Míg anyáink-apáink kapartak a hazai underground és a ritkaságszámba menő külföldi csemegékért, simán lehet, hogy siklósi unokahúgunk kedvenc zenekara egy rigai banda. És ha így van, akkor az ágya felett biztosan Carnival Youth-poszter figyel. Spotify-listáján pedig a frissen megjelent Good Luck című albumuk pörög. Hogy miért?
Az új lemezüket hallgatva, a zenekar fikarcnyit sem változott 2014-es bemutatkozó EP-jük óta. Ezt inkább a tudatos stílus- és hangzásválasztás, mintsem az egy kaptafára készülő muzsikák számlájára írnám.
No Clouds Allowed című első nagylemezük hazájukban megkapta a 2014-es év legjobb debüt albuma díjat. Mindössze két évvel később pedig övék lett a 2016-os Eurosonic Border Breakers-díja, ami azért nem kis szó.
Hasson a brazil levegő
A Good Luck anyagának jó része lettországi alkotótáborokban született, de onnan jóval messzebb, Brazíliában vették fel.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Miközben rögzítettük az albumot, hagytuk, hogy a brazil levegő hasson a zenénkre és az írási folyamatokra. Több teret hagytunk a kifejező és szenvedélyes ritmusoknak, helyi ütőhangszereket használva, ami jó egyensúlyt teremt végeredményben a melankolikusabb szerzeményekkel[/perfectpullquote]
– mesélték a srácok.
A lemez producere Gatis Zaķis, a keverést a Grammy-díjas Nicolas Verhnes, a mastert pedig a sterling soundos Greg Calbi készítette, aki például az idei The National– és a tavalyi Interpol-lemezen is dolgozott.
Az összesen tizenkét tételes lemezről korábban megjelent már a Phantom Planet, a Desktop, a Boys Do Cry és nemrég az Only The Moon Can See The Sun is. E négy dal szép kerek képet adott arról, mire számíthatunk így, egyben: váltakozóan keserédes, vidám-melankolikus Carnival Youth-dalokra.
A pop-rock, synth-pop és hálószoba-muzsika gyökerekből táplálkozó Sziget line-up-ízű banda ismét kiválóan találta el, milyen is az újgenerációs szobadiszkó.
Kritikai visszhangja egyelőre inkább a balti, cseh és német nyelvterületeken bukkant fel. Így talán valóban nem lőttem messzire az előbb említett fesztivál-ízzel. A Szigeten egyébként játszottak is idén és simán beleillettek volna az elmúlt két-három év felhozatalába is. Van egy ilyesfajta, meglepően egységes zenei hullám a kontinensnek ezen a felén, ami most éppen magasabbra emelkedik a többi, körülötte lévő hullámtól.
Dupla presszó helyett limonádé a parton
Ha csak ezen a hullámon maradunk, akkor azt mondanám, a Good Luck valahol a hullám tetején szörfözik. A zenekar által emlegetett brazil hatások pont annyira minimálisak, hogy bőven többet beletehettek volna. És akkor egy sokkal egyedibb és különlegesebb alkotás gurul ki. Ám ezzel a kísérletezéssel valószínűleg saját stílusukból veszítettek volna. A Two Monkeys kiváló nyitódal, azonnal beletesz az album hangulatába és talán itt érhető tetten leginkább az a bizonyos brazilos beütés.
A következő, a Birthday kellemesen könnyed és egyszerűen megjegyezhető szövegű (Hey, it’s your birthday / Sadness of the world / Doesn’t matter anymore), de inkább csak közepesnek mondanám, ellentétben a következővel. Az Only The Moon Can See The Sun picit lassabb, melankolikusabb, de a hangszerelése, az apró kiegészítőhangok a háttérben kifejezetten izgalmasak.
Fülbemászó tökös pite a nyúlüregből
A Landlord még jobban behúzza a féket és még szomorkásabb hangulatú. Talán egy picit cure-os is és erősen teátrális, ami inkább eltávolított, pedig az alapriff bejön. A Boys Do Cry a lemez egyik erőssége, talán az egyik legatmoszférikusabb dala, ugyanakkor a cím The Cure-áthallás (Boys Don’t Cry), a szövegben pedig Alice Csodaországbant idéző sorok is akadnak: I took a dive / Into those puppy eyes / Like falling down a rabbit hole / I found angel babies dancing around. Szimbolikája miatt szövegileg is ez az egyik legerősebb dal.
Gondolatok, amelyeket egyszerűen nem tudsz kiverni a fejedből – Új klip Carnival Youth bandától
Az Only the Moon Can See the Sun az álmok és a valóság között egyensúlyoz. Ez a zenekar negyedik single-je az augusztus 16-án érkező új lemezről. – mondta Emils Kaupers az új dalról. A klipet Aluksne-ben forgatták, Lettországban, a rendezői pedig Ieva Aleksejeva és Peteris Viksna voltak.
A Pumkin Pie szintén az egyik húzódal, annyira fülbemászó, hogy első hallásra azonnal fütyülni kezdi az ember. Ez valószínűleg annak is köszönhető, hogy olyan könnyed sorok vannak benne, mint a Lay by my side / Forget your trouble vagy Let’s go now out of town to the ocean. Ez ugyan hangulatos, viszont klisés – és az album összes dalára jellemző.
A lemez második felét a Desktop vezeti be, fülbemászó riffekből és dallamokból itt sincs hiány, ellenben a lehető legsemmitmondóbb szöveggel operál: felsorol dolgokat az asztaláról.
Ebben érezhető a leginkább némi rockosabb, garázsosabb hatás, és sokadik hallásra is valahogy a Cold War Kids néhány dala jut eszembe, csak jóval kevésbé bonyolult szöveggel.
A Friends olyan, mintha Keaton Henson hirtelen Queent akarna játszani, de nekem túl teátrális, ki is lóg a lemezről. A Phantom Planet zeneileg visszahozza a lemez – és a zenekar – erősségeit.
Carnival Youth – Phantom Planet (Official Video)
‘Phantom Planet’ is the new song from Carnival Youth. Listen here : https://spoti.fi/2TpCoZn Taken from the upcoming album ‘Good Luck’ out 16th of August. Vi…
A „robotos” énekbetétek miatt a Kraftwerk-örökséget juttathatja eszünkbe, amit az erősen ’80-as éveket idéző klip csak még jobban alátámaszt. A szövegben érdekes a zenéhez illő cyborgos utalás (This is my hard drive, my wires / I’m in control). Ezt végül valami rejtélyes fantomérzésre hegyezi ki a refrén:
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] I feel there’s / A shadow in my heart / Dancing in the dark. [/perfectpullquote]
A Baby dallama és hangszerelése a címének megfelelően gyermekien játékos, míg a Coral Castle inkább lassabban hömpölygős, már-már komor. Bátor párosítás a lemez végére, de még hátra van a záró Side by Side, amiről sokadik hallgatás után sem tudom eldönteni, hogy vajon jó zárószám-e. A szinti valahogy nekem nem akad be, ugyanakkor izgalmas szerkezetű, hívogat is, meg nem is, hogy újraindítsam a lemezt.