A Greta Thunberg-követők örülhetnek, hiszen a jelek szerint Londonban jelentősen csökkent a fast fashion ruhadarabot vásárlók köre. Úgy látszik, végre sikerült realizálni, milyen káros hatást gyakorol a környezetre a divatipar.
Széllel szemben?
A divatipar elleni harc egy igazi szembe a széllel játszma. A fast fashion, tehát a nagy mennyiségben és olcsón megkapható, kevésbé jó minőségű termékeket áruló márkákra, mint többek közt a H&M, Zara vagy a Stradivarius mindig is nagy kereslet volt. Az emberek szívesen halmoznak fel otthonaikban több, de könnyebben beszerezhető ruhadarabokat, minthogy világhírű tervezőket tegyenek gazdaggá. Ez némiképp aggodalomra ad okot, hiszen a fast fashion termékek kevésbé fenntarthatók, és megbélyegzi a jelenlegi klímaválság helyzetét is.
A legutóbbi londoni kutatások azonban azt igazolják, hogy egyre bővül azoknak a köre, akik inkább a világmárkák környezettudatos, ám drágább ruháit preferálják. Az elmúlt tizenkét hónapban a környezettudatos fogyasztók száma egyharmadával nőtt.
Állatok vonultak a kifutón a 2020-as Párizsi Divathéten
A klímakatasztrófa elleni küzdelem nem csak a szelektív hulladékgyűjtésről és a tüntetésekről szól, de szembesülnünk kell a kapitalizmus által diktált őrült fogyasztóerővel is. Hozzá vagyunk szokva, hogy bármi, amire vágyunk vagy amire szükségünk van, könnyen elérhető és beszerezhető az üzletekben. Ennek folytán nem is realizáljuk, mekkora kárt tehetünk az esztelen vásárlással a környezetünkre.
Ez azt jelenti, hogy vásárlók milliói döntöttek úgy, hogy gardróbjukat inkább kevesebb, de fenntarthatóbb termékekkel töltik meg, az olcsó ruhahalmok helyett. Szám szerint pedig a fogyasztók egyharmadáról 51,4 %-ra nőtt ez az arány.
Éljen a second-hand!
További jó hír, hogy a vásárlók nem csak a drágább, de környezettudatosabb megoldások felé kezdtek nyitni, hanem az újrahasznosítás és a használt ruha vásárlás felé is. 71,3%-kal nőtt azoknak a száma, akik levetett holmijukat a szemetes helyett máshol helyezik el.
Az vagy, amit megveszel – Slow fashion pro és kontra – Vélemény
A környezetvédelem jó marketing-hívószó: a lelkiismeret a legerősebb motiváció. A tenni akarás csapdájába pedig nagyon könnyű belesétálni. A slow fashion ebből a szempontból biztonságos terep: ártani ugyanis nem ártunk vele senkinek. slow fashion jelentése, slow fashion divat, környezettudatos divat, greenwashing,
Ez részben a Depop alkalmazásnak is köszönhető, ami az internetezők széles körében lehetővé tette az egyszerű és gyors használtruha-vásárlást, illetve a ruhaadományozást. Érdekes adalék, hogy a nők sokkal inkább nyitottak ezekre a környezetvédelmi kiskapukra, mint a férfiak.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A vásárlók már kezdenek ellépni a fast fashion ruhadaraboktól, és lassan érkezik egy új hulláma a magas minőségű márkák népszerűségének. Az emberek kezdik felfogni, hogy a nagyobb összegek az árcímkéken hosszabb életet ígérnek az adott terméknek[/perfectpullquote]
– nyilatkozta a Retail Fashion Academy vezérigazgatója.