Ha elképesztő tehetséggel áldott meg a sors sem kerülheted el, hogy a bőrszínedtől függetlenül ítéljenek meg – vonható le a következtetés Alexandra Burke történetéből. A 2008-as brit X-Faktor győztese a zeneiparban érzékelhető rasszizmusról mesélt.
Abszurd elvárások
Alexandra Burke 2008-ban nyerte meg a brit X-faktort, azóta pedig hihetetlen sikerre tett szert. Lemezeivel az Egyesült Királyság zenei toplistáinak magaslataiba küzdötte fel magát. Ennek ellenére azonban komoly kihívásokkal kell szembenéznie a bőrszíne miatt, írja a The Guardian.
Burke elmondása szerint a zeneipar igényei közé tartozik, hogy a feketék fehérítsék ki a bőrüket, ne viseljenek fonott, afro frizurát és a dallamait is érdemes a fehér közönséghez igazítania. A sajtó támadásai ellen felszólalni aligha lehet, inkább érdemes csak “megnyugodni”. Ugyan ez nem jelenti azt, hogy a zeneipar minden területén hasonló atrocitások érhetik a fekete előadókat, de jobb felkészülni rá lelkileg, hogy a bőrszín szerinti megkülönböztetésre még ebben a szakmában is meglehetősen nagy az esély.
Rögös út a sikerig
Alexandra Burke az Instagram-odalán mesélt bővebben a saját tapasztalatairól. Az énekesnő egészen korán, 16 évesen szembesült először a bőrszíne kapcsán tapasztalt támadásokkal. A brit X-faktorban tett első próbálkozások nem bizonyultak sikeresnek, azonban egy meg nem nevezett, a műsort szerkesztő egyik zenei szakember mégis szerződést ígért számára. Burke szerint az ajánlat azonban hamar kudarcba fulladt, miután az illető közölte vele, már van fekete énekese, végül mégsincs szüksége rá. A fiatal lány megrendítőnek találta, hogy mindössze a bőrszíne képes volt eldönteni karrierje sorát.
“A rasszizmus veszélyesebb a koronavírusnál” – BLM-tüntetők történetei
A tragikus körülmények között elhunyt George Floyd temetését követően sem csillapodnak a kedélyek. Amerikában már a diákok is tüntetnek, sőt már az Egyesült Királyságban folytatódnak tovább az antirasszista tüntetések. “A faji egyenlőség miatt vagyok itt és azért, mert egy férfit megöltek csupán a bőrszíne miatt.
A kemény munka, az igyekezet és a reménykedés azonban meghozta gyümölcsét. A brit X-faktor ötödik szériájából győztesen került ki. A színpadon Beyoncé oldalán is megjelent, de a sikert Leonard Cohen Hallelujah számával aratta, becsusszanva ezzel az élvonalba. Ezt követően Alexandra Burke-nek számos elvárásnak kellett megfelelnie. Azzal indították útjára, hogy számítson arra, a fekete művészeknek tízszer annyit kell tennie a sikerért, valamint számos dologról érdemes lemondania, hogy a fehér közönség jobban megértse őt.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””] Nem lehet fonatod, nem lehet afro hajad, tulajdonképpenn le kell mondanod mindarról, amin az identitásod alapszik[/perfectpullquote]
– idézi fel Alexandra Burke. Az énekesnő kénytelen volt együttműködni, a bőrszín fehérítésre viszont már egyértelműen nemet intett, és már az elképzelést is abszurdnak tartotta. Mi több, azzal is megkeresték, hogy mosolyogjon többet mondván, ha nem teszi, agresszívnak tűnik.
Mit tehet a zeneipar a rasszizmus felszámolása érdekében?
Az Atlantic Records által indított #TheShowMustBePaused kezdeményezés keretein belül a zeneipar szereplői is felszólalnak a Minneapolisban történt rendőri túlkapás és George Floyd halála kapcsán. A mindennapos tevékenységeket és munkálatokat leállították, ők is részt vesznek a rendőrök elleni protestálásban. Az általuk létrehozott Blackout Tuesday napja a rasszizmus áldozataira és annak igazságtalanságára emlékezik, írja a Variety.
A bújtatott – és kevésbé bújtatott – rasszizmus tehát az élet minden területén felbukkanhat, a szórakoztató ipar sem kivétel. A faji alapú megkülönböztetés felismerése és felszámolása érdekében érdemes edukálnunk magunkat a témában könyvekkel, filmekkel, de akár sorozatokkal is, amelyek segítenek megértetni a társadalmi problémát, és amelyek felhívják rá a figyelmet, hogy színesbőrűként adott esetben milyen nehézségekkel kell megküzdeni.