„Basszus, ez egy valódi Caravaggio!” – a spanyol aukciósház 1500 eurós kikiáltási áron árverezte volt el a barokk mester műalkotását

Egy milánói galériatulajdonos 500 ezer eurót, két ismeretlen ajánlattevő viszont 3 millió eurót ajánlott Caravaggio eddig ismeretlen festményéért.

Egy eredeti Caravaggio 1500 euróért bárkinek megéri

Massimo Pulini, a Bolognai Egyetem Képzőművészeti Akadémiájának professzora március 24-én kapott egy emailt barátjától, a híres milánói Altomani galéria tulajdonosától és ismert régiségkereskedőtől, Giancarlo Ciaronitól. A professzor már megszokta, hogy műkereskedő ismerősei gyakran bombázzák őt festményekről készült fényképekkel, hogy kikérjék a véleményét és főképpen, hogy mondja meg, szerinte mennyit is ér az adott kép. 

A csatolmányban egy madridi aukciós ház online katalógusa szerepelt, abban pedig egy közelgő árverésen értékesíteni kívánt 17. századi festmény. A mű Krisztust ábrázolta töveskoszorúval a fején, a leírás egy neves spanyol mester, José de Ribera, Caravaggio követőjének alkotásaként hivatkozott rá. A festmény kikiáltási árának 1500 eurót adtak meg, írja a The Guardian.

caravaggio krisztus toveskoszoruval festmeny madrid
Caravaggio Madridban felfedezett festménye / Fotó: Getty Images

„Basszus, ez egy valódi Caravaggio! Ezt meg hogy találtad?” – válaszolta Pulini, miután megnyitotta a linket. Mint kiderült, Ciaroni egy dél-olasz kollégájától kapta a linket, aki meglátta a képet a spanyol aukciós ház oldalán. Ilyen felfedezéseket még az eltűnt műkincsekre specializálódott nyomozó, Charles Hill sem tett.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Miután elolvasta a választ, Ciaroni azonnal értesítette déli kollégáját, hogy szeretne licitálni a festményre. A lelkére kötötte, hogy kezelje az ügyet a lehető legnagyobb diszkrécióval. Egy szóval sem említette Caravaggio nevét és a nagy felfedezést. A műkereskedőnek gyanús lett a titkolózás, ezért Ciaroni tudta nélkül elküldte a linket Vittorio Sgarbi, parlamenti képviselőjének, aki ismert műkritikus Olaszországban. Sgarbi is rájött, hogy valószínűleg Caravaggio festményéről lehet szó, és elhatározta, hogy visszaszerzi a képet Olaszország számára.

Versenyfutás a festményért

Közben Ciaroni kiküldte a fiát Madridba, hogy nézze meg élőben a festményt, és közvetlenül a tulajdonossal tárgyaljon az adásvételről.

Tudtuk, hogy ha meg akarjuk vásárolni a képet, akkor egyenesen a tulajdonossal kell megegyeznünk, még mielőtt árverésre bocsátják. Biztosak voltunk abban, hogy ha nyilvánosan bemutatják a festményt, akkor más is rájön, hogy Caravaggio festette

– nyilatkozta Ciaroni.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Néhány nap múlva sikerült találkozni a tulajdonosokkal, három testvérrel, akik az édesapjuktól örökölték a festményt. Ciaroni fia elmondta, hogy fél millió eurót hajlandó fizetni nekik a képért – azt persze nem tette hozzá, hogy miért srófolná így fel az 1500 eurós alkotás árát. A testvérek erre azt válaszolták, hogy korábban már kaptak két helyről is 3 millió eurós ajánlatot is, de azt nem árulták el, kik előzték be Ciaroniékat. A fivérek viszont ezek után már nagyon kíváncsiak voltak, mire fel érkeznek ezek a csillagászati ajánlatok a festményre, amely közel ötven éve a nappalijuk falát díszítette.

Az egyes részletek számomra megerősítették, hogy Michelangelo Merisi, azaz Caravaggio festette a Töviskoszorús Krisztust egy nemes, Massimo Massimi megrendelésére 1605-ben. Krisztus fejtartása, a fény, a katona arca pedig A beteg Bacchus-gyermekre, Caravaggio egyik leghíresebb festményére hasonlít

– állítja PuliniCiaroni elmondása szerint a három testvér teljesen elsápadt, zavarba jöttek. Édesapjuk az 1970-es években vásárolta meg a festményt, és fogalmuk sem volt róla, hogy valójában eurómilliókat ér.

Hányatott sorsú festő hányatott sorsú alkotása

Ciaroni ekkor átadta nekik Pulini műelemzését, amelyben 16 oldalon részletesen leírta, hogy mi alapján véli azt, hogy Caravaggio festette a töviskoszorús Krisztust.

Pulini arra is magyarázatot adott dolgozatában, hogyan kerülhetett a kép Olaszországból Spanyolországba. Egy évvel a kép elkészülte után, 1606 májusában a mozgalmas életet élő és lobbanékony természetű festő illegális párbajban megölt egy embert. Ezért el kellett menekülnie Rómából a kivégzés elől. 

Akkoriban az szabály élt, miszerint meg kell semmisíteni azon művészeknek az alkotásait vagy el kell távolítani a nevüket a művükről, akik bűncselekményt követtek el. Massimi valószínűleg ezért akart megszabadulni a festménytől, így eladhatta Spanyolországba. De az is lehetséges, hogy egy rokona, Innocenzo Massimi bíboros közvetítésével került a spanyol fővárosba, miután kinevezték pápai követté.

Miután az ügy nyilvánosságra került, a spanyol kulturális miniszter azonnal megtiltotta a festmény külföldre történő eladását, és visszavonták az aukcióról. A végső ítéletet a Prado szakértői fogják kimondani arról, hogy valóban Caravaggiónak tulajdonítható-e az alkotás.

A Salvator Mundiról nemrég derült ki, hogy a Louvre szakértői alaposan megvizsgálták, hogy vajon tényleg saját kezűleg festette-e Leonardo da Vinci. Tavaly pedig egy öregembert ábrázoló festményről bizonyosodott be, hogy mégis Rembrandt alkotásáról van szó.

Kapcsolódó cikk
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: email

Ez is érdekelhet

Top sztorik a rovatból