Három hónapja, április elején került reflektorfénybe a Quibi telefonos alkalmazás, ami visszás fogadtatást kiváltó kampányokkal vívta ki magának a figyelmet. A kérdés csak az, képes-e megtartani ezt a szerepet?
Bukás vagy csak nehéz indulás?
A Quibi telefonos alkalmazás három hónappal ezelőtt visszás fogadtatást kiváltó reklámkampányok segítségével vívta ki magának a figyelmet. Az applikáció sztárvendégeket felvonultató beszélgetőműsorok egész sorával kívánta szórakoztatni a közönséget. Az adásokat könnyen fogyasztható, rövid formában tálalták, 10 perces vagy annál kevesebb időt igénylő alkotásokat promótáltak. A filmipar pedig érdeklődve várta, vajon kielégítik-e a befogadóközönség ízlését vagy sem.
A szolgáltatást a DreamWorks Animation társalapítója, Jeffrey Katzenberg és a volt Hewlett-Packard vezérigazgató, Meg Whitman hozta létre, akik korábban alaposan megmerítkeztek Hollywood és a Szilícium-völgy lendületében. Az alkalmazás indulásának időzítése, a pandémia kirobbanásának kezdete, meglepő módon nem ígért túl sok jót. A vártnál milliókkal kevesebb feliratkozó kötelezte el magát a Quibi mellett, még a 90 napos ingyenes próbaverzió lehetőségének ellenére is. Ugyan az alkalmazás bukását még korai lenne bejelenteni, de érdemes megvizsgálni, vajon mi okozta az ígéretes szolgáltatás sikertelenségét.
Nehéz versenyben maradni
A Quibinek megjelenése óta számos elkeserítő hírrel és nem várt fordulattal kellett szembesülnie. Működésük első hete után legnevesebb műsoraik is kihulltak abból az 50 sorozatból álló listából, amelyek a legtöbb letöltést érték el a streaming-szolgáltatók körében. Mindössze 1,5 millió feliratkozót sikerült szerezniük. Ennek egyik oka lehet, hogy az applikáció csak az Egyesült Államokban és Kanadában érthető el.
A Quibi alkalmazás feliratkozóinak száma csökevényes a Disney+-hoz (50 millió feliratkozó) vagy a Netflixhez képest, akik eddig világszerte 183 millió embert köteleztek el maguk mellett. A Quibi jelenlegi előfizetőinek jelentős része az ingyenes próbaverziót élvezi, amely lehetőségei ebben a hónapban érnek véget.
A szolgáltatás készítői év végére 2 millió aktív felhasználóval számolnak, ami eredeti céljuknak (7,4 millió feliratkozó) kevesebb, mint 30 %-a. Mindezt azt jelenti, hogy 2021-ben 200 millió dolláros finanszírozásra lenne szükségük a fennmaradáshoz. Ha ez nem lenne elég, a Wall Street Journal beszámolt pár kiábrándító esetről, ami a Quibi színfalai mögött zajlik. Katzenberg és Whitman kapcsolata ugyanis korántsem felhőtlen. Az alkalmazásnak pedig igencsak bele kell húznia többek között a Netflix mellett, aki az utóbbi hetekben olyan érdekes műsorokkal jelentkezett, mint a Michelle Obamáról szóló dokumentumfilm, az Eurovíziós Dalfesztivált bemutató alkotás vagy Reese Witherspoon feledhetetlen vígjátékai.
Elérhető sztárok
Az alkalmazás alapítói a koronavírust okolják a sikertelenségéért, a karanténban ugyanis inkább mindenki a hosszabb adásokra vevő. A Quibi pedig pont ennek ellenkezőjére, a hétköznapi teendők közé iktatott, rövid és szórakoztató alkotásokra fókuszál. Mindezt olyan hírességekkel reklámozva, akik már rég kiestek a celeb-kultúra magjából. Sokak szerint azonban a probléma pont az, hogy a Quibi fejlesztői nem gondolták pontosan végig, hogy milyen érdekes újdonsággal robbannak be, helyette a felszínes kampányokkal és megnyerő szövegekkel foglalkoztak. Továbbá a ma népszerű celebekért nem érdemes egy külön oldalra előfizetni, amikor a közösségi oldalukon két kattintást követően már a képernyőinken mosolyognak.
A felnőttek hazug élete regényből Netflix-sorozat készül
A streamingszolgáltató a Fandango olasz produkciós céggel társult a regény adaptálására. Az Olaszországban tavaly novemberben megjelent könyv megfilmesítésének jogát a Netflix szerezte meg. A kötetet azóta számos nyelvre lefordították, de a koronavírus-járvány miatt ezek kiadása szeptemberre tolódott el. A Park Könyvkiadó gondozásában megjelenő magyar fordítás is akkor várható.
A szolgáltatás kizárólag telefonra való korlátozása jelentős mértékben hátráltatta a felhasználók megnyerését. A Quibi így nehezen veheti fel a versenyt, az olyan több eszközön megosztható, bontott vagy nagy képernyőn évezhető alkalmazásokkal, mint a Netflix, az Apple Tv, a HBO Max vagy a Hulu. A felhasználók számára fontos a műsorok élvezhetőségének ideje, helye és minősége, ám a Quibi ezek közül számos dolgot megfosztott az előfizetőitől.
A Netflix nagyon jól meggazdagodik a koronavírus okozta helyzetből
A Netflix közleménye szerint jelenleg már 182,9 millió előfizetője van világszerte, írja a . A tavalyi helyzethez képest ez 22,8 százalékos növekedést jelez. A szolgáltató korábban arra számított, hogy a koronavírus-járvány miatt otthon maradó közönség révén mintegy hétmillióval nőhet az előfizetői köre.
A Quibi minden kritika ellenére bebizonyította, hogy az alkalmazáson belül valóban elérhetők értékes műsorok, mint a Liam Hemsworth főszereplésében bemutatott Most Dangerous Game is. Az ehhez hasonló minőségi programok népszerűsítése érdekében a szolgáltatás alapítói már tárgyalnak az Amazon Fire-rel és a Rokuval, hogy műsoraik mielőbb élvezhetők legyenek a televíziós készülékeken is, írja a The Guardian.