Lilly Wachowski, a kultikus Mátrix-filmek író-rendezője elárulta: örül, hogy kiderült az eredeti rendezői szándék. Húsz évvel ezelőtt azonban a világ még nem állt készen erre a felismerésre.
Egy rejtéllyel kevesebb, egy bizonyossággal több
Több mint két évtizeddel az első Mátrix-film bemutatója után Lilly Wachowski megerősítette, amit a rajongók már jóideje sejtettek, írja a Dazed. A Wachowski nővérek, Lilly és Lana által írt és rendezett trilógia valójában a transzneműség allegóriája.
Ők már a három film bemutatása után felvállalták transz identitásukat, Lana 2010-ben, Lilly 2016-ban. A rajongók és a kritikusok azóta azon törik a fejüket, hogy vajon Thomas Anderson (Keanu Reeves) filmbeli kalandjai párhuzamba állíthatóak-e a nemváltás során megtapasztaltakkal.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Nem tudnám megmondani, milyen hatást gyakorolt a tudatalattimban jelen lévő transzneműségem a film elkészítésére. Mindig is képzeletvilágban éltünk. Ezért vonzódtam a sci-fi és a fantasy világához, ezért játszottam Dungeons & Dragons-t. Világok teremtéséről szólt. Filmesként rendkívül felszabadítóan hatott ránk, mert olyan dolgokat tudtunk elképzelni, amiket akkoriban nem láthattunk a filmvásznon[/perfectpullquote]
– nyilatkozta Lilly Wachowski a Netflixnek.
Húsz év után a világunk megérett a Mátrix-sorozatra szerintetek?
Ha időtálló filmet kellene mondani, a biztos, hogy szerepelne a listában. Egyrészt azért, mert 1999-ben a mesterséges intelligencia még csak gyerekcipőben járt, másrészt pedig azért, mert azon történetek egyike, amely mélységgel rendelkezik. Amit a legtöbb film nehezen ér el. Mi több, átadni egy üzenetet a közönségnek nem olyan egyszerű.
Hozzátette, hogy a filmek újranézése immár transzszemüvegen keresztül azt bizonyítja, hogy a művészet folyton mozgásban van. „Bár az identitásunk és az átalakulásunk rendkívül fontos összetevője a munkánknak, a legszilárdabb alap, amelyből minden ötlet kiindul, továbbra is a szeretet marad” – folytatta.
A negyedik részt már eleve transz-szemszögből nézhetjük
Lana Wachowski jelenleg a széria negyedik folytatásán dolgozik – már júliusban folytatták a vírus miatti forgatási stop után a munkát. Reeves, Carrie-Anne Moss és Jada Pinkett-Smith visszatérnek jól megszokott karakterükhöz, Yahya Abdul-Mateen és Neil Patrick Harris pedig új szereplőkként csatlakoznak a stábhoz.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Annyira örülök, hogy a filmek ilyen sokat jelentenek a transzneműek számára. Rengetegen mondták már nekem, hogy a Mátrix megmentette az életüket[/perfectpullquote]
– árulta el Lilly, aki a legnevesebb celebeket is elküldi a fenébe, ha tiszteletlenül bánnak a sorozat örökségével.
Why The Matrix Is a Trans Story According to Lilly Wachowski | Netflix
21 years after The Matrix debuted and blew our minds, Lilly Wachowski looks back on the film’s legacy, discusses the trans allegory at the center of the sci-…
„Örülök annak is, hogy a Mátrix-filmek most a transzneműség narratívájával kerültek be újra a közbeszédbe. Boldog vagyok, hogy segítő kezet nyújthatok nekik az átváltozásuk során. Végre kiderült az eredeti rendezői szándék. A világ akkor még nem állt készen rá” – tette hozzá Wachowski.
Ez most műtő vagy forgatási helyszín? Így indultak újra a filmforgatások az Egyesült Királyságban
A brit film- és televíziós produkciók gyártását éppen ereje teljében érte a koronavírus-járvány. Rekordmennyiségű, 3,65 milliárd angol font értékű befektetés érkezett már 2019-ben is az iparágba. Úgy kalkuláltak, idén még ezt is túlszárnyalható. A legnagyobb filmstúdiók tele voltak megrendelésekkel, nem is győzték kiszolgálni a kedvező adózási környezet és a kompetens szakembergárda miatt egymás sarkát taposó hollywoodi produkciókat.
A bemutatóig pedig ebben a cikkünkben lehet megtekinteni a „rendkívül ambíciózus” legújabb epizód néhány jelenetét, amelyek még a koronavírus-járvány kitörése előtt szivárogtak ki.