Megtalálták Olaszországban a világhírű graffitiművész, Banksy tavaly januárban Párizsból ellopott alkotását, amellyel a párizsi Bataclan koncertteremben 2015-ben elkövetett terrortámadás áldozatainak állított emléket – jelentette be szerdán L’Aquila város főügyésze.
Egyszerűen kivágták az ajtóból
A 2015-ös, párizsi terrortámadás áldozatainak állított emléket a bristoli művész, azonban tavaly januárban nemes egyszerűséggel kivágták és ellopták. Viszont nemrég megtalálták a gyászoló nőt ábrázoló festményt a közép-olaszországi Abbruzzo tartományban, egy Alba Adriatica tengerparti város közigazgatási területén fekvő tanya pajtájában, írja a BBC.
A vészkijárat ajtajából kivágott festményt egy szerda hajnali razzia után helyezték biztonságba olasz csendőrök egy francia kollégáikkal közös akció eredményeként.
[perfectpullquote align=”left” bordertop=”false” cite=”” link=”” color=”” class=”” size=””]Banksy műve az emlékezés szimbóluma és mindannyiunk tulajdona: a helyieké, a párizsiaké és a világ összes polgáráé, tőlünk vették el[/perfectpullquote]
– írta Twitter-oldalán a Bataclan – a terrortámadás helyszíne – a lopás után. Aznap, 2015. november 13-án a koncertterembe betört fegyveres terroristák 90 embert öltek meg. A teremben éppen egy rockkoncert zajlott, amikor a támadás történt.
Egy teherautón szállították el
A lopás éjszaka történt, akkori jelentések szerint „kapucnis, sarokcsiszolóval felfegyverkezett emberek” követték el, akik egy teherautón szállították el az alkotást.
A világ egyik leghíresebb utcai művészének, Banksynak az alkotásai a művészeti aukciókon óriási összegekért kelnek el. A Devolved Parliament című képe 3,7 milliárd forintnak megfelelő összegért kelt el.
A graffitiművész kilétét szűk baráti körén kívül senki sem ismeri. Művei nagyvárosok közterein, utcáin, falain, kapuin jelennek meg, jellegzetes stílusát könnyen fel lehet ismerni.
A művész első munkái a ’90-es évek elején szülővárosában, Bristolban jelentek meg vonatszerelvényeken és falakon. A 2000-es évektől lépett alkotásaival a szélesebb közönség elé, és már világszerte otthagyta a névjegyét.
Banksy, az „utcagyerek”, aki Molotov-koktélként robbant be az elitkultúra köreibe
A provokatív, a legális és a törvénytelen határmezsgyéjéből előszeretettel kilépő antikonformista művész sokkoló, vad ötletei nem tűrik a skatulyákat, műfaji besorolásokat. Kiismerhetetlen, műfajok és művészeti ágak határaival mit sem törődő projektekkel lepi meg a világot, immáron két évtizede. Ha csak a végeredményeket nézzük, mintha egy huszonéves, kifogyhatatlan energiákkal rendelkező örök lázadó rezonálna a legaktuálisabb problémákra.
Képeiből Budapesten is nyílt kiállítás év elején, azonban nagy felháborodást keltett, mert, mint véli az egyik oldal, szembemegy a művész szellemiségével. A kritikánk mellett meginterjúvoltuk meg a kiállítás kurátorát, Laczkovich Borbálát, a szervezők hogyan látják a rendezvényt.
Banksy egyébként az elmúlt héten kétszer is aktív volt, új képeivel a Black Lives Matter mozgalomra és az ahhoz kapcsolódó, ledöntött bristoli szoborra reflektált. Korábban pedig a koronavírus-járványra, abban az esetben is kétszer: először otthonában alkotott, majd egészségügyi dolgozókat emelte szuperhősi magasságokba.