Több márka, köztük az Adidas és a Nike is kifejezték szolidaritásukat a George Floyd halála folytán kirobbant Black Lives Matter-mozgalommal kapcsolatban. A reklámipar újra áttekinti munkamódszereit, hogy milyen változások hozhatók a strukturális rasszizmus megakadályozása érdekében. 

A reklámipar háza táján is ideje váltani

Elterjedt az az elgondolás is, miszerint a társadalmi élet számos színterét függetleníteni kellene. A tantervek, a tömegközlekedési rendszerek, a múzeumgyűjtemények és az egészségügyi rendszerek ilyen módon történő átalakítása már folyamatban van. A függetlenítést azonban még komolyabban kellene vennünk. Ez magába foglalja a gyarmati korszakból ránk maradt és már megkövesedett, ám a társadalmat még mindig jelentős mértékben befolyásoló mentalitás és szabályzatok átírását vagy végleges eltörlését. Annak ellenére, hogy számos világmárka áll ki az elképzelés mellett, a mögöttük húzódó vagy őket segítő partner vállalatoknak is szükségük van átgondolni mindezt. Kétség kívül a reklámiparnak is van hová fejlődnie, írja a The Conversation.

reklam
/ Képünk illusztráció

Az amerikai városlakók átlagosan 5000 hirdetést látnak egy nap, melyek nagy része még a gyarmati korból származó, egyenlőtlen rendszerre valló, rasszista üzeneteket közvetít a befogadók felé. A legtöbb plakát a társadalom önmagáról alkotott képét tükrözi. Ennek megfelelően nem véletlen, hogy a legtöbb reklámanyagban fehér emberek tűnnek fel. Ezek a rejtett, származás és nem alapján történő megkülönböztetések, sztereotípiák nem csak az Egyesült Államokban, hanem a világ minden területén igen jellemzőek. 

Anglia betiltja a káros nemi sztereotípiákat közvetítő reklámokat

Anglia nem kér azokból a reklámokból, amelyek bántók és széles körben sértők a nemekre nézve. Az Egyesült Királyság reklámjait irányító szervezet ( Advertising Standards Authority, ASA) felülvizsgálta a nemi sztereotípiákat, ez alapján hozta meg a döntést. Ebbe beletartoznak a sugárzott és nem sugárzott hirdetések, beleértve az online és szociális médiát.

Vegyük például a Dove 2017-es kampányát, amelyben egy fekete nő, levéve a pólóját fehér hölggyé változik! Ugyan a márka félreérthető kampányát nem a rosszindulat vezérelte, mégis számos fogyasztót kiborított. Egyesek szerint a Dove szappanhirdetésével azt a megrögzött, elavult eszmét implikálta, miszerint a fekete emberek tisztátalanok. A márka azonban azonnal lépett, eltávolította a reklámanyagot és megkezdték az online tartalom felülvizsgálását is. 

Bort iszik és vizet prédikál

Jogos a kérdés, hogyan lehet a gazdaságnak egy olyan számtalan szegmensből és a világ minden területére kiterjedő ágazatát átalakítani, hogy az végleg felhagyjon a diszkriminatív üzenetek reklámfogás-szerű alkalmazásával.

Némiképp talán azoknak az embereknek az edukációjával kellene kezdeni, akik a jövő marketingeseiként jó eséllyel tündökölnek majd.

Az egyetemeken nagyobb hangsúlyt lehetne fektetni a gyarmati korszak láttatására, amit sajnos kevesen ismernek igazán. Az irodalmi művek fehér férfiakból álló kánonjától ellépve a hallgatók. De akár a gimnazista diákok is megmerítkezhetnének a fekete rímvetők soraiban és a rejtett tehetségként, olykor férfi álnéven publikáló nők metaforáinak tömkelegében. Akár a formatervezés oktatásán is lehetne változtatni, teret adni az angol-európai szférán kívül élők számára is. Mindez csak feltevés, víziószerű játék, ugyanis a marketing tanfolyamok és más egyetemi kurzusok nem tettek még ehhez hasonló lépést. 

Hogy került a Spotify gyerekeknek szóló playlistjébe a horrorfilm hirdetése?

Pennywise, az Az gyilkos bohóca félelemkeltő zene alatt beszél és nevet a horrorfilm bemutatóját hirdető reklámspotban. Az Az – Második fejezet című horrorfilm vetítése 2019. szeptember elején kezdődött a mozikban, és előtte, augusztusban kerültek a Spotify-ra az ominózus hirdetési hanganyagok. A film zenéjét gyermekeknek nem ajánlottnak minősítették, írja a .

Fontos lenne azt is tudatosítani magunkban, hogy a reklámok nemcsak meggyőzik a fogyasztókat, hanem befolyásolják a társadalmat, annak mentalitását is. A nemzetek közti kulturális különbségek a hirdetéseken belül is feltérképezhetők. Az ázsiai reklámok nagy része rövid, találó, humoros szövegekkel kooperál, rejtett mondanivalót közvetítenek, míg a nyugati kultúrákban mindenről beszámoló, direkt leírásokat találhatunk. Ám ez egy oda-vissza játék, nemcsak a kultúra van hatással a reklámiparra, hanem a reklámipar a kultúrára is. Ahhoz, hogy lényegi változás történhessen, mondjuk leszámoljunk a sokat láttatott, otthon rostokoló háziasszony karakterével, az ügynökségek legfelsőbb székeiben nők is helyet foglalhatnának. Nem kizárólag a nemi szerepek egyenlítése elengedhetetlen a diszkriminatív, sztereotíp és szexista üzenetek felszámolása érdekében, de a faji sokszínűség biztosítása is. Azoknak a cégeknek, amelyek jelentős összegeket hagynak a reklámtársaságok asztalain pedig érdemes lenne nem csak sugározni, de gyakorolni is azokat az értékeket, amiket közvetítenek, “vallanak”. 

A recept: törekvés

Nem ártana, ha a reklámipart irányító szabályozó, rendelkező testületek kissé szigorúbban állnának ahhoz, mit kínálnak tálcán a társadalom széles rétegeinek, a gyerekektől elkezdve, egészen az idősekig. Egy protokoll vagy útmutató segíthetne a sértő reklámok felszámolásában és azok keletkezésének megakadályozásában. 

Az elmúlt évek legemlékezetesebb marketing bakijai

A visszafelé elsült nagy amerikai Chevy Tahoe-forradalom 2006 tavaszán a Chevrolet marketinges csapata valószínűleg elégedetten pacsizott össze a tárgyalóteremben, miután rendkívül kreatív és költséghatékony kampányt hirdettek legújabb sport-haszongépjárművüket népszerűsítendő. A koncepció lényege az volt, hogy a kisterepjáró rajongó célközönség tagjai közül ki-ki maga készíthette el a 30 másodperces videó hirdetését.

Természetesen a reklámipar átalakulása maga után vonja más gazdasági területek alkalmazkodását is. Arról már korábban is írtunk, hogy a reklámipar milyen komoly hatást gyakorol a sajtó jövőjére. Az intézmények függetlenítése azonban egalitáriánus társadalmat hozhat létre, ehhez azonban tettekre van szükség. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

goballoon.hu - 2024 július - LinkMarketing - 6

Felkészülés a hőlégballonos repülésre

Ma már nem úgy készülünk egy hőlégballonos sétarepülésre, mint a 2019-ben megjelent “A hőlégballon” című film szereplői, akik az NDK-ból próbáltak megszökni egy ilyen légijárművel.

Qatar-WC

Hogyan fogadjunk a 2022-es labdarúgó-világbajnokságra

Már majdnem itt az ideje a világ legrangosabb tornájának – a 2022-es labdarúgó-világbajnokságnak. Az idei év sok újítással jár. Az egyik az, hogy ez az első alkalom, hogy egy közel-keleti ország ad otthont a világbajnokságnak.

alvás pihentető alvás tippek alváshoz egészséges alvás egészséges életmód

Ezeket edd, és ezeket kerüld, ha nem tudsz aludni

Jó alvás nélkül nincsenek jó nappalaink, de még rosszabb, hogy nem lehetünk teljesen egészségesek sem. Sokan szenvednek kialvatlanságban anélkül, hogy foglalkoznának vele, pedig komoly következményei lehetnek, ha hosszútávon nem tudunk megfelelően pihenni.

betegség hírességek hírességek betegségei maria cross halle berry lil wayne tom hanks toni braxton catherine zeta-jones 4

Hírességek, akik krónikus betegséggel élnek

A betegség nem válogat. A következő sztárok mind megvívták a maguk harcát különböző egészségi problémákkal és saját példájukon keresztül bebizonyították, hogy krónikus betegségekkel is lehet együtt élni, mégpedig boldog életet.