2007-ben a galériában még megvolt a festmény
Egy családi viszály és egy rejtélyes cég bírósági ügyei között hat éve valahogy nyoma veszett egy 10 millió dollár értékű Botticelli-festménynek, írja a The Guardian.
Sandro Botticelli, az egyik legkiválóbb itáliai reneszánsz mester műhelyében készült Madonna gyermekével (1485) című festmény valaha egy Imelda Marcos nevű nő tulajdonában állt. A festményt utoljára 2007-ben láthatta volna a nagyközönség Lawrence Salander New York-i galériájában. A szélhámos bűnöző Salander több millió dollárral csapott be műgyűjtőket és művészeket, többek közt idősebb Robert De Nirót, a színész festőművész édesapját. Ezért egy razzia során, még a megnyitó előtt letartóztatták. Salander 2010-ben börtönbe került, és a hitelezői igyekeztek minden áron bebizonyítani, hogy ellopta tőlük a kiállított képeket, köztük a Botticelli-Madonnát is. A 2014-ben meghozott bírósági ítélet szerint a festményt vissza kellett szolgáltatni egy bizonyos Kraken Investments nevű, homályos hátterű, az adóparadicsomnak számító Brit Virgin-szigeteken bejegyzett cégnek. Ez a cég kölcsönözte a kiállításra a képeket a galériának. Ronald Fuhrer, a cég tanácsadója azt nyilatkozta még abban az évben az ArtNet portálnak, hogy visszakapták a Botticelli művét.
400 évig hitték azt, hogy Botticelli-hamisítvány, pedig eredeti
Kiderült, hogy szinte bizonyosan Botticelli dolgozott a képen.
Kapcsolódó cikk
Az Európai Oknyomozói Együttműködés (EIC) elnevezésű, neves nemzetközi médiumok újságíróiból alakult hálózat nemrég olyan dokumentumokra bukkant, amely egy megszüntetett vagyonkezelő céghez, a La Hougue-hoz vezettek. Ez a cég állhat valójában a Kraken Investments mögött.
A dokumentumok szerint a Kraken és így a festmény utolsó tulajdonosai egy kanadai üzletember, John Dick fia és lánya. Tanya Dick-Stock, mint állítólagos cég- és társtulajdonos, felháborodva tudta meg, hogy a nevét felhasználták a cégben. Így tudomása és beleegyezése nélkül került a festmény is a nevén lévő cég birtokába.
Hamis dokumentumok és áltranzakciók hálójában
Márciusban Dick-Stock beperelte az apját, hogy visszaszerezzen tőle néhány vagyontárgyat, amely szerinte őt illeti meg. A nő azt állítja, a Kraken Investments valójában az apja pénzügyi közvetítő cége. Az idős üzletember ezt tagadja. A nő testvérének szerepe nem tisztázott pontosan, de úgy tűnik, ő nem követett el jogsértést.
A kiszivárogtatott dokumentumok között található egy, a La Hougue egyik tanácsadója, Richard Wigley által kibocsátott, Ronald Fuhrer nevére szóló számla „dokumentumok elkészítéséről” a férfi 2005-ben történt válásával kapcsolatosan.
Paintings by Sandro Botticelli: Madonna - Music by J. S. Bach (HQ)
Alessandro di Mariano di Vanni Filipepi (c. 1445 - May 17, 1510), known as Sandro Botticelli, was an Italian painter of the Early Renaissance. He belonged to...
Egy további, 2003. márciusi keltezésű dokumentumban az áll, hogy a festmény a Kraken tulajdonába került 2,2 millió dollár értékben, a Fuhrernek nyújtott kölcsönért cserébe. De tekintettel arra, hogy Wigley először elismerte, hogy „készített bizonyos dokumentumokat”, néhányan kétségbe vonják, hogy valódi tranzakció áll-e a papírok mögötte. A Der Spiegel kérdésére, miszerint valódi volt-e a szerződés, azaz Fuhrer válásakor már nem volt a tulajdonában a kép, az ügy egyik szereplője sem válaszolt.
Miután az EIC közzé tette a dokumentumokat, a világsajtó azt sugallta cikkeikben, hogy a La Hougue nagyértékű csalást követett el a hamis kölcsönszerződéssel, hogy így rejtsék el az ellopott készpénzt és egyéb értéktárgyakat.
Egy spanyol műkereskedő azt állítja, megtalálta a hányatott sorsú Frida Kahlo-festmény eredetijét
A szakértők szerint viszont fényképről is látszik, hogy hamisítvány.
Kapcsolódó cikk
Senki sem tudja, hogy a Kraken nevű céggel mi lett azóta, működik-e még egyáltalán. Azt pedig pláne nem, hogy most végül hol lehet a Madonna gyermekével? Dick-Stock szóvivője azt állítja, hogy a föld alól is előkerítik.
Bizonyára érdemes lesz minden követ megmozgatniuk, hiszen a reneszánsz mester képei hatalmas összegeket érnek. Esetleg érdemes lenne a Samsunghoz fordulniuk, akik egészen sajátos módon próbálják megtalálni a világ legdrágább eltűnt festményeit.