Mowalola divattervező a karantén alatt újragondolta viszonyulását a divatiparhoz, a barátaival kampányolt, jelenleg pedig forgatókönyvet ír.
Öntörvényű divattervező a karanténban
A divatvilágban ráléptek a fékre már a karantén alatt is: a Gucci visszavesz a kollekciók számából és nagy hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra, de a legtöbb nagy divatház is túllép a hagyományos formákon a világjárvány utáni időszakban. Több színes bőrű, transznemű, plus-size modellt láthatunk majd a közeljövőben a diverzitás jegyében. De hogy éli meg a karantént és a világjárvány utáni időszakot egy önálló tervező?
„A világvége eljött már a karantén előtt! Ez itt már az új világ. Őszintén szólva, azt hittem, hogy sokkal drasztikusabb, kaotikusabb lesz, de csak komor, magányos és unalmas” – mondja Mowalola Ogunlesi londoni szabadúszó divattervező a Vice-nak adott interjújában.
Számára a termék mindig izgalmas lehetőséget jelentett, amikor az új generáció új világot alkot a régi romjain. Ahogy nála a káosz sem a túlzásba vitt nemtörődömség szinonimája, hanem egy olyan erő, amely az alkotás felé mozdít. Kihívás, amely lerombolja a prűd társadalmi elvárásokat a testtel és a viselkedéssel kapcsolatosan. Egy bemutatott középső ujj az intézményi előírások felé, amelyek mindenki számára kötelezően kijelölik az utat.
A Boohoo divatmárka a természetesség híve, nem retusálja modelljei képét
Egyre több divatmárka alkalmaz a kifutókon megszokott testalkatú mankökenek mellett plusz kilókkal rendelkező modelleket. A Chanel is rájött arra, hogy a kilóknál fontosabb a nőies megjelenés. A világjárvány alatt az emberek sok időt töltenek otthon, így volt ezzel Anna Fritzdorf modell is. A plus-size modell otthonában saját maga készített el új fotósorozatát a Boohoo számára.
A koronavírus okozta kényszerszünet a divatszakmában kifejezetten jól jött Mowalolának. Lehetővé tette, hogy a saját elképzelései alapján határozza meg viszonyát a divathoz, ahelyett, hogy alávetette volna magát a szabályoknak.
https://www.instagram.com/p/CALoropgcHl/
„Eldöntöttem, hogy a karantén alatt nem csinálok meg semmi olyat, amit a karantén előtt. Nem láttam értelmét divatbemutatót előkészíteni, így most a kifutón túli lehetőségeket keresem a divatszakmában” – meséli Mowalola. Hozzáteszi, hogy olyan irányba akar haladni, ami összhangban van a világban zajló változásokkal, és olyasmivel kíván foglalkozni, amivel szeretne, nem amit elvárnak tőle. Ezért úgy döntött, hogy egy időre felhagy a divattervezéssel.
A divattervezésből a film felé
„Egyelőre képtelen vagyok bármit is csinálni. A divattervezéshez teljesen más lelkiállapot szükséges számomra, mint amiben jelenleg érzem magam” – vallotta be.
Milyen lehet feketeként a divatszakmában dolgozni?
Arról már ejtettünk szót, hogy a színes bőrű írók miként kerülnek hátrányba fehér kollégáikhoz képest, bár most a Black Lives Matter mozgalom felerősödésével alkotásaik fókuszba kerültek és vezetik az eladási listákat. A The Guardian ezúttal néhány fekete bőrű britet keresett fel, akik a divatszakmában különböző pozíciókban dolgoznak vagy próbálnak érvényesülni, hogy meséljenek személyes tapasztalataikról.
Ez a hozzáállás megfelel annak a több helyről, többek közt a Vogue főszerkesztőjétől, Anna Wintourtól hallott kijelentéshez, miszerint a divatiparnak – tekintve a poszt-covid időket és a klímavészhelyzetet – le kell lassítania a jövőben. Ez a lelassulás lesz a megújulás lehetősége, hiszen a független tervezők nem is tudják az évi hat kollekciót piacra dobó divatházakkal felvenni a versenyt.
https://www.instagram.com/p/B50UOsBAWr9/
„Azt érzem, mintha a divat kicsúszott volna a kezünk közül, legalábbis az én értelmezésemben. Több egyéni hangra és a túltermelés visszafogására lenne szükség, valamint hogy az emberek ne vásároljanak össze minden szükségtelen vackot” – fejezi ki kritikus véleményét a tervező a fogyasztói társadalom felé is.
Ám Mowalola nem végleg hagyott fel a divattervezéssel. A kijárási tilalom alatt Kanadától szülővárosáig, Lagos-ig megkereste barátait, hogy vegyenek részt egy közös projektben, hogy érezzék: nem csak otthon ülnek bezárva, hanem közösen küzdenek. Mindenkinek elküldte a színes magassarkú csizmáit és műbőr válltáskáit és tájékoztatót a márka ruhamentes irányvonaláról.
Az utolsó ecsetvonás: férfidivat egyenesen a műteremből
Különleges darabokban pózoló modellek tarkítják egy londoni műterem megnyugtató káoszát. A The Observer Design legújabb férfidivat-összeállítását Matt Small képzőművész műtermében, vagy ahogy ő nevezi, „a történések székhelyén” fotózták, a ruhákat Helen Seamons divatszerkesztő válogatta.
„Azt szerettem volna, ha a csizmán és a táskán kívül mindenki meztelen, hogy a hangsúly saját magunkon legyen” – magyarázza a dizájner a fotósorozat ötletének születését.
De mit csinál egy divattervező, ha nem ruhákat tervez?
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Filmet írok, ami nagyon izgalmas. Imádom a filmeket, mindig is szerettem volna saját filmet rendezni. Most írom a történetet. A legutolsó kollekcióm köré felépítettem egy sztorit, és ahhoz terveztem a ruhákat. Most ezt szeretném továbbvinni egy egész filmmel, amelyben a jelmezek kifejezetten a szereplők számára készülnek. Azt veszem észre, mindenki valamilyen szinten megőrült a bezártás alatt, úgyhogy ha majd mindannyian visszatérünk az alkotó munkához, minden olyan idegenül fog hatni[/perfectpullquote]
– mesél terveiről a divattervező.