Annyiszor halljuk, mégis: micsoda a trash valójában? Egyszerűen a kétes esztétikai értékkel rendelkező kulturális produktumok gyűjtőneve? A giccs szinonimája? A fogyasztói társadalom – szellemi és materiális értelemben vett – szemete? Vagy épp tudatos kultúrafogyasztási attitűd? Világszemlélet? A humor egy válfaja? Ezekre a kérdésekre próbálok választ adni a következő bekezdéseken keresztül. A KultAgora írása.

“Be voltam baszva, úgyhogy elverettem valahogy”

Ülünk a házibuliban, mikor valaki megszólal: “nyomjunk már valami trash fost srácok, röhögni akarok”! Másnaposan fetrengünk valamelyik kávézóban; megkérdezzük hasonló állapotban vegetáló haverunktól: “milyen volt a tegnapi Instant? Hát, vágod, ilyen nagyon trashzenék mentek, de be voltam baszva, úgyhogy elverettem valahogy.” Kómásan tántorgunk le a koliból az egyetemre, mikor periférikusan észrevesszük az üzenőfalra kifüggesztett cetlit: 18:30 Klubszoba, közös trashflim nézés. „Na, akkor megint kihagyjuk a holnapi nyolcas órát”suhan át a fejünkön, miközben a trolira várva cigit sodrunk.

Hogy jelenünk trashkultúráját megértsük, először is némi fogalommagyarázatra szorulunk. A trash eredetét nagyjából a ’80-as évekre lőhetjük be, de egyes értelmezések szerint a fogalom konceptuális-történeti gyökerei egészen a XIX. század második feléig visszavezethetőek.

Ekkor jelent meg ugyanis – a tőkés társadalom kialakulásának köszönhetően – az a művelődéstörténeti jelenség, amit adornoi terminológiával élve kultúriparnak nevezünk.

Tenor

A kor, amikor a trash csak egyszerűen giccs volt

Az egyre penetránsabb kapitalizmus a kulturális mezőt sem hagyta érintetlenül: sorra jelentek meg a tömeggyártott kulturális termékek, amik elsősorban nem filozófiailag rögzített esztétikai mércéknek próbáltak megfelelni, hanem pusztán a fogyasztóknak való minden-áron-tetszés motiválta őket.

Az egyetlen cél a fogyasztás, és ezzel szimultán a profit maximalizálása volt.

Az esztétikai szakirodalomban ekkor még egységesen giccsnek hívták az efféle attribútumokkal rendelkező „alkotásokat”. Ez a kultúrpiaci tendencia idővel dominánssá vált, a művészeti mező tagjai pedig szép lassan elhatárolódtak a „tömegkultúra” reprezentánsaitól. A ’80-as években aztán – először a szlengben – megjelent a trash mint az „alacsony kultúra” pejoratív terminusa.

Azonban viszonylag hamar – nagyjából a ‘90-es, 2000-es évekre datálhatóan – megjelent egy újabb kulturális attitűd: a tudatos trashfogyasztás. Rengeteg könyvben, sorozatban, filmben találhatunk sztereotipikus jeleneteket a betépve szappanopera-/late-night show-/romkom-nézésről.

Te mit hívsz ma undergroundnak? – Vélemény / ContextUs

Miért érdemes foglalkozni a számtalan irányzatot, alstílust magába foglaló undergrounddal? Miért kell egyáltalán különbséget tenni a mainstream és a szubkultúra között? Az első kérdés esetében azért, mert, habár az underground önmagában tényleg nem mond semmi konkrétat, mégis egy olyan elemre mutat rá, a közvetítés, szerveződés olyan módjára, amelyik mindegyik alkategóriájára jellemző.

És nem csak a művészetben. Biztos rengeteg olvasónak van hasonló élménye: némi italozás után, a hajnali órákban, mikor a buli már ülni kezdett, bekapcsoltak egy Jóban rosszbant, egy AK26-ot vagy egy egyszerű viralvideót, és szarrá röhögték maguk.

Filmek, amelyek szándékosak szarok

Nagyjából a 2000-es évektől a trash új korszakba lépett: megjelentek – elsősorban a filmgyártás területén – a pusztán csapnivaló minőségű alkotásokkal párhuzamosan a deklarált, szándékosan esztétikátlan trashfilmek.

Trash1
Az Ak26 És Byealex A Trash Zenei Császárai Magyarországon

Mi sem bizonyítja jobban az állítás igazságtartalmát, minthogy az IMDb-n külön kategóriát találunk a témával kapcsolatban, ahol olyan filmekről informálódhatunk, mint a Koldus puskával, amiben egy hajléktalan kalandjait követhetjük végig, ahogy felhúzós shotgunnal végez pedofil mikulásokkal; a Planet Terror, ami egy M4-es lábú poszthumán Tomb Raider-utánzat történetéről mesél nekünk; vagy a híres-hírhedt Iron Sky, ahol végignézhetjük, ahogy a holtaiból visszatért Adolf Hitler dínóháton lovagol a Hold túloldalán.

A fentiekből egyből kitűnik a trash humorának egyik, ha nem legfőbb fundamentuma: az irónia. Feltehetőleg nincs olyan forgatókönyvíró, aki komoly intencióval írna dialógusokat Hitler és árja T-Rexe közt.

Közben a „jó” trash általában túl is mutat magán: a fentiekben felsorolt filmek egytől-egyig az akciózsáner kliséit feszítik a végtelenségig, mely gesztus nem pusztán komikus hatást kelt a befogadóban, hanem egyúttal a tömegtermelésre kondicionálódott film-, illetve kultúriparnak is bemutat – mindezt a szatíra legnemesebb hagyományait ötvözve.

AK26 – BLÖFF | OFFICIAL MUSIC VIDEO |

AK26 BOOKING / MANAGEMENT: +36/20-382-5800 , [email protected] AK26 Online Store : http://www.ak26shop.com Facebook : http://www.facebook.com/ak26hiphop Inst…

Így az egyik fő motiváció, mely tudatos trashfogyasztóvá teheti az embert, a fent említett indirekt kritika a kommersz kultúra irányába. Vagy egész egyszerűen az a nem túl intellektuális, de annál inkább érthető hajlam, hogy az ember – legyen bármekkora humánértelmiségi és hallgasson Kurtág Györgyöt rántottasütéshez is – csak szeretné elengedni magát, és röhögni egy jót.

A #bulibáró nem kultúrzene?

Az egyik bölcsészbuliban jött oda hozzám egy BME-s csaj azzal a szöveggel, hogy ő teljesen meg van zavarodva: azt hitte (egyébként jogosan), hogy ha elmegy egy bölcsészbuliba, végre kultúrzenére szórakozhat. (Magyarázatként: a háttérben épp Pixa szólt.)

A válaszom annyi volt, hogy a probléma alapvetően nem magával a kommersz/populáris/fos/szar/trash zenével van, hanem a fogyasztói attitűddel.

Ha a Bulibáróra mint komoly zeneművészeti alkotásra tekintünk, elég nagy eséllyel el vagyunk tévedve. Ha úgy állunk hozzá, hogy egy jó hangulatú péntek estén, bebódulva a haver vidékről felhozott pálinkájától (amit úgy lopott ki az apja hűtőjéből, mert a 30 éves osztálytalálkozójára tartogatta) lődörgünk egy lepukkant helyen, és meghalljuk, hogy a helyi tehetségtelen DJ ezt szánja az est csúcsának, és mi félig röhögve, félig artikulálatlanul üvöltve végigtáncoljuk, már nem is annyira járunk rossz helyen.

10 1
Kis Grofó, A Bulibáró

 

Nincs rosszabb, mint inkognitó módba rakni a házibuliban a laptopod, hogy nehogy másnap majd feldobálja a proli szarokat a YouTube, amiket a félművelt haverjaid hallgatnak. Rövidebben: nincs rosszabb az elefántcsonttoronynál.

Szóval a trash él és virul, sőt komoly rajongótáborral rendelkezik. Amerikában jelentős irodalmi zsáner kreálódott a műfaj hatására. Ez a bizarro-trash, melynek legjelesebb tengerentúli képviselői például Carlton Mellick III vagy Cameron Pierce.

Robotcigány

Dajka Gábor illusztrációja.

A trash császárai itthon

A műfajnak immár hazai képviselőit is megtalálhatjuk a piacon: nemrég jelent meg a többek között Dajka Gábor és Nemes Z. Márió nevével fémjelzett Robotcigány, melyben egyaránt olvashatunk herét golyóstollal történő átszúrásról, anya-apa-hugi-bátyó alakú fenevaddal való szexuális aktusról vagy az erdélyi kopjafák és a Balaton románcáról.

Itt a twentees új videoklipje! – Low budget trash horror a netfüggőségről

Mint írtuk, a twentees év elején jelentette meg Y-sztorik című kislemezét, amelyen a generáció különféle problémáival foglalkozik. Ezen az EP-n szerepel a most klipet kapott Jelen, múlt, jövő című dal is, melyet Balázs Konrád, a zenekar frontembere így kommentál: “A dal az internetfüggésről szól, a klippel is erre reflektálunk.

Még mindig hazai pályán maradva: komoly számú trashposting oldalt találunk. Ilyen pédául a Nem vacol a skinchanger, a Kasza Tibi Atya, a Hagyjál anyu fortnitézek vagy például a Ctfu Magyarország.

Ezekben a Facebook-oldalakban közös a szándékosan igénytelen, ún. low-effort mémek posztolása, melynek tartalma általában a tömegemberek, az ún. normie-k kultúrafogyasztási szokásainak, kevésbé szellemes humorának parodizálása.

Az iróniával átitatott szatirikus jelleg itt is fellelhető tehát.

Log In or Sign Up to View

See posts, photos and more on Facebook.

A fentiekből egyértelműen kitűnik, hogy napjainkra a trash eredeti jelentéséhez képest átalakulva, elsősorban a direkt igénytelen produktumok gyűjtőnevévé vált, mely egészen kritikus, kreatív, humoros és a szó nemes értelmében szórakoztató alkotásokat képes magába foglalni. Most pedig megyek fortnitézni, és beteszek egy kis Senkisét.

Felhasznált szakirodalom: 

Max Horkheimer, Theodor Adorno, A Kultúripar = A felvilágosodás dialektikája, Atlantisz, Bp. 2011, 153–207.

Pierre Bourdieu, Alapelvek a kulturális alkotások szociológiájához = A kultúra szociológiája, szerk. Wessely Anna, Osiris, Budapest, 2003, 174–185.

Gillian Pye, Introduction: Trash as Cultural Category = Trash Culture: Objects and Obsolescence in Cultural Perspective, szerk. Gillian Pye, Simone Schroth, International Academic Publishers, Bern, 2010, 1–14.

(A cikk először a KultAgora felületén jelent meg.)

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

dezinformáció nyelvpolitika orosz ukrán háború választás

A nyelvpolitikai küzdelmeken túl

Az orosz-ukrán konfliktus és a magyarországi választási kampány előtérbe tolta a populizmus, a dezinformáció és a politikai valóságteremtés témaköreit. A nyelv uralásának kérdése háborús helyzetben még inkább központi kérdéssé vált.

Érzékenyítés vagy nyerészkedés áll a Coca-Cola kampánya mögött?

Sokak által érzékeny vizekre evezünk, ha az LMBTQ témája felmerül. Lényegében három tábor alakult. Elsőként maguk az LMBTQ tagjai és azok, akik támogatják a törekvéseiket. A második csoport, akik ellenzik a mozgalmat. És ott van az a bizonyos harmadik csoport, amelyet megközelítőleg egyáltalán nem érdekel sem egyik, sem másik csoport véleménye sem.

Tálalási tippek a #metoo-hoz – Mert nem mindegy: iszogató pár vagy két részeg állat

A Harvey Weinstein-botrány óta az internet felrobban a szexuális zaklatásokat feldolgozó történetektől, a nők elnyomása elleni mozgalmaktól és a férfiakat köpködő posztoktól. Boldog-boldogtalan előáll egy inzultálós storyval. Már azt sem tudjuk, elhiggyük-e a rengeteg kegyetlen és kétségkívül felkavaró történetet vagy sem. Itt az ideje, hogy mi is kicsit körbejárjuk a témát, és megnézzük, mi ez az egész!

A fake news anatómiája

A fake news jelenség pár évvel ezelőtt olyan ironikus álhíroldalak sajátja volt, mint az Onion vagy a Hírcsárda, legfeljebb csak magukat túl fontosnak képzelő politikusok vették őket komolyan.