreálba csavaró vagy Ai Weiwei . A korukat több évtizeddel megelőző művészeket gyakran nem értik, pláne, ha ráadásul polgárpukkasztó műveket alkotnak. Ez utóbbi kategóriába tartozik az amerikai Paul McCarthy. Nem kérdéses Paul McCarthy véleménye a modern Amerikáról: gyomorforgató.
A szeptember elején elhunyt David Graeber antropológus, a 2011-es Wall Street-elfoglaló akció „Mi vagyunk a 99%” szlogenjének kiötlője is nagy hatást gyakorolt Edelstynre. Az anarchista aktivista szerző a Debt: The First 5,000 Years (Hitel: az első 5000 év) című könyvében a lakosság adósságállományának eltörlését sürgeti, a hamarosan magyarul is megjelenő Bullshit Jobs: A Theory-ben (Felesleges munkák: az elmélet) pedig azt fejti ki, hogy az emberek nagy része értelmetlen munkát végez azért, hogy törleszthesse a hitelét, és ez teszi tönkre a társadalmat.
Újrahasznosított tízfontosokkal a közösségért
Powell performanszművészként eközben más utakon járt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Azt szerettük volna, ha a helyi közösségekkel közösen teszünk valamit[/perfectpullquote]
– mondta.
A házaspár megvásárolt egy régi banképületet, a falak közt pedig elkezdtek pénzt nyomtatni. A bankjegyek anyaga azokból a visszahívott 10 fontosokból készült, amelyeket a Bank of England bezúzott és elégetett volna. A bankjegyekre a helyi civilszervezetek, aktivisták arcképei kerültek – a helyi népkonyha, az élelmiszerbank vagy éppen egy általános iskola igazgatónőjének portréja díszítette a sajátos pénzeket. Az elkészült papírpénzeket gyűjtők felvásárolták a világ minden tájáról – ebből sikerült fedezni a több mint egymillió fontos (nagyjából 400 millió forint) hitelállomány leírását néhány megszorult helyi vállalkozásnál London egyik legjobban eladósodott városrészében.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Durva, hogy elég volt 20 ezer fontot összegyűjtenünk ahhoz, hogy 1 millió fontnyi hiteltartozást leírhassunk, mert a rossz adósok hitelei az értékük töredékéért cserélnek gazdát a piacon. Aztán írtunk az érintetteknek, hogy visszafizettük a tartozásukat[/perfectpullquote]
– mondta Powell. Hozzátette, „szeretnénk, ha egy nagyobb mozgalom előfutárai lehetnénk. Meg akarjuk győzni az embereket, hogy létezik a neoliberalizmus alternatívája, nem kell egy életre eladósodniuk.”
Így változnak az üzlethelyiségek bérleti díjai a világban a koronavírus-járvány hatására
A koronavírus-járványnak számos hosszútávú hatása lehet az élet minden területén. A szupergazdagok úgy látják, hogy sokkal nagyobb társadalmi szerepet kell vállalniuk, változnak a filmipar és a mozik gyakorlatai, a múzeumok sem maradhatnak a régiben. Az Airbnb szabályozása nem csak a világban, hanem Budapesten is megváltozik.
Amikor Powell és Edelystn felrobbantotta a furgont, már visszafizették a hiteleket. A robbantással és a saját pénzük fizikai elpusztításával azt fejezték ki, hogy a hitelek milyen rombolást vittek végbe. Remélik, hogy a projektjüknek folytatása is lesz. A héten megjelenő Bank Job című könyv és az októberi Londoni Filmfesztiválon debütáló filmen túl azt szeretnék, ha a közgazdasági képzések hallgatóihoz is eljuthatnának alkotásaik.
A koronavírus-járvány alatt is mást sem hallhattunk, minthogy a járvány után nem térhetünk vissza a régi világunkhoz. Ezt a folyamatot a klímavészhelyzet is erősíti. Néhány tudós, mint Jane Goodall és néhány szupergazdag ezt már felismerte és cselekvésre, unortodox megoldásokra buzdít. Powell és Edelystn akciója is ebbe a sorba illik.