Mi az oka ennek a féktelen műkincsvásárlási láznak? Kik vásárolnak és miket?

Pezsgő ázsiai műkincspiac

Miközben a nyugati műkincspiac még mindig lábadozik az első hullám után, addig Ázsia az élre tör a műalkotások vásárlása térén is, írja a The Art Newspaper

azsia mukincspiac 2020 valtozas scaled
/ Fotó: Katherine Hardy

Főleg Hongkongban pezsgett a piac: a Phillips és a Christie’s aukciósház is rekordösszegekért értékesítette fiatal művészek – Salman Toor, Nicolas Party, Amoako Boafo, Shara Hughes, Dana Schutz és Matthew Wong – alkotásait. De az ázsiai vevők az olyan jól csengő nevekért, mint Yayoi Kusama, Yoshitomo Nara vagy Bernard Frize is hajlandóak voltak mélyebben a pénztárcájukba nyúlni.

Kapcsolódó cikk

A Covid-19 után a művészeti vásárok is hatalmas tömegeket vonzanak, a kiállítók kifejezetten elégedetten nyilatkoztak a bevételekről. 

Ben Clark, aki 2017 és 2019 között a Christie’s Asia elnökhelyetteseként tevékenykedett Hongkongban, egyáltalán nem lepődött meg a jelenségen. Három éve tapasztalta az ázsiai műkincspiac folyamatos megerősödését. Az utóbbi fél évben azonban egy fontos változás történt: megjelentek azok a fiatal, új befektetők, akik eddig luxustermékeket vagy ékszeket vásároltak elsősorban.

Egy hongkongi műkincspiaci tanácsadó is megerősíti ezt a megfigyelést. Hozzátette, hogy rengeteg készpénz halmozódott fel mind Hongkongban, mind Kínában. A kínaiak ösztönösen jó szerencsejátékosok, és szeretnek inkább tárgyi eszközökbe befektetni, ehhez pedig ideális terep a műgyűjtés. Ráadásul más lehetőségük jelenleg nincs is nagyon, mert az ingatlanpiac belassult. 

Fiatalok, jól képzettek és gazdagok

„Kialakult egy 30-40 éves gyűjtőkből álló új vásárlóközönség. A legtöbben hightech-cégeknél dolgoznak, komoly vásárlóerővel rendelkeznek. Ők már nem bánnak olyan óvatosan a pénzükkel, mint az előző generációk és egyértelműen a kortárs művészet érdekli őket”

– nyilatkozta egy hongkongi műgyűjtő. 

Újabban a magasan jegyzett nemzetközi művészek iránt is elkezdtek érdeklődni. A legutóbbi aukciókon már megjelentek David Hockney, Albert Oehlen, Jean-Michel Basquiat vagy George Mathieu alkotásai is.

Könnyen elkelnek a színes, kommersz, szemet gyönyörködtető képek is. Egy fiatal vevőnek 500 ezer-1 millió dollár aprópénz. Az Instagramról vagy az ismerőseiktől a közösségi médián keresztül hallanak a művészekről. 

A fiatal ázsiaiak iskolázottak, sokat utaznak, és múzeumokba, galériákba is járnak, mindez pedig kihatással van a piacra. Bár az elithez tartozó befektetői kör nem bővült, az ő számuk továbbra is elég alacsony, az igazi változást az alattuk lévő kategóriában a fiatal, jól képzett vásárlók egyre nagyobb aktivitása hozza. 

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet