Nem értették meg a művészetének komolyságát
Tracey Emin brit feminista festőművész-szobrász-képzőművész interjút adott a BBC Radio 4-nek, amelyben többek között a művészetéről, magáról a művészetről, a rákkal való küzdelméről és David Bowie barátságáról is beszélt – írta a The Guardian.
Az 58 éves Tracey Emin, akit 2011-ben a Királyi Akadémia rajzprofesszorává neveztek ki, a ’90-es években szerzett hírnevet és ismertséget az Everyone I have slept with 1963-1995 (Mindenki, akivel valaha lefeküdtem 1963-1995 között) című műalkotásával, és azóta is a figyelem középpontjában áll. Azonban előtte „átnéztek rajta”, észre sem vették a szakmában sem az elmúlt 20 évben, sőt az emberek nem értették meg művészetének „komolyságát”.
Ma már viszont a BBC szerint a „legünnepeltebb” művész az Egyesült Királyságban.
Mindenki, akivel valaha lefeküdtem, 1963-1995
A műalkotás egy sátor volt, amelybe mindenki nevét beleírta, akivel valaha lefeküdt Tracey Emin. Ikonikussá vált, a művet Charles Saatchi iraki-brit üzletember-műgyűjtő vásárolta meg.
Ehelyett, mint hozzátette, „nárcisztikus, tébolyodott, sikoltozó banshee-nek” gondolták őt. (Egy ír legenda szerint a banshee egy női boszorkányszellem, ami sikoltásával figyelmezteti a ház lakóit, hogy valaki hamarosan meg fog halni.)
Szerinte magányos a művészélet
Legutóbbi kiállításai között szerepel egy 2018-as neonreklám a londoni St. Pancras vonatállomáson, amelyen az I want my time with you (Veled akarom tölteni az időm) felirat olvasható, tavaly pedig festményeit, neonjait és szobrait is kiállították Edvard Munch művei mellett a brit Királyi Akadémián.
A szombat este sugárzott interjúban Emin beszélt a művészetről mint életformáról is. Mint mondta, az élet művészként „igazán magányos”. Szerinte nem lehet művész valaki, aki a bulikat járja – „az sosem fog működni”.
„Van egy részed, amelynek mélyre kell menni, ahogy én szoktam mondani, «belül a barlangban», és ha nem mész be a barlangba, soha nem fogsz művészetet létrehozni. Képesnek kell állni és látni magad ahhoz, hogy létrehozd a művészetet” – tette hozzá.
Legyőzte a rákot is Tracey Emin
Tavaly egyébként hólyagrákot diagnosztizáltak nála, de egy sor műtéten átesett áprilisban, majd bejelentette, kigyógyult a betegségből. Felépülése során azt mondta, hogy életét az orvostudomány mellett a szerelem mentette meg. Mint hozzátette, a rákdiagnózisa előtt lett szerelmes.
A sebészem kedves volt, bár valójában egy robot végezte el az összes műtétemet, ami egészen hihetetlen. De azt hiszem, a szerelem mentett meg, (…) nem a művészet. Közvetlenül azelőtt szerettem a páromba, hogy megtudtam volna, hogy rákos vagyok
– árulta el őszintén Emin, aki azt is elmesélte, hogy egy véletlen találkozás David Bowie-val egy kensingtoni libanoni étteremben még 1996-ban odáig vezetett, hogy összebarátkozott a néhai zenésszel.
Mihályi Barbara: Testképzavar és manipuláció
A mindennapjainkat átható médiamanipuláció hatását saját testének művészi ábrázolásával mutatta be Mihályi Barbara diplomakiállításán. A mentális és fizikai szenvedés erotikával fűszerezve köszön vissza képeken.
Kapcsolódó cikk
„Valaki az asztal fölé hajolt, és azt mondta: «Nagyon sajnálom, hogy közbeszólok, a nevem David, és csak azt szeretném elmondani, mennyire szeretem a munkádat.» Majd Felnéztem, David Bowie pedig rám, és azt mondtam: „Szintén” – emlékezett vissza Emin.
„És barátok lettünk. Egyszerűen elképesztő volt, hogy az egyetlen emberrel, akinek nagy rajongója voltam, barátságot kötöttem” – tette hozzá.
Sonia Boyce az első brit művész, aki képviselheti hazáját a Brexit után a Velencei Biennálén
A britek kiválasztották, hogy ki fogja képviselni az országot a Brexit utáni első Velencei Biennálén 2021-ben. Ismerkedjünk meg Sonia Boyce-szal!