Reed Hastings az alapítás, 1997 óta áll a Netflix élén. Számos sikeres stratégia kellett ahhoz, hogy 2020-ra a cég uralja az egyre élesedő verseny ellenére a globális streamingpiacot. Most könyvet írt vállalatirányítási felfogásáról.
A Netflix sikerének titkai: helyzetfelismerés és megújulás
A Netflix a világ legnagyobb streamingszolgáltatója, a vállalat értéke 230 milliárd dollár. A cég a világjárvány egyik nagy győztese lett. Ők tűzték műsorra a karanténkorszak legnépszerűbb sorozatát, a Tiger Kinget, és idén nyáron elérték a 193 millió előfizetőt. Csak az idei első negyedévben 16 millióan, az első félévben 26 millióan csatlakoztak újonnan a szórakoztatóipari óriáshoz, ez utóbbi szám a 2019-es hasonló időszaki adat kétszerese. Egy amerikai felmérésben a résztvevők 41%-a a karantén feloldása után is őket nézné a legszívesebben, amivel messze verik a konkurenseiket. Az idei Emmy-díj jelöltjei közül 160 nevezett köthető a csatornához, ami abszolút rekordnak számít – az HBO 107 jelöléssel végzett a második helyen.
Vajon mi a Netflix titka? Reed Hastings-t, a cég társalapító-vezérigazgatóját szeptember 8-án megjelent könyve, a No Rules Rules (Az a szabály, hogy nincs szabály) kapcsán kereste fel a The Guardian, hogy a streamingcsatorna sajátos üzleti stratégiájáról beszélgessenek.
A tragikusan elhunyt Ayrton Senna életéről készít minisorozatot a Netflix
A széria a háromszoros világbajnok személyiségét és családi kapcsolatait mutatja be – számolt be a . A sorozat a brazil autóversenyző pályafutásának kezdetén veszi fel a fonalat, amikor Ayrton Senna Angliába költözött, és egészen a tragikus imolai balesetig követi nyomon az eseményeket.
1997-es megalapítása óta a Netflix először legyőzte egyik fő riválisát, az amerikai film- és videójáték-kölcsönző hálózatot, a Blockbustert, amely aztán 2010-ben végleg meg is szűnt. Idő előtt felismerték a technológiai váltást, és simán megugrották a DVD-ről az online tartalomszolgáltatásra történő átállást. Szinte minden versenytársuknál előbb ráébredtek, hogy mennyire fontos saját gyártású produkciókkal előállni, és létrehozták a saját hollywoodi filmstúdiójukat. Minden évben jelentős mennyiségű díjat zsebelnek be a legjelentősebb filmes megmérettetéseken.
Tavaly éleződött csak ki igazán az amerikai „streamingháború” számos új szereplő (Quibi, Disney+, Peacock és az HBO Max) megjelenésével. Mégis: a „Netflix-nézés” nagyjából egyet jelentett a #maradjotthon szlogennel a karantén ideje alatt az emberiség jelentős részének kollektív tapasztalata szerint.
A Netflix sikerének titkai: állandó innováció
„Tök bénák vagyunk – ezt szoktam mondogatni a cégen belül. Pedig egész jók vagyunk. De most még nagyon bénák vagyunk ahhoz képest, hogy hol leszünk majd három év múlva” – mondta el büszkén Hastings, hogyan lehet elérni az állandó elégedetlenségből fakadó folytonos jobbítási szándékot és soha nem szűnő innovációt.
Az ő munkája pontosan ebből áll: arra ösztökéli a munkatársait, hogy mindig kísérletezzenek újdonságokkal, kérdőjelezzék meg az idejétmúlt feltételezéseket, ő pedig kitalálja, mi is legyen a cég következő előrelépése.
Ezeket a sorozatokat és filmeket nézik a hollywoodi sztárok a karanténban
Ezeket a sorozatokat és filmeket nézik a hollywoodi sztárok a karanténban Ha már kezdesz kifogyni a sorozatokból Egészen a koronavírus-járvány kezdete óta azon voltunk, hogy olyan tartalmakat készítsünk, amelyekből ötleteket merítve szórakozva tudjátok eltölteni a karantén idejét.
A saját gyártású tartalmak készítése nem melléktevékenység, hanem a fő profil. A Netflix sosem csinált abból titkot, hogy ők elsősorban nem a rivális csatornákkal versenyeznek, hanem a néző szabadidejéért.
Tehát nem az HBO-t akarják legyőzni, hanem a néző könyvolvasásra, YouTube-ozásra, videójátékozásra, a közösségi oldalakra, baráti vacsorákra fordított idejét akarják maguknak megnyerni.
Ennek egyik nyitja, hogy változatos és nagy mennyiségű tartalommal jöjjenek ki – most éppen a tehetségkutató realityshow-k világa felé nyitnak. Ezt pedig úgy lehet elérni, hogy sok kollégát hoznak döntési pozícióba saját költségvetési kerettel.
A Netflix sikerének titkai: vásárolj!
Egy másik stratégia pedig a konkurencia ellehetetlenítése. A Netflix irdatlan pénzeket mozgat meg azért, hogy például az olyan piacokon, mint az Egyesült Királyság, a kisebb helyi tévécsatornák elől felvásárolja az olyan jellegű műsorokat, amilyeneket többnyire ők szoktak sugározni.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]A streamingóriások gyakorlatilag mindent felvásárolnak a kis televíziók elől. Hacsak nem leszünk képesek olyan újkeletű tartalmakat kitalálni, amelyek elsősorban a helyi lakosok életéről, világlátásáról szólnak, akkor nagyon sötéten látom a hagyományos műsorszolgáltatók jövőjét[/perfectpullquote]
– jelentette ki John McVay, az Egyesült Királyságban működő Független Televíziós Műsorgyártók képviselője.
A koronavírus azért annyiban a Netflix-re is hatott, hogy nekik is szüneteltetniük kellett saját készítésű tartalmaik forgatását. A Society (A társadalom) című ifjúsági drámasorozat második évadját a járványból kifolyólag kénytelenek voltak elkaszálni a forgatások körüli rengeteg bizonytalanság miatt.
Harry és Meghan Markle Netflix-sztárokká válnak
Hamarosan Harry (akinek már nem jár a hercegi megszólítás) és a jótékony Meghan Markle is bekapcsolódik a streaming-bizniszbe: a házaspár ugyanis szerződést kötött a Netflix-szel, tudta meg a . Sussex-ék ezekszerint nem véletlenül költöztek idén Kaliforniába: Hollywood környékén keresgéltek filmes és tévés elfoglaltságot.
„Azt kell jól eltalálni az üzleti életben, hogy milyen utakat járunk be és hogyan alakul a játék menete. Ha ismeretlen útra tévedünk, akkor könnyen mattolhatnak. Akkor leszünk jó sakkozók, ha mindig ügyesen alakítgatjuk a lehetőségeinket” – vélte Hastings, aki szerint az üzlet olyan, mint egy sakkjátszma.