Lehet, hogy véget ért a király akciófilmek időszaka, hiszen az utóbbi időben a legtöbb bevételt hozó alkotások mind Disney-mesék rebootjai voltak. Idén több ilyen feldolgozás is a mozivászonra került. De hogyan lehetséges, hogy ezek az újragondolt alkotások könnyűszerrel kiszorítják az élvonalból az olyan nemes rendezőket is, mint a Becstelen Brigantyik atyját? Illetve az elképesztően magas bevétel és nézettségi szám egy jó filmet ígér?

Nem egy új trend

A Dumbo nem hozott akkora sikert, az Aladdin viszont milliókat kaszált a debütálást követő első hétvégén. A júliusban bemutatott Az oroszlánkirály-remake 75, 7 millió dollárt zsebelt be a bemutatót követő 10 napon belül. Bármilyen meglepő, a mindenki által jól ismert mese újragondolása jegyeladásban második helyre kényszerítette Quantin Tarantino legújabb filmjét, a Volt egyszer egy Hollywoodot.

A Disney-filmek rebootjai mindig is hihetetlenül jól tejeltek, de ez nem mindig járt biztos sikerrel. A Rotten Tomatoes csak 52%-ra értékelte Az oroszlánkirályt, ami igen gyenge és egyben meglepő eredmény a bevételből kiindulva. A nézők véleményei is megoszlanak erről. Sokan élből el is utasítják a régebbi történetek újraforgatását.

A probléma ezzel csak az, hogy valójában nem kizárólag Disney-remake-ekről beszélhetünk: a legtöbb film cselekménye valamilyen másik történetben gyökerezik. A kedvenceinkről sokszor ki sem derül, hogy egy már létező forgatókönyv átdolgozása.

A 2001-es Ocean’s Eleven – Tripla vagy semmi egy 1960-ban debütált alkotás újragondolása, de A tégla sem egy egyedülálló forgatókönyv, sokkal inkább a 2002-ben bemutatott Szigorúan piszkos ügyek utódja. Na, és persze az Aladdint sem a Disney szülötte, az eredeti történetet Az ezeregy éjszaka meséi kötetében fedezhetjük fel.

Disney Remake 2019 Aladdin Oroszlánkirály
Disney-Rebootok Az Elmúlt Évekből / A Szépség És A Szörnyeteg, Az Oroszlánkirály, Aladdin

És ugyan mostanában hatalmas visszhangja van a remake-eknek, leginkább a Disney-karakterek újjászületése miatt, de valójában nem mai trend.

[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Egyre több újraforgatott film kerül a vászonra, mert Hollywood kimerült az ötletelésben, és a stúdiók sem elég bevállalósak, hogy támogassák az egyedi elgondolásokat. A remakekészítés nem újdonság. Az emberek az idők kezdete óta ezt csinálják: újramondják a már létező történeteket, régi elképzeléseket és emlékeket használnak fel egy jó sztori érdekében[/perfectpullquote]

írja egy Reddit-felhasználó.

A zöld háttér bizony csodákra képes!

A számoktól eltekintve azonban érdemes hátralépni és körbejárni a kérdést, vajon mitől ennyire sikeresek ezek az újraforgatott Disney-mesék a negatív vélemények ellenére is.

Itt muszáj megemlítenünk a fiatalabb korosztályokat, akik jelentős részét képezik a rajongótábornak. Elsősorban a gyerekek azok, akik megőrülnek a beszélő oroszlánokért, dzsinnekért és lapátfülű elefántokért. Továbbá eleve nagy szó, ha a moziműsor kínálatában találunk olyan alkotást, amire a kölykök is beülhetnek tekintve, hogy erre régebben csak elvétve volt példa. Így, ha másért nem, már csak azért is jegyet váltunk a filmre, hogy a gyereknek meglegyen az éves “moziélménye”.

A Disney történelmet írhat a 10 milliárdos bevételükkel

A Disney világszintű bevételi sikerei borítékolhatóak voltak, miután bekebelezte a Pixar, a Marvel és a Lucasfilm stúdiókat is. A Disney történelmet írt, amikor az év felénél a stúdió megdöntötte saját éves bevételi rekordját azzal, hogy megközelítette a 8 milliárd dolláros bevételt. Erre még nem volt korábban példa, de az „Egeres Cég” még csak most kezd belejönni.

Az újraforgatott Disney-mesék rendezői pedig szem előtt tartottak egy rendkívül fontos szempontot: a 21. századi gyerekeknek elképesztően nagy, szinte csillapíthatatlan vizuális igénye van. Így, ha beülnek anyuval, apuval a moziba, nem elég eléjük rakni egy hagyományos rajzfilmet.

Ez már az ő korosztályukban is dedósnak és lejártnak számít, és bármilyen hihetetlen, az ő kis világukban többek között az is meghatározza őket, hogy mit néznek.

Sokkal menőbb imázsra tehet szert az a gyerek, akinek az apukája megengedte, hogy egy Tarantino-filmmel zárja az estét vagy épp már egy élőszereplős Aladdint nézhet végig a moziszékben, mint az, aki az eredeti rajzfilmeket nézi vissza kazettáról. Az újraforgatott Disney-meséknek pedig valóban elképesztő vizuális megjelenítésük van, a régebbiekhez képest legalábbis egészen biztosan. A zöld háttér bizony csodákra képes!

Az Aladdin sikere miatt a producerek folytatásért kiáltanak

A Disney animációs klasszikusainak élőszereplős remake-jei igencsak sikeresnek bizonyultak hiszen, mind az Aladdin, mind pedig Az oroszlánkirály átlépték világszinten az 1 milliárdos bevételt. Ennek a ténynek az ismeretében nem csoda, hogy a mozibevételek egy részét a folytatásra költik majd. Az film producere, Dan Lin kifejtette lelkesedését a folytatással kapcsolatban és elárulta, hogy a Disney már a következő rész fejlesztésén dolgozik.

Az élőszereplős Disney-újragondolások valóságosak, amik szintén elvarázsolják a gyerekeket. Aladdin, Dumbo, A szépség és a szörnyeteg; ezek már nem csak mesék, hanem valós történetek, hús-vér embereknek tetszenek. Nem csak menőbb alkotások, de a megjelenítés miatt elhitetik a gyerekekkel, hogy valóban éltek ezek a szereplők. Ezáltal követendő példává, a kiskorúak barátaivá válnak.

Kapocs, nosztalgia, beavatás

Az élőszereplős mesékre tekinthetünk generációk közti kapocsként is. Ezek azok, amik elől egyik korosztály sem zárkózik el teljesen. A gyerekek rajonganak a mesebeli figurákért, felnőttként pedig szívesen nézik vissza a régi nagy kedvencek újjászületett alakjait. Az animációk sok esetben komolytalannak tűnnek, míg egy megfilmesített régi történet remek alkalom a nosztalgiázásra.

A rebootok esetében pedig nem kell előzetes kutatómunkát se végezni, hogy mégis milyen filmre ülünk be a gyerekkel, mert Az oroszlánkirály alakjait, Aladdint vagy a lapátfülű elefánt esetét már mind jól ismerjük.

Szívesen nézzük vissza, mivé lettek a régi nagy kedvencek, történetük hogyan ültethetőek új korba és új technológiába. A reboot-meséknek megvan az a kettőssége, hogy egyszerre hagyományosak és formabontóak. Ez pedig mindenképp felkelti az idősebb korosztály figyelmét is, ami a nézettség, ezáltal pedig a bevétel jelentős gyarapodását eredményezi.

Hallgasd meg Beyoncé új dalát, amely Az oroszlánkirályhoz készült

Az énekesnő hangján szólal meg, illetve énekel, Nala, Az oroszlánkirály egyik digitális szereplője. A dal a valódi erő érzéséről szól és egy modern fordulatot hoz a film zenei anyagához. „Minden dal azért íródott, hogy a film történetére reflektáljon, amely lehetőséget ad a hallgatónak, saját képzelete kibontakoztatására, miközben hallgatja az új változatot” – mondta Beyoncé.

Ha hódolni szeretnénk a pátosznak, mondhatjuk azt is, a reboot-mesék beavatásnak is tekinthetőek. Minden szülő álma, hogy egyszer bevezethesse a gyerekét abba, ő hogyan nőtt fel, mi volt menő anno. A Disney-mesék újragondolásai egy kiskaput nyújtanak ezen a téren, hiszen egy régebbi kort idéznek, egy általunk ismert sztori kerül újragondolásra. Ezt már nem utasítja el a gyerek élből, hiszen erősen premier és trend szaga van mindennek. Újdonsághajhász világunkban ez pedig felettébb vonzó a fiatalabbaknak.

A popkultúra prominensei

Persze, minden Disney-rebootnak köze van a divathoz is. Egyre több animációs figura kerül rá ruhadarabokra a zenekaros pólók helyett, az Ariel nyomatos felsőkkel meg lehet idézni a csajos rocker stílust. De Dumbo visszaköszön táskákról és füzetekről is, míg Aladdin és Hófehérke telefontokokon foglalták el méltó helyüket. A rózsaszín mesevilágot már rég levetkőzték magukról, a mai trend részét alkotják ők is. Menőnek számít őket “viselni”, mert valahol már a kultúra részét képezik.

A filmipar talán erre is próbál reflektálni. Ezek is kultuszfilmmé válnak azzal, hogy tíz-húszévente újraalkotják őket, más vizuális világot vagy hangulatot teremtenek a régről jól ismert, de kissé elfeledett szereplők mesevilágának.

A rendezők egyszerűen nem hagyják, hogy a mesefigurák kiégjenek a köztudatból. Egy Hitchcock-féle film esetében persze ez teljesen más, A madarak vagy a Psycho például kivitelezésük, egyediségük miatt váltak kultuszfilmmé. Ám a hollywoodi rendezők más technikával igyekeznek elképesztő összegeket bezsebelni. A kreatív történetírást mellőzve régi sztorikat vesznek elő, hogy egy lebilincselőbb vizuális megjelenítéssel vonzzák be a nosztalgiázni vágyó felnőtteket és látványra éhes fiatalokat. Nem az üzenete, az egyediség vagy épp a filmtörténeti mérföldkőnek számító kivitelezés miatt válnak örökéletűvé ezek a filmek, hanem az ismétlődő újjászületésük miatt.

Videó: 6 percbe sűrítették a Disney-mesék legszebb jeleneteit

A videóesszékkel foglalkozó Jorge Luengo Ruiz profilját amúgy is érdemes böngészni, Scorsese technikáitól a Pixar főhajtásain keresztül Almodóvar kedvenc témáinak kivesézéséig sok mindent találni a munkái közt. A legfrissebb videóban épp a Disney történelmében merült el, a stúdió idén 80 éves animációs filmes pályájának legszebb jeleneteit vágta össze zseniális érzékkel.

Nem szabad elfelednünk azt sem, hogy a reboot-rendezők mekkora összegeket szánnak a kiváló reklámra. Konkrétan a csapból is az folyik, hogy az oroszlánkirály vagy a kis hableány visszatér közénk. Ezeknek az alkotásoknak nem csak trend és kultúra, de elképesztő hír értékűk is van. Az újraforgatott filmek majdnem akkora szenzációnak vannak beállítva, mintha maga Woody Allen térne vissza hozzánk. És mégis ki ne akarna azokkal a figurákkal újra találkozni, akik életünk és kultúránk egy jelentős részét meghatározták? És ha a nézőközönség még mindig nem lenne elég, a hihetetlen összegeket felemésztő reklámfogások egészen biztosan bevonzanak boldog-boldogtalant a sorok közé, efelől semmi kétség.

Reform vs. rizikós vállalkozás

Az igazi titkát a reboot-filmeknek valóban nehéz felfedni. Ugyan a Disney-mesék remakjei egyaránt felkeltik a fiatalabb és idősebb korosztály érdeklődését, van némi kultúra, divat és hír értékűk is, az értékelésük mégsem mindig tükrözi ezeket a sikereket. Mégis érdemes elgondolkodni azon, miért van ekkora bűvköre ezeknek a mesefiguráknak.

A kivitelezés valóban más, lenyűgöző. Nosztalgiázásra és családi program lehetőségnek is kiválóak, de valójában itt ki is merülnek ezek az újragondolt történetek. A cselekmény nem tartogathat sok újdonságot számunkra, hiszen a társadalom széles rétege ismeri őket.

Ez a remake-mánia pedig előidézi a már jól ismert effektust, amikor mindenki elmegy megnézni a filmet, mert úgy “illik”, de valójában egyáltalán nem olyan érdekfeszítőek ezek az alkotások, mint ahogy a reklámokat és bevételi arányokat ismerve várnánk.

Jim Carrey helyett női főszereplővel forgatnák újra A maszkot

Az 1994-es A maszk című képregényadaptáció hatalmas siker volt, az Ace Ventura: Állati nyomozó és a Dumb és Dumber mellett Jim Carrey számára segített elérni a komikus szupersztár státuszát. A siker ellenére 10 évig nem készült folytatás a filmhez, egészen A Maszk 2- A maszk fia című katasztrofális bukásig, amelyben Jim Carrey már nem vállalta a szerepet.

Az újraforgatások egyik következménye lehet az eredeti mondanivaló kiforgatása vagy épp figyelmen kívül hagyása és a karakterek jellemének csorbulása is. A Maszk újraalkotói már egy nőt képzeltek el a főszerepbe, míg Ariel helyett egy afroamerikai színésznő testesíti meg a vörös hajú hableányt. Utóbbi még akár piros pontot is érdemelne, hiszen ugyan miért kéne kiszorulnia a barna bőrű kisasszonyoknak a hercegnők világából. Másrészről azonban egy elég jól ismert karaktert fosztanak meg egyedi személyiségjegyeitől.

Összességében a Disney-remakekről sok minden elmondható. Egyszerre hagyományt követőek és újítóak, fiatalos, de valahol már “lejártak”. Ezek a történetek tele vannak lehetőséggel és elcsépelt klisékkel.

Az újragondolt sztorik pedig nem csak király reformoknak tekinthetőek, hanem rizikós vállalkozásoknak is, hiszen az újító szándék ellenére is becsúszhatnak hibák, hiányosságok, esetleges félreértelmezések. Egy azonban biztos: akárhányszor forgatják újra a nagy kedvencek történeteit, legtöbbünk minden negatív vélemény ellenére is jegyet vált majd, hogy újra láthassa a régről ismert barátokat.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet

dezinformáció nyelvpolitika orosz ukrán háború választás

A nyelvpolitikai küzdelmeken túl

Az orosz-ukrán konfliktus és a magyarországi választási kampány előtérbe tolta a populizmus, a dezinformáció és a politikai valóságteremtés témaköreit. A nyelv uralásának kérdése háborús helyzetben még inkább központi kérdéssé vált.

Érzékenyítés vagy nyerészkedés áll a Coca-Cola kampánya mögött?

Sokak által érzékeny vizekre evezünk, ha az LMBTQ témája felmerül. Lényegében három tábor alakult. Elsőként maguk az LMBTQ tagjai és azok, akik támogatják a törekvéseiket. A második csoport, akik ellenzik a mozgalmat. És ott van az a bizonyos harmadik csoport, amelyet megközelítőleg egyáltalán nem érdekel sem egyik, sem másik csoport véleménye sem.

Tálalási tippek a #metoo-hoz – Mert nem mindegy: iszogató pár vagy két részeg állat

A Harvey Weinstein-botrány óta az internet felrobban a szexuális zaklatásokat feldolgozó történetektől, a nők elnyomása elleni mozgalmaktól és a férfiakat köpködő posztoktól. Boldog-boldogtalan előáll egy inzultálós storyval. Már azt sem tudjuk, elhiggyük-e a rengeteg kegyetlen és kétségkívül felkavaró történetet vagy sem. Itt az ideje, hogy mi is kicsit körbejárjuk a témát, és megnézzük, mi ez az egész!

A fake news anatómiája

A fake news jelenség pár évvel ezelőtt olyan ironikus álhíroldalak sajátja volt, mint az Onion vagy a Hírcsárda, legfeljebb csak magukat túl fontosnak képzelő politikusok vették őket komolyan.