Két Gauguin-festményről állítják, hogy hamisítványok, ezért teljes körű vizsgálat indul a képek körül.
Korábban is találtak hamis Gauguin-művet
Két vezető amerikai múzeum jelentette be, hogy nyomozást kezdenek a Gauguin-festményeik kapcsán, mivel felmerült, hogy hamisítványok. A The Invocation (1903) című festmény a washingtoni National Gallery of Art múzeumban található, míg a Women and a White Horse (1903) kép a bostoni Museum of Fine Arts képtárban. Mindkét műalkotást a Marquises-szigetektől kapták, miután a festő elhalálozott. Jelenleg mindkettő művet hitelesnek tekintik. Fabrice Fourmanoir, a francia származású Gauguin-rajongó és -gyűjtő, aki Polinéziában élt éveken keresztül, azt állítja, a festmények hamisak, írja a The Art Newspaper.
Fourmanoir korábban is leplezett már le hamis alkotásokat, a J. Paul Getty Múzeumban látható Head with Horns szoborról derítette, ki hogy nem eredeti. Januárban a múzeum beismerte, hogy a szobor, amit 4 millió dollárért vásárolt 2002-ben, nem eredeti Gauguin.
Mi történt volna, ha Monet és Gauguin fent lettek volna az Instagramon?
Mi lett volna, ha a legnagyobb festők lehetőséget kaptak volna a közösségi média-használatra? Delhomme az Artists’ Instagrams: The Never Seen Instagrams of Greatest Artists címet viselő képregénykötetében válaszolja meg a kérdést. A kötet az A-listások óvatos paródiája. Láthatjuk Piet Mondriant az Ikea konyha-kollaborációjával, vagy épp Andy Warholt, ahogy a közelgő Mark Zuckerberg-portréit promózza.
Fourmanoir a washingtoni és a bostoni képek kapcsán megkérdőjelezi, hogy valóban a Vincent van Gogh-gal is levelező Gauguin festette-e. Ezt arra alapozza, hogy a marquises-i falut lefestő alkotáson található egy kereszt, és ekkoriban a festő vitában állt a katolikus püspökkel. A The Invocation képet pedig túl vulgárisnak tartja, hiszen véleménye szerint Gauguin sosem festett volna meztelen nőt szeméremszőrzettel. A In Women and a White Horse kép esetében pedig a növényzet árulkodó, hiszen az inkább jellemző Tahitire, mintsem Marquises-ra.
Mindkét festmény 1908 körül készült, de az már nem egyértelmű, hogy miként került Európába Gauguin halála előtt öt évvel. A Women and a White Horse 1948-ban jutott a Museum of Fine Arts (Szépművészeti Múzeum) birtokába, majd 1976-ban adományozták a National Gallery of Art számára.
A múzeumok vizsgálatot indítanak
Most mindkét múzeum tudományos alapossággal vizsgálja meg a képek eredetiségét.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Biztosak vagyunk a Women and a White Horse minden részletében, de mindig nyitottak vagyunk a tudományos kutatásokra[/perfectpullquote]
– nyilatkozta a a Museum of Fine Arts munkatársa.
A galéria szóvivője elmondta, hogy Gauguin késői munkái kihívásokat jelentenek, hiszen akkoriban gyakran betegeskedett és Marquises-ban élt, kevés dokumentum maradt fenn az ottani munkáival kapcsolatban.