Jellegzetes telített színekkel teli és merész formákat felvonultató képeiről ismert missouri születésű művész az egyik legismertebb amerikai absztrakt festő lett, miután Párizsból New Yorkba költözött.
Második világháborús veteránként tanulhatott Párizsban
Jack Youngerman, a háború utáni első absztrakt művész 93 éves korában elhunyt, írja a The Art Newspaper. A The New York Times szerint, aki először közölte a hírt, esés után fellépett komplikáció okozta a halálát.
Youngerman 1926-ban született Missouriban, és az Észak-Carolina Egyetemen mindössze egy évig tanult képzőművészetet, majd 1944-ben besorozták a haditengerészethez. A második világháború után Párizsba költözött, és beiratkozott a híres művészeti iskolába, az École des beaux-arts-ba.
Tíz érdekes tény a legvadabb avantgardról, Henri Matisse-ról
Henri Matisse eredetileg nem művésznek készült, hanem jogot tanult Párizsban, jogvégzettként még egy ügyvédi irodában is dolgozott. Ám húsz éves korában egy vakbélműtét után a vártnál hosszabb időre ágyba kényszerült. A kórházi lábadozás végtelennek tűnő napjaiban édesanyjától kapta unaloműzés céljából az első festőkészletet, és ezzel meg is pecsételődött a további sorsa.
Így a világháborút megjárt veteránoknak járó szövetségi támogatás keretében olyan neves festőművészek sorába csatlakozott, mint Robert Rauschenberg, Sam Francis, Ellsworth Kelly és Roy Lichtenstein.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Kentucky-ból egyenesen Párizsba mentem a haditengerészettől, mert 1947-ben New Yorkban egyik művészeti iskolában sem volt már hely Párizsban nem igazán voltam benne a művészvilágban, hanem egészen visszavonultan éltem[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Youngerman egy 1966-os interjújában.
Amerika meghódítása
Betty Parsons műkereskedő biztatására 1956-ban visszaköltözött New York-ba, amely egy döntő évszám volt az amerikai festészetben – Jackson Pollock halálával az absztrakt expresszionizmus fordulóponthoz érkezett. Bár Youngerman leginkább Matisse papírkivágásaiból és Jean Arp rétegelt reliefjeiból merített ihletet, az akkoriban népszerű durva, impasztó technika helyett, amelyet például Willem De Kooning is használt, inkább a síkba illeszkedő stílust alakított ki.
Maurer Dóra eljutott oda, ahová egy magyar képzőművész sem: önálló kiállítása nyílik a Tate Modernben
A kiállításon a Kossuth-díjas művész, Maurer Dóra hozzávetőleg 35 munkáját mutatják be, köztük grafikai munkákat, fotókat, filmeket és festményeket, amelyek bemutatják pályafutásának sokszínűségét. A tárlat több mint öt évtizedet ölel fel az 1937-es születésű alkotó pályafutásából. A londoni múzeum ajánlója szerint Maurer Dóra központi alakja volt a művészekből, költőkből és zenészekből álló független közösségnek, amely a hivatalos rendszeren kívül működött a szocializmus idején.
Youngerman hamar a második hullámos absztrakt festők egyik vezéregyéniségévé vált, aki szembement az aktuális trendekkel, de festészete középpontjában továbbra is az absztrakció állt. Bekerült a legendás 1959-es Museum of Modern Art tárlat tizenhat amerikai kiállítója közé olyan nevek társaságában mint Jay De Feo, Ellsworth Kelly, Jasper Johns, Robert Rauschenberg és Frank Stella.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Hiányzik Jack, a lelkesedése és az egyénisége, amitől olyan feltűnőek voltak a képei. Mintha a szépséget örökítette volna meg korunk vásznán[/perfectpullquote]
– mondja Frank Stella régi barátjáról.
„A festészet az életre adott válasz kérdése”
Youngerman a ’70-es években kezdett fali reliefeket készíteni, először szabálytalan alakú vásznakból, amelyekkel egész életén át kísérletezett, mielőtt áttért az üveggyapotra, polisztirolra, epoxigyantára és egyéb anyagokra.
A forma állt Jack Youngerman festészetének középpontjában egész pályafutása során. De csak az ezévi Pace Gallery-ben tartott kiállításon jelenítette meg kézzelfogható módon – írta róla April Kingsley 1972-ben egy kritikában. Youngerman legújabb művének szépsége megkérdőjelezhetetlen.
A festő, aki Picassót károsnak mondta – 10 érdekesség a kortárs képzőművészet egyik legnagyobb alakjáról, Lucian Freudról
Közel száz évvel ezelőtt, 1922. december 8-án született Berlinben. Tizenegy éves korában családjával Londonba költöztek, miután Hitler hatalomra került 1933-ban. Nagyapja a pszichoanalitikus iskola megalapítója, Sigmund Freud. Freud minden műve önéletrajzi eredetű. Minden általa választott téma valamilyen módon róla és az életéről szól.
1986-ban Youngermannek retrospektív kiállítása volt a New York-i Guggenheim Múzeumban.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nyitott, ereje teljében lévő alkotói természet, mind szobrászként, mind festőként, amelynek köszönhetően bátran kísérletezik új ötletekkel olyan idős korában, amikor mások inkább a jól jövedelmező replikáikat készítik. És amikor rátalál egy új ötletre, akkor kitartóan és nagy érzékenységgel beleássa magát[/perfectpullquote]
– jellemezte az örökifjú művészt a The New York Times kritikusa.
Ez a kíváncsiság kísérte végig Youngerman egész életét. 1995-ben a New York állambeli Bridgehamptonba költözött, ahol a műterme is volt a ’60-as évek óta.
Ott próbálgatta az új festészeti eszközöket, a közelmúltban pedig egy unortodox op-art stílust alakított ki, de összetett reliefeket is alkotott fából és más anyagokból.
Youngerman munkáit megtalálhatjuk a világ minden táján állandó gyűjteményekben, köztük az Amerikai Whitney Múzeumban, a New York-i Guggenheim Múzeumban, a Smithsonian Nemzeti Múzeumban, a washingtoni Hirshhornban, a houstoni Szépművészeti Múzeumban, az atlantai High Museumban.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Úgy gondolok a festészetre, mint a világra sugárzott kifejezés. Számomra a festészet az életre adott válasz kérdése[/perfectpullquote]
– nyilatkozta 1966-ban.