Sem római kori Hercules, sem Cromwell-karikatúra
Anglia egyik leghíresebb és legrejtélyesebb domboldalba vájt mészkőrajzának, az 55 méter magas Cerne Abbas-i óriásnak egy évnyi tudományos vizsgálódás után meghatározták a korát, írja a The Art Newspaper. A szigetország délnyugati részén a tájban kialakított alkotás a mostani vizsgálatok alapján a kései angolszász időszakban készülhetett.
Ezt megelőzően két elmélet is létezett az óriás korára vonatkozóan: az egyik szerint őskori vagy római kori Hercules-ábrázolás, a másik iskola úgy vélte, hogy a 17. században készítették Oliver Cromwell kigúnyolására.
A brit műemlékvédelmi hivatal régészei a Gloucestershire-i Egyetem és több szakmai szervezet szakértőivel a rajz alatti talaj mélyebb rétegeiből mintát vettek, amelyet optikailag stimulált lumineszcencia (OSL) módszerrel vizsgálták meg. Ebből megtudhatták, hogy a talajszemcséket mikor érte utoljára napfény.
Véletlenül, fémdetektor segítségével bukkant a középkori hadvezér sírjára a brit nő
A csontváz méreteinél fogva egy akkoriban kifejezetten nagydarabnak számító, magas rangú katona sírját tárták fel a régészek.
Kapcsolódó cikk
Az eredmények alapján a rajz keletkezése i. e. 1100-700 közé tehető. Az óriás fölött található vaskori erődítmény maradványa, amelyet az óriás serpenyőjének is neveznek, még „gazdájánál” is sokkal régebbi lehet.
A Cerne Abbas-i óriás számos rejtélyt őriz még
Martin Papworth régész elmondta, hogy a legmélyebbről az óriás könyöke és talpa mellől vettek mintákat. Ezek szerint a rajz nem készülhetett i. e. 700-nál korábban, ezzel kizárva az őskori és római kori elképzelést. Arra a kutatás során sem kaptak választ, hogy évszázadokon át miért nem tett említést sem helyi lakos, sem egy utazó a domboldalba vájt emberábrázolásról.
A legkorábbi írásos emlék 1694-ből egy templomi gondnoktól származik, aki javítási munkákat végzett a helyszínen. Ebből a korszakból ered az a népi hiedelem is, hogy az óriás segít megfoganni a meddő pároknak.
A közelben található apátságot i. e. 987-ben alapították, néhány forrás szerint abból a célból, hogy az angolszász Heil vagy Helith isten imádatáról áttérítsék őket a keresztény hitre. Elképzelhető tehát, hogy már ekkor, a késő angolszász korban készült a rajz, de aztán benőtte a fű és az emberek megfeledkeztek róla. De aztán felfedezték, és újra rendbe rakták. Ez megmagyarázza, miért nem tesznek róla említést a kolostor feljegyzéseiben és a Tudor-kori dokumentumokban
– vázolta elméletét Papworth.
Az óriással minden eladható
Az óriás rajz természetesen hatalmas marketingértékkel bír a környéken: a sörösüvegektől kezdve a dizájner bőr motorosruháig minden eladható tárgyon megtalálható. Olykor transzparenseket kap, futballmezt készítenek neki vagy pirosra festik az orrát. A területet egyébként 1920-ban adta a Pitt Rivers család a műemlékvédelmi hivatal kezelésébe, akik tízévente önkéntesek bevonásával felújítják az óriás fehér kontúrját.
Az utóbbi két évben egy másik közismert és rejtélyes angliai nevezetesség, Stonehenge több titkát is feltárták a kutatók. Tudjuk, mire használták a köveit, és az is kiderült, hol állt eredetileg a monolitformáció. Kevésbé rejtélyes, ám annál több vitát váltott ki Brazíliában a szintén egy domboldalba készült vaginaszobor.
Kiderült, kik voltak a Stonehenge építőinek ősei DNS-vizsgálatok alapján
Több DNS-vizsgálat is alátámasztotta az elméletet.