Wes Andersont nem kell bemutatni a groteszk kedvelőinek. A fantasztikus Róka úr (2009) és A Grand Budapest Hotel (2014) megálmodója ezúttal egy, a korábbi művei keverékének, de koránt sem korcsának tekinthető filmet alkotott. A Kutyák szigete (2018) annak ellenére, hogy animációs film, a legkevésbé sem gyerekeknek szól! Megkockáztatom: talán felnőtteknek sem.
Inkább Disney, mint Tolsztoj
Wes Anderson történetei sohasem voltak Háború és béke jellegűen bonyolultak. Ezúttal is a minimumra szorítkozott: az éppen újjá születő disztopikus Japánban a kutyák egy titokzatos módon elterjedt betegségben, a kutyanáthában szenvednek. Megaszaki polgármestere, Kobayasi egy közeli szemétlerakó szigetre száműzi valamennyi négylábút, hogy az emberektől távol pusztuljanak el. Örökbefogadott unokaöccse, Atari azonban nem törődik bele kutyája, Spots elvesztésébe, és a Kutyák szigetére megy, hogy megkeresse barátját.
A cselekmény inkább egy Disney-film, mint egy Tolsztoj-regény alapjára emlékeztet egyszerűségével és kiszámíthatóságával.
A történetnek azonban nem is kell ennél többnek lennie. Was Andersonnál soha nem maga az események, hanem azok stílusa volt a hangsúlyos. Különben sem izgulni megyünk be erre a filmre, hanem, hogy fürdőzzünk ennek a végtelenül tehetséges és egyéni látásmódú ember vízióiban.
Egy kutya Wes Andersontól: Jeff Goldblum / ContextUs
Magyarországon csak május elején mutatják be az új Anderson-filmet, a Kutyák szigeté t. Amerikában addigra már le is cseng, de újból Jeff Godblum nevétől hangos Hollywood. Mi a titka és hogy tud már 40 éve mindig a tűz közelében lenni? Rosszul gondoljuk, ha csak a Jurassic Park nagydarab melákjakánt tekintünk rá, sokkal több ő ennél!
A megállított mozgás
A stop-motion a filmkészítés egyik legpepecselősebb módja, de a türelemnek és a tehetségnek – hiába tart általában egy hétig egyetlen perc felvétele – megvan az eredménye. Valóság és animáció bámulatos keveredése ez a stílus, ahol minden képkocka az érzékeinkkel játszik. Mintha egy pillanatra megállítanánk a valóságot, hogy a legnagyobb részletességgel láthassuk a dolgokat. A kutyák sebzett testén akár egyesével meg lehet számolni a mocskos, érdes szőrszálakat, a robbanást követő fonalfelhőt akár szét is lehetne szedni.
Ez a „megállított mozgás” tökéletesen alkalmas annak a fekete humorral tálalt brutális őszinteségnek a prezentálására, ami a filmben megjelenik. Akárcsak a stop-motion által életre keltett mocskos, beteg, mégis jószívű és aranyos blökiket, úgy a történetet sem szabad csupán a felszíne alapján megítélni. Az egyszerű sztori ugyanis a diktatúra és a szólásszabadság kritikája, gyilkosság, állatkínzás, élet és halál témája épül – ez már nem igazán disney-s.
Kikoeteru!
Az animációs filmek egyik legnagyobb előnye, hogy a karakterhez nem jár hang, a rendező maga választhatja ki a megfelelőt. A Kutyák szigetének szinkronlistája pedig A+ kategóriás: Bill Murray, Harvey Keitel, Jeff Goldblum, Bob Balaban, Edward Norton, Jason Schwartzman, Tilda Swinton, Frances McDormand, Scarlett Johansson, Bryan Cranston, Greta Gerwig, Ken Watanabe és végül Yoko Ono.
Nem csupán neves, de minőségi gárdát vonultatott fel a film e téren. Mindegyikük életet ad a karakternek, a beszédstílus és a hang alapján akár kép nélkül is azonosítani lehetne az egyes szereplőket.
A minőséget félretéve is rendkívüli a film, elvégre hol látni olyat, hogy szándékosan nem tolmácsolnak minden külföldi szót a nézőnek? A film nagy része angol ugyan, a japán részeket azonban egyszer sem kapjuk meg első kézből – tolmácsolás vagy semmi!
Előnyben vannak a nyelvet ismerők, hiszen kevesebb szöveget kell olvasniuk – ám azok sem veszítenek semmit, akik nem beszélik a nyelvet. A nyelv itt elsősorban nem az információ átadására, hanem az autentikus hangulat megteremtésére szolgál, az érzéseken pedig nincs mit fordítani.
Ahol a kutya el van ásva
A mini Odüsszeia-történetet egyértelműen Atari és Főnök viszik el a hátukon. Szerencsére mind a ketten szerethetők, megérthető a motivációjuk és hibátlan karakterfejlődésen esnek át. A kutya a mellékkarakterek, vagyis mondhatni minden egyéb szereplő esetében van elásva. A Goldblum-Norton-Murray-Balaban quartett által megszólaltatott négytagú banda a film feléig a történet szerves részét alkotják – aztán eltűnnek az alagútban, és zsupsz, többé nincsenek is, egészen az utolsó képkockákig.
Helyüket átveszik az emberek vagy más kutyák, akik szintén fontos szerepet játszanak az események alakulásában – ám akikhez végső soron egyáltalán nem kötődünk annyira, mint hozzájuk. Bár minden szereplőről megtudunk többet vagy kevesebbet, senki sem marad hang, történet és tulajdonságok nélkül, mégis hiányérzete támad az embernek, amikor a pletykafészek kutya már nem mesél többet.
A nem szinkronhangok
Alexandre Desplat, a leginkább filmes csodáiról ismert francia zeneszerző nem először dolgozik együtt a rendezővel. Dalai nagyban hozzájárultak A Grand Budapest Hotel legendájához, most pedig a Kutyák szigetét tette feledhetetlenné. A film ikonikus hangsora folyamatosan feltűnik füttyben, dalban, rádióban, mégsem válik unalmassá.
Kutyák szigete – magyar feliratos előzetes
Kutyák szigete a Magyar Filmadatbázisban: goo.gl/Dg53hS Premier (HU): 2018.05.03. Kaland | Fantasy | Animáció | Dráma | Vígjáték | Sci-fi Rendező: Wes Anders…
A 22 számból álló soundtrack egyszerre adja vissza a klasszikus japán hangzást – például a kezdő jelentben a Shinto Shrine – és alkot egy fantasyba illő, mégis alapvetően ázsiai ihletésű hangvilágot. Az utazást megrövidítő montázs látványát az I Won’t Hurt You emelte abba magasságba, hogy minden kétség nélkül nevezhessem az animált filmtörténet egyik legmegragadóbb jelentének.