A Mulberry vezérigazgatója szerint ha nincs központilag szabályozva Londonban a legdrágább bevásárlóutcákban fizetett bérleti díj, annak akár a turizmus is kárát láthatja.
Rugalmas hozzáállást várnak az üzlethelyiségek tulajdonosaitól
A koronavírus-járványnak számos hosszútávú hatása lehet az élet minden területén. A szupergazdagok úgy látják, hogy sokkal nagyobb társadalmi szerepet kell vállalniuk, változnak a filmipar és a mozik gyakorlatai, a múzeumok sem maradhatnak a régiben. Az Airbnb szabályozása nem csak a világban, hanem Budapesten is megváltozik. A gazdaságban a bérleti helyiségek piacán is történnek változások, ami számos további hatást von maga után. A Vogue Business cikke a divatcégek üzlethelyiségeinek piacát vizsgálta.
A Valentino júniusban beperelte a Fifth Avenue-i üzlethelyiségének tulajdonosát, hogy kiszállhasson a 15 évre szóló bérleti szerződésből. A divatcég szerint ugyanis már nem számít luxuscélpontnak a híres utca, ahogy Manhattanben a koronavírus-járvány kezdete óta zuhannak az árak.
Mowalola szabadúszó divattervező: A divat megújulásához egyéniségek, a túltermelés megszüntetése szükséges
A divatvilágban ráléptek a fékre már a karantén alatt is: a Gucci visszavesz a kollekciók számából és nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, de a legtöbb nagy divatház is túllép a hagyományos formákon a világjárvány utáni időszakban. Több színes bőrű, transznemű, plus-size modellt láthatunk majd a közeljövőben a diverzitás jegyében.
Ez a tendencia globálisnak mondható a bevásárlóturizmusra épülő városokban. Ahogy az idegenforgalom világszerte leállt, a divatmárkák, köztük az olyan felsőkategóriás brandek, mint az Hugo Boss, a Burberry, a Mulberry vagy a Nordstrom az eladások csökkenésére hivatkozva egyre rugalmassabb konstrukciókat követelnek bérbeadóiktól.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Az egész világon átalakulóban van az üzlethelyiségek bérleti piaca[/perfectpullquote]
– erősíti meg a tendencia térnyerését Garrick Brown, a Cushman & Wakefield ingatlanpiaci elemző alelnöke.
A turizmus valószínűleg nem áll helyre 2021 előtt, a fogyasztók otthon maradnak, egyedül az e-kereskedelem tűnik egyre inkább fenntarthatónak. Így a divatipar cégei az immár kevésbé jövedelmező belvárosi üzleteik bérleti díjait újra kívánják tárgyalni. Bár a legnagyobb márkák egyelőre – Valentinóval ellentétben – nem mondják fel bérleti szerződéseiket, a mellékutcákban és középkategóriás lokációnak számító területeken már esnek az árak. London belvárosában 8,4%-kal csökkent az üzlethelyiségek bérleti díja az év első negyedévében. A közepes árfekvésű Oxford Streeten például 4,3 millió forintért lehetett bérelni 1 m2 üzlethelyiséget, most 3,6 millióért. Miközben a topkategóriás Bond Streeten, a világ egyik legdrágább utcájában, továbbra is 9,7 millió HUF/m2 környékén maradt a tarifa. A helyzet romlik a második negyedévben a Savills ingatlanszakértő cég prognózisa szerint.
A Mulberry kormányzati beavatkozást sürget
A CBRE Manhattanben kiskereskedelmi célra hasznosított üzlethelyiségek bérleti díjában hasonló, 9%-os csökkenést tapasztalt. Milánóban és Rómában is ugyanez a tendencia érvényesül, bár az ottani cégek egyelőre a hírnevük megőrzése miatt nem árultak el konkrét összegeket. Az egyes cégek egyéni és ideiglenes megoldásokat igyekeznek kidolgozni a tulajdonosokkal, de általános irányzat, hogy a havi fizetést preferálják az eddigi negyedéves elszámolással szemben.
The Small Zipped #MulberryBayswater is now available in a variety of shades and textures at mulberry.com
No Description
A Mulberry vezérigazgatója, Thierry Andretta felszólította a brit kormányt, hogy a munkahelyek védelmét és a cégek talpra állását szem előtt tartva foglalkozzanak az üzlethelyiségek bérleti díjának szabályozásával. Eddig bérleti díj fizetési moratóriumot vezetett be szeptemberig a kormány.
Hozzátette, hogy a szabályozatlan Bond és Regent streeti bérleti díjak London turisztikai versenyképességét is csökkentik Milánóval vagy Párizzsal szemben. Mivel a londoni luxuscégek kénytelenek emelni az áraikat, így a kevés fizetőképes fogyasztó inkább másik városba látogat, ahol 5-10%-kal olcsóbban juthat hozzá a luxuscikkekhez.
A középkategóriás cégek, mint a H&M vagy a New Look azt követelik, hogy a jövőben a bevételekhez kötötten legyen meghatározva a bérleti díj. Az olasz divatipart képviselő Confindustria Moda elérte, hogy a karantén alatt nem kellett bérleti díjat fizetniük a cégeknek, míg a brit kiskereskedők mindössze a bérleti díj 14%-át fizették az elmúlt negyedévben.
A legnagyobb márkák rugalmasságának hála a divatvilág is újraindul
A neves márkák nemrégiben nyilvánosságra kerülő tervei szerint a divatvilág is a foci meccsek útjára lép. Legtöbb eseményüket zárt ajtók mögött szervezik, hogy a szezon újraindítására a koronavírustól teljes mértékben védve kerülhessen sor. Christian Dior hétfőn jelentette be, hogy az eredetileg májusra tervezett bemutatójukat július 22-re helyezték át.
A luxuscégek nem valószínű, hogy bezárják a jól bejáratott üzleteiket, mert az a versenytársakkal szemben hatalmas pozícióvesztést jelentene. Továbbá bíznak abban, hogy a turizmus egyenesbe jön valamikor a jövő év folyamán, tehát a bevételeik is visszatérnek a korábbi színvonalra.
A CRBE kiskereskedelmi üzletágigazgatója szerint az új üzletek nyitására viszont jelentős hatást gyakorol a helyzet. Jelenleg olyan nyugati nagyvárosban, ahol még nincs jelen egy márka, nem fognak újabb üzleteket nyitni, hanem az arra szánt tőkéből inkább négy másik értékesítőhelyet nyitnak Kínában.