Alig múlt el 20 éves, de már egy marketingügynökség ügyvezetője. Dely Ábris sikerét a manapság divatos influencer kampányoknak köszönheti, amely olyannyira jelentős része lett a marketingstratégiának, hogy dolgozott már kisvállalatnak, de multicégnek is.
ContextUs: Kik azok az influencerek? Egyáltalán: ki számít annak?
Az számít influencernek, aki hatással tud lenni mások véleményére, vásárlói szokására. A jó influencer nem tudatosan gyárt tartalmat, és nem az a célja, hogy influencer legyen. Aki úgy indul neki, hogy ő influencer szeretne lenni, az valószínűleg nem lesz sikeres. Úgy tudsz azzá válni, ha egy bizonyos témában szakértő és hiteles vagy, és az általad reklámozott termékek, szolgáltatások illeszkednek hozzád.
A jó és keresett influencer nem csupán a követői számában mutatkozik meg, ennél sokkal fontosabb az ún. „engagment rate” száma, így sokkal pontosabban lehet mérni az őt követők aktivitását (például egy adott posztot hányan lájkolnak, hány komment érkezik, hány megosztás, stb.).
Egy átlagosan népszerű influencernél a 3-4%-os engagment rate jónak számít, de volt már olyan kampányunk (Artisjus), ahol sikerült olyan mértékben aktivizálnunk a felhasználókat, hogy 26%-os engagementet értünk el. Akkor leszel sikeres, ha valóban érdekled az embereket.
ContextUs: Hogyan működik, dolgozik egy hivatásos influencer?
A legtöbbjüknek van szerződése (javarészt nem kizárólagos) ügynökséggel, akik kiajánlják őket. Van rá példa, hogy személyesen megkeresi őket a vállalat, de ennek sokszor az a hátránya, hogy a kifizetéseiket „barterben” oldják meg, tehát nem pénzbeli juttatást kapnak érte, hanem ingyenes vacsorát vagy kezelést, esetleg egy terméket. Így felmerül annak a veszélye, hogy a reklámot jóval a piaci érték alatt adják el.
Emellett a megbízó cég szempontjából rizikós a kapcsolat, nincs biztosíték, hogy valóban azt a minőséget és tartalmat kapja, amire számított. Ezért érdemes ügynökséggel együtt dolgozni, hiszen az mindkét fél számára biztos hátteret nyújt, hiszen a legmegfelelőbb embert tudja közvetíteni.
ContextUs: Melyek itthon a legnépszerűbb platformok, ahol az influencerek hatékonyan tudnak működni?
Évek óta a Facebook, Instagram, YouTube és Musically négyese vezeti a listát. Korábban a Snapchatnek is rengeteg felhasználója volt, de mióta az Instagram és Facebook is bevezette a csupán egy napig elérhető story-kat, kezd megszűnni az applikáció egyedi értelme. Külföldön nagyon megy a Twitter, jellemzően politikusok is használják (például Donald Trump napi szinten posztol), de itthon nem futott be.
A YouTube kezd a legnépszerűbb lenni, mert a mai rohanó világban az embereknek nincs ideje arra, hogy hosszú posztokat olvasgassanak, csak egy-egy kép (lásd: Instagram) vagy rövid videó megtekintésére szakítanak időt.
A vizualitásnak kulcsszerepe van az influencerek és a közösségi média életében, ugyanis az erős képi megjelenés dopamint szabadít fel, ami köztudottan az egyik boldogsághormon.
ContextUs: Mi a különbség a nemzetközi és hazai influencerek között?
Alapvetően a nemzetközi véleményvezérek sokkal fejlettebb technikával tudnak dolgozni, mert angol nyelven gyártanak tartalmat, ezáltal több emberhez eljutnak, több pénzt tudnak keresni. Továbbá itthon kevés a nagyon specifikus témában gyártott tartalom. Külföldön nem csupán influencerré, hanem ikonná lehet válni (pl.: Kylie Jenner, Sam Kolder, stb.). Ennek ellenére sok kiváló véleményvezérrel és tartalomgyártóval büszkélkedhetünk, akiknek kifejezetten elkötelezett tábora van.
Túl “meztelen” volt, így nem léphetett be a Louvre ajtaján egy influenszer
Az ausztrál Instagram-influenszer, Newsha Syeh is így járt, akiről, mint kiderült, túl kihívóan öltözött fel. A Cosmopolitan szerint egy már azóta törölt Instagram-posztban mérgelődött Newsha Syeh-re. Rita Ora mindig is a bevállalós stílusáról és az extrém rucijairól volt híres, de néha még így is ki tudja akasztani a rajongóit.
Itthon sok az ún. mikroinfluencer, akiknek homogén követői tábora van. Azt gondolom, onnantól számít valaki igazán nagypályásnak, ha a követői tábora már heterogén lesz, illetve azt is szokták mondani, hogy 20-30 ezer követőtől már elismert véleményvezér (itthon). Jelentős hiány szerintem, hogy itthon nincsenek B2B influencerek, Pécsi Ferenc az egyetlen, akit ki tudnék emelni.
ContextUs: Melyek azok a területek, ahol telítettnek mondható a piac és ahol hiány van?
Itthon és a nemzetközi influencerek világában is rengeteg az, aki szépségápolás, sport, egészséges életmód témában blogol/vlogol. A divat és style témakör szintén kiemelendő, de mára már az e-sport, gaming kategóriában is tengernyi véleményvezér van. Számtalan DIY és lakásdekorációs blog és vlog létezik, a sütés-főzés továbbra is közkedvelt.
Magyarországon figyelemre méltó a „trash” témakörben gyártott posztok száma is.
Azt gondolom, amiben hiány áll fenn, az a környezetvédelem, felelősségvállalási téma.
ContextUs: És mi a helyzet a kultúrával, például az irodalommal, netalán a zenével?
A Z generáció a klasszikus értelemben vett irodalomra kevésbé kíváncsi, ezt jól mutatja a médiafogyasztásuk is. Ennek ellenére a közösségi média táptalajt és disztribúciós lehetőséget biztosít olyan személyeknek, akik foglalkoznak hasonló témákkal.
Lackfi János humoros versétől hangos a közösségi média
Korábban már megosztottunk veletek egy videót a Kortárs rovatunkban, amelyben Lackfi János versét a Sorbonne Sexual frontembere, Karádi Gergely olvasta fel, majd mondta el impresszióit a kamerába. Azonban most egy humoros és egyben zseniális Lackfi-versről adunk hírt. Hogy lehet valami ennyire vidám és ennyire szomorú egyszerre?
Sophie Tari oldala nagyon üde színfolt a magyar Instagramon, de Lackfi Jánost is közel 60.000 ember követi Facebookon. Megemlíteném még a zene kapcsán B.Nagy Rékát, aki amellett, hogy előadó, sokszor beszél a témáról is. Egyébként vele dolgoztunk is együtt az Artisjus kampányunk során.
ContextUs: Kik a jelentősebb influencerek itthon?
Tudomásom szerint az Instagram-követők száma szerint Palvin Barbi vezeti jelenleg a listát, ugyanakkor ő nemzetközi vonalon is mozog (kb. 9 millió followers). Hatásgyakorlás szempontjából például a szépségápolás témában Viszkok Fruzsi rangos helyen áll, de Emci Beauty és B. Nagy Réka is szorgosan gyűjtik a fanokat. YouTube-on nagy sikere van a Videómániának (Dancsó Peti), Pamkutyának és a TheVR-nak.
ContextUs: Mik az egyes social media platformok hátrányai?
Általánosságban elmondható, hogy Facebookon nehezebb érvényesülni fiatalos tartalommal, növekszik a középkorú, valamint idősebb felhasználók száma – a Messengert ellenben a fiatalabb korosztály aktívabban használja. Az Instagram még mindig gyenge a videómegtekintések számában, de a felhasználók itt találkozhatnak messze a legtöbb fizetett hirdetéssel.
Szexi vagy ijesztő? Palvin Barbi és Mihalik Enikő extravagáns jelmezbe bújtak – Fotók
Enikő Instagram-oldalán is megosztotta, hogy a hagyományosan amerikai ünnepre jellemző ijesztgetés nem áll tőle távol, így egy ismert filmes karakter, a Halott menyasszony bőrébe bújt. A horrorisztikus jelmez ellenére igazán dögös lett a szőkeség jelmeze. 2,213 Likes, 17 Comments – Eniko Mihalik (@eniko) on Instagram: “October 31st!
A YouTube-on ezzel szemben kevesebb a szponzorált tartalom, de a feltörekvő véleményvezérek kevésbé érvényesülnek. A LinkedInen egyrészt lényegesen drágább a hirdetés, mint a többi platformon, másrészt sokkal kevésbé aktívan használják a fogyasztók, és a tartalma is specifikus – a B2B influencerek viszont ezen a felületen könnyen érvényesülhetnének.
ContextUs: Mik az influencermarketing hátrányai?
Vigyázni kell, hogy a személy ne legyen „oversold”. Ha minden márka felkérésére igent mond, elveszítheti a hitelességét. Ha kitesz 4 különböző posztot termékekről, és mindegyikben azt állítja, hogy ez a legjobb, miért hinnék neki?
Alapvetőleg az ügynökségen keresztül történő influencer-együttműködés lehetséges hátrányait próbáljuk kiküszöbölni.
Nekünk és a többi, hasonló ügynökségnek is van etikai kódexe, amit betartat a véleményvezérekkel is. Hallottam már kellemetlen esetről, de ügynökségi alkalmazás során ilyen nem fordult és nem is fordulhat elő.
Sok esetben az jelenti a problémát, hogy az ügynökség nem ellenőrzi a teljes követői tábort. Előfordul, hogy például kizárólag 18 év felettieknek szánt tartalom eljut kiskorúakhoz is, hiszen az appok nem korlátozzák kor szerint a követési lehetőséget. A véleményvezérek jól tudják, ügynökséggel dolgozni kiváltság, rengeteg előnnyel jár (például a korábban említett bebiztosítások miatt). Ez a marketingterület kifejezetten nehéz, hiszen sokkal több az emberi tényező benne, mint bármely más eszköznél.
Creatinsta
Creatinsta added a new photo.
ContextUs: Mondanál konkrét példát arra, hogy milyen előnyökkel jár az influencernek és a cégnek, ha ügynökségen keresztül dolgoznak együtt?
Az influencereknek a minőségellenőrzés, folyamatos, megbízható munkák és azok managelése, ami a legfontosabb. A kiemelt partnereknek átnézzük a kimenő anyagait, segítünk előadásokat, kollaborációkat szervezni.
Amit Mi, mint ügynökség, biztosítani tudunk, az az influencer-piac professzionális ismerete és a külső szemmel való megfigyelés. Az ügyfélnek valós eredményeket adunk és garantálunk. Legutóbbi példánk egy ügyfél, aki kampány szinten 3%-os engagementtel dolgozott influencerekkel. Ez a velünk való munka kezdete óta 15%.
ContextUs: Van olyan cég, aki megkeresett, de nemet mondtatok?
Igen, korábban volt egy olyan megkeresésünk, amelyben szerepelt több száz forintos sms, és erről információk elhallgatása, tehát lényegében át kellett volna vernünk a fogyasztókat. Erre és a hasonló megkeresésekre minden esetben nemet mondunk, hiszen több pontban is sérti az etikai kódexünk.
ContextUs: Mit gondolsz, az influencermarketing jövőjéről?
Véleményem szerint a marketing szakma eszköztára hihetetlenül dinamikusan változik, 3-4 évente minden addig használt eszköz elavulttá válik. Csak akkor tud valaki kiemelkedően jó lenni a területen, ha folyamatosan up-to-date és képes a változásra. Ma az influencermarketing hatékony és keresett, de még mindig nem eléggé.
Itthon is és külföldön is van rá példa, hogy meghatározó, nagy vállalatok teljes mértékben elutasítják az együttműködést velük, pedig ezek az emberek egy új csatornát hoztak létre a médiában, amit butaság nem kihasználni.
Az emberek már nem hisznek a cégeknek, ezt oldják meg az influencerek, személyesebbé teszik a kommunikációt és kapcsolatot a márka és vásárló között. Az influencerek a közösségi média végéig meghatározó szereplői lesznek egy marketinges eszköztárának. Konkrét példa esetemben, hogy az egyik legnagyobb gyorsétteremlánc mondott határozottan nemet a velük való kooperációra.
CV
Dely Ábris a Creatinsta influencer-ügynökség ügyvezetője és társtulajdonosa. 16 éves korától saját cégével közösségi média kampányokat tervezett és kivitelezett az angol piacra, de marketinges tudását Taiwanon is kamatoztatta. Miután úgy látta, hogy a magyar piac nem igazán tudja sikeresen kiaknázni a közösségi médiában rejlő lehetőségeket, megalapította a Creatinsta ügynökséget, a Kereskedelmi Marketing Trendekkel közösen, hogy ebben nyújtson segítséget. A Creatinsta 2017 óta már több mint 190 influencerrel dolgozik együtt. Teljeskörű marketing tervezést és kivitelezést vállalnak.