A normandiai „Covid-kollekció” iPaden készült képeiből állt össze David Hockney régóta várt kiállításának anyaga. A kortárs brit festőművésznek ez lesz az első tárlata a londoni Királyi Akadémián.

Óda a tavaszhoz egy világszerte nehéz időszakban

Zöldellő kert, virágzó ágyások, rügyező fák, egy kis tavacska, amelyben vízililiomok nőnek: ezek David Hockney fénnyel és élettel teli képeinek fő témái. Meg is jegyezte, kicsit unalmas is, hogy minden képéről a tavasz árad. 

A párizsi kiállítás után most a londoni Királyi Akadémián mutatják be a 83 éves képzőművész „Covid-kollekcióját”, vagyis a The Arrival of Spring, Normandy, 2020-at, (A tavasz megérkezik Normandiába, 2020). A The Guardian Hockney életének talán legfontosabb tárlatának nevezte az eseményt.

David Hockney Kiallitas Normandiai Kepek
David Hockney Ruby Kutyájával Normandiai Házában / Fotó: Jean-Pierre Gonçalves De Lima

Hockney korát meghazudtoló természetességgel kezdett el az iPadjén festeni. Majd miután igényei szerint egy informatikus segítségével továbbfejlesztették a Brushes applikációt, még nagyobb sebességre kapcsolhatott. Hiszen, ahogy mondja, a rajzolásnak is megvan a maga sebessége, ami Rembrandt rajzain jól látható. A digitális festményeket kinyomtatták, és így még jobban mutatnak, mint képernyőn.

Tavaly az első koronavírus-hullám sokkjának kellős közepén bejárták a világsajtót Hockney normandiai házában készült ragyogó, erőteljes színekkel készült tavaszi képei. A járvány miatt a világ bezárkózott, de a festőművész élete legboldogabb időszakát élte meg: hosszú órákon át, teljes nyugalomban dolgozhatott. A második hullám során sem hagyott fel az alkotással.

Sem Hockney szmogos, a szénportól feketéllő, fénytelen szülővárosában, Bradfordban, sem választott hazájában, a napsütötte Kaliforniában, ahol 1964-től élt, nem ismerhette meg a tavaszt. 

Először akkor élte meg igazán, amikor ismét több időt kezdett el Nagy-Britanniában tölteni. 2002-ben modellt ült Lucian Freudnak, reggelente a Holland Parkban sétálgatott, és csak arra bírt gondolni, milyen nagyon izgalmas, ahogy kitavaszodik.

A szürkeségből a fények és telt színek festőjévé vált David Hockney

A kiállítás egyben főhajtás azon mesterek – Monet, Matisse és Picasso – előtt, akik a legnagyobb hatással voltak Hockneyra. És persze Van Gogh előtt, akiről azt hitte, hogy nagyon gazdag lehetett, hiszen két tubus kék festéket is elhasznált, hogy megfesse az eget.

Gyerekkorától kezdve festőművész akart lenni. Képei – a híres kaliforniai úszómedencés villák a szikrázóan tiszta, kék éggel, a csillámló víztükörrel és a csobbanás fehér habjával – az élet élvezetéről, a szabadságról és a boldogságról szólnak. Ő festette meg először a melegek vágyakozását, akkor, amikor még törvénytelennek számított a homoszexualitás Nagy-Britanniában.

David Hockney's lockdown sunrise and other masterpiece dawns

David Hockney created a glorious depiction of a sunrise on his iPad in April and emailed it from his lockdown in Normandy to the Guardian's art critic Jonath...

2018 novemberében az 1972-ben készült a Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) című önarcképe 90 millió dollárért kelt el, ezzel a világ legdrágább festménye lett, amelyet jelenleg is élő művész alkotott. De ekkor már a világrekordnál sokkal jobban érdekelte, hogy megtalálta saját „földi paradicsomát”, a normandiai házat, ahol „minden egészen hihetetlenül zöld”.

„Tanítom a franciákat, hogyan kell megfesteni Normandiát. Egy ideje már nem is festenek. Az ismert francia posztmodern filozófus, Jacques Derrida mondta, hogy a festészet halott. Szerintem ez nem igaz, hanem ma már az egyetlen ábrázolási mód, amelyet komolyan vesznek, az a fotózás. Ma már mindenki fotós. Pedig a rajzolás sokkal érdekesebb. Ha fényképeztem volna, közel sem lennének ennyire jók” – jelentette ki a művész.

Kapcsolódó cikk

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet