Nézem Képzőművészet 7 millió fontos rekordáron kelt el a bizonytalan eredetű...

7 millió fontos rekordáron kelt el a bizonytalan eredetű Korán a Christie’s aukcióján

Promóció

A 15. századból származó perzsa kéziratot a koronavírus-járvány korlátozásainak feloldása óta az első személyesen megtartott árverésen értékesítették az Egyesült Királyságban, de a kötet származását mindössze csak 40 évre visszamenőleg tudják igazolni.

Fölényes kategóriarekorddal nyitott újra a Christie’s

Promóció
- Advertisement -

Az 1766-ban alapított brit aukciósház, a Christie’s számos műtárgyat értékesített már csillagászati összegekért. A legnagyobb művészek alkotása közül is kiemelkedő a világ legdrágább festményeként számon tartott Salvator Mundi, de ők bocsátották árverésre Albert Einstein egyik levelét. Nekik köszönhetően kapta meg Jeff Koon a „világ legdrágább élő művésze” címet.

Eredete bizonytalan / Fotó: Christie’s

Idén júniusban egy 15. századi, kézzel írt perzsa Korán kötet rekordáron, 7 millió fontért kelt el a londoni aukciós ház árverésén, írja a The Art Newspaper. Ez a kódex becsült értékének tízszerese, és a kategória korábbi csúcstartójának számító, 3,7 millió fontért értékesített Korán kötet árának közel duplája.

Monet tavirózsás képe volt a Christie’s New York-i impresszionista aukciójának fénypontja

Az aukció teljes bevétele 279,2 millió dollár (80 milliárd forint) volt, amely a tavalyi impresszionista és modern árverésen elért bevétel fele, és szakértők szerint a visszaesés egy piaci korrekciót jelez. A vasárnapi árverésen a vásárlók 61 kikiáltási tételre licitálhattak, ezek közül 51 kelt el, ami 85 százalékos eladási arányt jelent.

A kéziratot valószínűleg az egyik timurida herceg udvarában, a mai Irán vagy Afganisztán területén készítették. 534 gazdagon illusztrált, aranyozott kínai papírból készült, arab kalligráfiával teleírt oldalból áll. A Christie’s iszlám és indiai műtárgyakkal foglalkozó részlege 600-900 ezer fontra becsülte az értékét.

Yael Rice, az Amherst College, Massachusetts és Stephennie Mulder, a Texasi Egyetem szakértője szerint a kötet nem rendelkezik hiteles származási bizonyítvánnyal.

A legutolsó ismert tulajdonosát csupán az 1980-as évekig lehetett visszavezetni: a könyvet az eladó édesapja vásárolta meg Londonban a ’80-as években.

A származás átláthatósága azt hivatott biztosítani, hogy egy adott műtárgy megvásárlása nem ütközik az 1954-es Hágai vagy az 1970-es UNESCO egyezménybe. Mivel a tárgynak nincs származási bizonyítványa, így nem is tudható semmi arról, milyen körülmények között került el keletkezésének helyéről

– mondják a szakértők.

A Christie’s biztos benne, hogy tiszta a múltja

Nem törvényi előírás a kulturális örökségnek számító műtárgyak esetében eredet igazolása, de kívánatos. A Christie’s aukciósház szóvivője azt állítja, 40 éven át egyazon gyűjteményhez tartozott a Korán.

Az extravagáns tervező, Eileen Gray által készített szék 22 millió eurót ér

Eileen Gray formabontó stílusával felrázta az avant-garde művészetet, és nevéhez köthető, hogy megalkotta a világ legdrágább székét. A tervezőnő által 1923-ban megálmodott szobabelső viszont a korabeli kritikusok körében nem aratott osztatlan sikert. „Egy szoba, amely csak a rémálmokhoz és álmatlansághoz való” – fogalmazott egy kritikus a radikális vonalvezetésű hálószobával kapcsolatban.

„Ahogy az a katalógusunkban is szerepel, néhány oldal a 19. században, feltehetően Közép-Ázsiában keletkezett. A könyv papírja Kínában, a 14. század végén vagy a 15. század elején készült, és a legtöbb oldalt Perzsiában írták a 15. században. A kézzel írott Korán kötetek személyes tárgynak számítottak, amelyet tulajdonosaik magukkal vittek utazásaik során. Rendkívül fontos a jelenlegi tulajdoni viszonyok és az értékesítési jogok birtokosának megállapítása. A Christie’s sosem értékesít olyan tárgyakat, amelyekről biztosan tudjuk vagy alapos indok alapján sejtjük, hogy lopott vagy illegális módon került el származási helyéről” – jelentette ki az aukciós ház szóvivője.

Inspired by the ‘odalisques’ of Eugène Delacroix and Henri Matisse, Pablo Picasso’s ‘Les femmes d’Alger’ series is considered his greatest artistic achievement after the Second World War.⠀ .⠀ Watch more in the full video, link in bio.⠀ .⠀ Pablo Picasso (1881-1973), ‘Les femmes d’Alger (version ‘F’)’, 1955. Estimate on request.⠀ .⠀ ONE: A Global Sale of the 20th Century – 10 July at Christie’s in New York.⠀ .⠀ #christiesone #art #artwork #artist #picasso #pablopicasso #painting #video

No Description

Rice és Mulder szerint a kéziratok történelmi jelentőségük ellenére gyakran kevesebb figyelmet kapnak, mint a többi veszélyeztetett kulturális örökség. A könyvek megcsonkítása és a hiányos származási bizonyítvány miatt sokkal kevésbé vagyunk képesek rekonstruálni a múltat. A két szakértő ezzel a tavaly októberi, szintén a 15. századból származó timurida kódexből származó két oldal értékesítésére céloz, amely ugyancsak a Christie’s-nél történt.

Az iszlám kódexek iránt érdeklődők pár hete az Izraeli Nemzeti Könyvtár jóvoltából számos értékes ritkaság között böngészhet virtuálisan és ingyenesen.

Promóció
Promóció
Promóció

legnépszerűbbek

A WHO üzeni: ezeket tartsd be, hogy ne kapd el a koronavírust

Az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) ajánlásokat tett közzé, milyen szabályokat érdemes betartani a megelőzés gyanánt, valamint mik a koronavírus tünetei.

Az olasz nővér megmutatta, milyen káros hatásai vannak a koronavírusnak

Egy olaszországi nővér a koronavírus frontvonalából posztolt.

Így teszi tönkre a tüdőt a koronavírus

A felvételek az egyik olyan kínai páciens tüdejéről készültek, aki még tavaly decemberben hunyt el Kínában.
Promóció

a szerk. ajánlása

Andy Warhol cipőillusztrátorként kezdte – Érdekességek a pop-art atyjáról

Andy Warhol a XX. század egyik legmeghatározóbb művésze volt.

Laczkovich Borbála, a Banksy-kiállítás kurátora: „A felszín mögött egy komplex és ellentmondásos képet kapunk”

Laczkovich Borbála, a Godot Kortárs Művészeti Intézet kurátora segítségével tisztába tesszük, mit is jelent egy Banksy-mű hitelessége, jogos-e a művész szellemiségére hivatkozni a kiállítás ellen, miközben jópár műhelytitokra és felszín alatti sztorira is fény derül.

Saiid: „Ugyanaz a vonat, csak lecsatoltak egy pár vagont”

A lényeg, hogy az „élet szörfdeszkáján” sodródni és ride-olni is ugyanolyan jó lehet!

ez is érdekeltéged
<3