Márciusban egy újabb Vincent van Gogh-portré, a La Mousmé című rajza kerül kalapács alá, amely rekordot dönthet.

La Mousmé, a fiatal lány

Egy londoni műkereskedő család adja el az 1888-ban készült japán ihletésű rajzot, amely egy provence-i lányt ábrázol. Ez lehet a holland művész, Vincent van Gogh aukción elkelt legdrágább rajza, ha a Christie’s szakembereinek becslése beválik – adta hírül a The Art Newspaper.

Vincent Van Gogh La Mousme Festmenyek Arveres Aukcio Papirrajzok
Vincent Van Gogh: La Mousmé / Fotó: Christie's Aukciósház

Van Gogh 1888 júliusának a végén, miközben Arles-ban éppen a híres „sárga házban” élt, készített egy festményt, amelyről egy levelében ő maga így írt festőbarátjának, Emile Bernardnak:

Most fejeztem be egy tizenkét éves fiatal lány portréját: barna szem, fekete haj és szemöldök, (…) a háttér fehér, (…) lila csíkos vérvörös kabát, a szoknya kék, nagy narancssárga foltokkal, oleandervirág az édes kis kezében.

A festő a képnek a La Mousmé címet adta, amely szót Pierre Loti (eredeti nevén Julien Louis Marie Viaud) egy évvel korábban megjelent regényéből, a Madame Chrysanthème-ből kölcsönzött; a tengerésztisztből lett író története egy Japánba került francia tengerésztiszt és egy fiatal japán nő szerelmét és házasságát meséli el, a „mousmé” pedig – amely az író szerint a legszebb szó a japán nyelvben – fiatal lányt jelent. 

Ki volt ez a rejtélyes lány, akitől Vincent van Gogh elámult?

Hogy ki volt a jelenleg a washingtoni National Gallery of Art gyűjteményéképen látható kislány, az nem tudható. Némelyek úgy vélik, hogy annak a molnárnak a gyermeke lehetett, aki abban az Arles melletti malomban élt, amelyet a holland festőművész ugyancsak 1888-ban megfestett, mások szerint viszont a kép talán Thérèse Mistralt, Van Gogh sárga házbeli takarítónőjének, Thérèse Balmossière-nek a tizenkét éves unokahúgát ábrázolja, ám ezekre a felvetésekre nincs bizonyíték. 

Vannak olyanok is, akik szerint a képen látható lány ugyanaz, mint akit ugyancsak 1888-ban Christian Mourier-Petersen (1858–1945) dán festőművész is lefestett és az alkotást Arles-i fiatal nő címmel látta el. Ennek az elméletnek a hívei szerint a dán festő „közvetítette” kollégájának, Van Gogh-nak a fiatal lányt, aki gyakran panaszkodott, hogy milyen nehezen talál magának modelleket, akik hajlandók vállalni a portrék elkészítéséhez szükséges hosszú üléseket.

Van Gogh-tól Freudig

A hollan festőművész több, kisebb rajzot is készített még a titokzatos lányt ábrázoló festményről. Ezek közül az egyik a moszkvai Puskin Múzeumban található, egy másik pedig a párizsi Musée d’Orsay-ban, Paul Gauguin egyik ott őrzött jegyzetfüzetébe beleragasztva (aki vélhetően Van Gogh-tól kapta). Tavaly júniusban egyébként nyilvánosságra hozták a két 19. század két kiemelkedő alkotójának levelezését, amelyet aztán aukcióra bocsátottak. Az árverésen az amszterdami Vincent van Gogh Museum vásárolta meg azt.

Vincent Van Gogh La Mousme Rajz Puskin Muzeum
A Puskin Múzeumban Őrzött Rajz A Festményről / Fotó: A Moszkvai Múzeum Hivatalos Honlapja

És végül néhány nappal a festmény után elkészítette azt a nádtoll-rajzot is a lányról, amelyet 2021. március 1-jén a New York-i Christie’s aukciósház Works on Paper, Van Gogh to Freud (Papíralapú munkák Van Gogh-tól Freudig) című árverésén igyekeznek új tulajdonost találni a remekműnek.

Az értékét előzetesen 10 millió dollárra becsülik, amely körülbelül 3 milliárd forint. Noha megszokott, hogy az előzetesen becsült ár sokszorosáért kel el az adott tárgy (lásd: Bonaparte Napóleon kulcsa, amely halálának helyszínét zárta és nyitotta vagy a Nirvana zenekart frontemberének, Kurt Cobainnak gitárja, amit a legendás MTV Unplugged koncertjét használt), ha csak 10 millió dollárért is talál új tulajdonost, ez lenne majd a művész papíralapú munkái közül a legdrágább. Eddig ugyanis a festőművész rajzai közül csak egy, ugyancsak 1888-as, virágoskertet ábrázoló rajzért fizettek 1990-ben a Christie’s-nél 8.360.000 dollárt, valamint 1999-ben a Sotheby’s-nél egy olajfaligetet megörökítő 1889-es másikért adtak 8.574.000 dollárt.

A La Mousmé története kézről kézre

Eredetileg egyébként egy ausztrál festőművész barátjának, John Russellnek küldte el Vincent van Gogh. Mint ismert, több, saját festményéről is készítet „rajzmásolatokat”, ezek közül többet ma különböző nagy múzeumok gyűjteményeiben őriznek.  

John Russell egyébként eladta egy árverésen a szóban forgó rajzot 1920-ban, Párizsban.

A kép később Kurt Hirschland német bankár tulajdonába került, aki a nácik hatalomra kerülése után zsidóként kénytelen volt elmenekülni Németországból. Mielőtt 1940-ben a megszállt Hollandiából is tovább kellett volna állnia Amerikába, Amszterdamban a németek elkobozták tőle a rajzot. 

Kapcsolódó cikk

A kép aztán 1943-ban a Stedelijk Museum gyűjteményébe került, ők azonban 1956-ban visszaadták azt az eredeti jogos tulajdonosnak, Hirschlandnak. Az ő halála után a rajzot a fia örökölte meg, aki 1983-ban eladta azt a londoni műkereskedőnek, Thomas Gibsonnak, az 1969-ben alapított Thomas Gibson Fine Art Limited alapítójának. Ezt követően pedig az ő fiai – miután ő évekkel ezelőtt kiszállt az üzletből – adták be az árverésre. Innen folytatódhat a titokzatos fiatal lány története.

És ha ennyire beleélted magad a legendás remekművek sztorijaiba, ebben a cikkünkben minden idők legdrágábban elkelt festményekről írtunk, ebben a cikkünkben pedig csak magyar vonatkozást néztünk e téma körül.

Top sztorik a rovatból

Ez is érdekelhet